گفت وگوی جام جم آنلاین با دهیار ابیانه در باره مراسم عزاداری این روستا

آیین های سنتی عزاداری ابیانه تغییری نکرده است/ گردشگران نمی توانند وارد ابیانه شوند

دهیار ابیانه آیین های عزاداری ایام تاسوعا و عاشورا را آیین هایی ماندگار دانست و گفت:خوشبختانه تاکنون این مراسم دستخوش هیچگونه تغییر وتحولی قرارنگرفته است .البته ممکن است تغییراتی در آیین ها یی نظیر سینه زنی و زنجیرزنی رخ داده باشد ولی آیین های سنتی همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۳
آیین های سنتی عزاداری ابیانه تغییری نکرده است/ گردشگران نمی توانند وارد ابیانه شوند

محمد عادلی در گفت وگو با جام جم آنلاین افزود:عوامل مختلفی در کمرنگ شدن مراسم عزاداری موثر است ودر ابیانه نیز وجود گردشگر واز هم گسیختگی ساکنین و غیر ساکنین می تواند در تحریف این مراسم تاثیرگذار باشد.ولی با توجه به تمهیداتی که درنظرگرفتیم تلاش شده است که این آیین ها بی کم وکاست به قوت خود باقی بماند.

وی ورود گردشگر به ابیانه در ایام تاسوعا وعاشورا را ممنوع دانست و گفت:در این ایام فقط افراد خاص نظیر خبرنگاران و جامعه شناسان و محققان می توانند وارد ابیانه شوند چراکه این روستا در ایام محرم ظرفیت و گنجایش پذیرش گردشگر را ندارد و هجوم گردشگران موجب تحریف آیین های آن می شود.

به گفته عادلی مراسمی چون نخل گردانی ،جغجغه زنی ،"شده" برداری و طلوع که بیش از 300الی 500 سال قدمت دارد جزو مراسم این روستاست که تاکنون به قوت خود باقی مانده است حتی هیچ تغییری در نوحه های آن نیز بوجود نیامده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها