معاون وزیر جهاد کشاورزی:

رکورد تولید گندم در کشور شکسته شد

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به خودکفایی کشور در تولید گندم موردنیاز در سال جاری، هرگونه واردات این محصول بی‌انصافی است.
کد خبر: ۹۴۹۳۱۸

حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با ایرنا درباره موافقت کارگروه تنظیم بازار با پیشنهاد واردات گندم و مخالفت این کارگروه با دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی با وجود خودکفایی کشور افزود: امسال با تولید بیش از 14 میلیون تن گندم و فراتر از 5/11میلیون تن خرید گندم توسط دولت، رکورد تاریخی داشته‌ایم. وی ادامه داد: گندم یک محصول استراتژیک است که برای هر جامعه‌ای امنیت غذایی، سیاسی و روانی ایجاد می‌کند؛ وزارت جهاد کشاورزی با اقدامات موثر خود در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامیده است، توانسته به این موفقیت دست یابد.

وی تصریح کرد: اکنون عده‌ای که از محل واردات منافعی داشته‌اند، وقتی با فضای بسته برای واردات مواجه می‌شوند ناچارند به سمت کسانی بروند که مجوز واردات دریافت کنند تا به قول خودشان با مخلوط کردن، کیفیت گندم تولید داخل را بالا ببرند یا این‌که واردات باهدف فرآوری و صادرات به کشورهای دیگر انجام دهند.

به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، امسال تولید گندم برخی کشورهای تولیدکننده جهان نیز افزایش داشته بنابراین عده‌ای از واردکنندگان که با این کشورها ارتباط دارند، با فشار فروشندگان خارجی خود مواجه‌اند و همین فشار را به دولت وارد می‌کنند.

وی افزود: بنابراین در کارگروه تنظیم بازار پیشنهاد واردات گندم به شرط فرآوری و صادرات مطرح شد که البته چنین اقدامی بی‌انصافی به کشور و تولید داخلی است، زیرا اکنون با توجه به میزان تولید داخل با مازاد تولید مواجهیم. عباسی با بیان این‌که به دنبال صادرات گندم مازاد هستیم، ادامه داد: امسال حدود چهار میلیون تن گندم مازاد بر مصرف داریم که به نظر می‌رسد هیات دولت با پیشنهاد مطرح شده برای واردات گندم موافقت نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها