وکیل مدافع قاتل ستایش گفت: امروز، اولین جلسه رسیدگی به دادگاه موکلم در شعبه 7 دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت غیر علنی برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۵۱۱۷
اولین دادگاه رسیدگی به پرونده «ستایش قریشی» امروز برگزار می شود

مجتبی فرحبخش وکیل مدافع قاتل ستایش قریشی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری دادگاه موکلش اظهار داشت: امروز اولین جلسه رسیدگی به پرونده موکلم در شعبه 7 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی به صورت غیر علنی برگزار می شود، به همین دلیل از بیان جزییاتی که قرار است در دادگاه فردا مطرح شود، معذور هستم.

وی افزود: بنده امروزا دفاعیات خود را از موکلم در قالب ماده 91 آیین دادرسی که در خصوص تعیین کیفر خواست است، مطرح می کنم.

گفتنی است؛ 23فروردین ماه بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه شش ساله افغان در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد، گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او، روز یکشنبه 22فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.

در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر 17 ساله همسایه به نام امیر، دختر بچه افغان را دزدیده و بعد از تجاوز با ضربات چاقو به قتل رسانده است.

با اعلام گزارش به دادستانی شهرستان ورامین، دادستانی این شهرستان بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت پرونده تاکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت و از متهم پرونده بازجویی به عمل آمد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه نشست مشترک با قضات در این رابطه گفت: در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران تبعیض وجود ندارد، متهمان چه ایرانی و چه افغانستانی باشند در نوع رسیدگی به پرونده‌ آن‌ها تفاوتی وجود ندارد؛ چرا که سیستم قضایی جمهوری اسلامی مبتنی بر رسیدگی عادلانه است و هیچ فردی مصونیت ندارد و گواه این امر قتل رخ داده در ورامین می باشد که متهم آن یک فرد ایرانی است و ما موارد مشابهی داشتیم که متهم افغانستانی بود.

دادستان تهران در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر خانواده‌ها بر نوجوانان خود، تصریح کرد: پرونده قتل رخ داده در ورامین این پیام را دارد که خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر فعالیت نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین زمانی که آن‌ها در خانه تنها هستند، داشته باشند.

همچنین «حجت‌ الاسلام محسنی اژه‌ای» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با پرونده ستایش اظهار داشت: این پرونده چند وجه دارد که یکی از آنها ،وقوع این جنایت بوده که به طور طبیعی همه از چنین جنایتی متأثر شدیم.

وی افزود:‌ دختر بودن، 6 ساله بودن و غریبه بودن ستایش بر شدت تألم انسان تأثیرگذار بوده و همه مسئولین،‌دستگاه‌ها،‌مردم و حکومت با مسئولیت تمام وارد این پرونده شدند همه با آن همدردی کردند.دستگاه‌های مسئول به جد در اولین زمان وارد این پرونده شده و با حساسیت بالا پرونده را گشودند و اینک نیز با جدیت این مسئله دنبال می‌شود.

به گفته ابوالقاسم مراد طلب دادستان عمومی و انقلاب وارمین براساس اظهارات اخذ شده از قاتل که نوجوانی 17 ساله است ، وی از سن 15 سالگی هرازگاهی مشروب مصرف می‌کرده است.

همچنین درنظریه مددکاری اجتماعی قاتل که به وضعیت زندگی متهم پرداخته، آمده است شخصیت و زمینه‌های خانوادگی متهم را به سمت ارتکاب این جنایت سوق داده است و مددکار پرونده علت قتل را عوامل محیطی و تأثیر شبکه‌های مجازی ناسالم تشخیص داده بود.

در روز 20 اردیبهشت ماه نظریه اداره تشخیص هویت ناجا قتل با چاقو را تایید کرد و22 اردبیهشت و کمتر از یک ماه کیفر خواست پرونده صادر و شنبه 25 اردیبهشت پرونده به دادگاه کیفری یک تهران ارسال و در روز 28 اردیبهشت ماه بود که پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی خازنی ارجاع داده شد.

* تعیین وکیل تسخیری برای طرفین پرونده

در ادامه روند رسیدگی به پرونده قتل ستایش برای طرفین پرونده از سوی دادستانی وکیل تسخیری تعیین شد و مرتضی یاوری و نورالله عزیزمحمدی یکی از قضات با سابقه کشور به عنوان وکلای تسخیری دو طرف پرونده معرفی شدند، اما در ادامه کار خانواده قاتل اقدام به گرفتن وکیل تعیینی برای فرزندشان می کنند و مجتبی فرح‌بخش را به عنوان وکیل برای رسیدگی به پرونده تعیین می کنند.

12 خرداد ماه اولین جلسه تحقیق برای رسیدگی به پرونده قتل به صورت غیر علنی بدون حضور وکیل متهم تشکیل شد و اولیای دم، شکایت خود را در خصوص عمل منافی عفت متهم اعلام کردند.

*عدم اطلاع رسانی دادگاه دلیل حضور نداشتن وکیل متهم در اولین جلسه دادگاه

مجتبی فرح بخش وکیل تعیینی متهم در خصوص علت عدم حضور خود در اولین جلسه دادگاه گفت: پرونده را پس از پذیرش به طور کامل مطالعه کردم اما دادگاه چون زمان برگزاری این جلسه را به من اطلاع نداده بود، بررسی به روز یکشنبه موکول شد.

وی در ادامه افزود: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری، برگزاری جلسات مقدماتی پیش‌بینی شده است. در این جلسات من به عنوان وکیل امیر، ایرادهایی را که به ذهنم می‌رسد، عنوان خواهم کرد تا وقت رسیدگی اصلی از سوی دادگاه اعلام و به ما ابلاغ شود.


روز یک‌شنبه 16 خرداد دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل ستایش قریشی در شعبه 7 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی برگزار شد.
در این جلسه اولیای‌دم یک‌بار دیگر ادعایشان را در برابر وکیل متهم اعلام کردند و امیرحسین، متهم ١٦ساله پرونده ، اتهام آزار و اذیت را قبول نکرد. اما به طور دقیق و مشخص نیز آن را رد نکرد و مدعی شد به دلیل اتفاقاتی که افتاده ‌است هیچ‌چیزی به یاد ندارد. او مدعی شد زمان ارتکاب جرم به‌شدت تحت فشار روحی بوده و حالا هیچ‌چیزی به یاد ندارد.

*اعتراض به نگهداری متهم در کانون اصلاح و تربیت

بعد از برگزاری 2 جلسه مقدماتی دادگاه، پرونده با اعتراض وکیل متهم به نگهداری موقت موکلش در کانون اصلاح و تربیت به دادگاه تجدید نظر ارسال شد.

دادگاه تجدید نظر اعتراض متهم را رد کرد و پرونده مجددا به شعبه 7 دادگاه کیفری یک بازگشت، فردا 24 شهریور اولین جلسه رسیدگی به پرونده ستایش قریشی دختر بچه افغان برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نامرد
-
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۰
خیلی نامردیه خیلی نامردیه خیلی نامردیه
چون اینها افغان هستند.
خیلی بی انصافیه اگه این پسر نامرد فقط زندانی بشه.

نیازمندی ها