لاهیجان از قدیمی‌ترین شهرهای گیلان است چنان‌که قدمت آن را با توجه به دژی که در 6 کیلومتری آن قرار دارد و به کهندژ معروف است به زمان اشکانیان می‌رسانند. لاهیجان، پیش از اسلام به سه بخش کهندژ، شهرستان و بازار تقسیم می‌شد، اما در سال 709هـ .ق (یا در 705هـ .ق) با حمله اولجایتو ویران شد و 20 سال بعد دوباره از نو بنا نهاده شد.
کد خبر: ۹۴۴۹۶۷

در این زمان لاهیجان به همراه فومن در غرب، شهر اصلی گیلان بود. شهری بود با اندازه قابل توجه؛ ابریشم زیادی در آن تولید می‌شد و برنج و ذرت و همچنین پرتقال و مرکبات در آن کشت می‌شد.

مسئولان شهری لاهیجان معتقدند باتوجه به این‌که این شهر از پیشینه فرهنگی و قدمت تاریخی برخوردار است لازم است تا در جهت ارتقای سطح فرهنگی و شناساندن تاریخ کهن این سرزمین و رشد سرمایه گذاری به جهت قابلیت های گردشگری آن، اقدامات قابل توجهی صورت گیرد.

در این راستا، شهرداری لاهیجان همانند برخی از کلانشهرهای ایران مراسمی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی با عنوان «روز لاهیجان» را در تهران برگزار می‌کند.

سعید آگشته، شهردار لاهیجان درخصوص چگونگی نامگذاری روز لاهیجان گفت: امسال به صورت سمبلیک روز لاهیجان را در 25 شهریور برگزار می‌کنیم، اما قطعا از سال آینده برنامه‌های مدونی در این‌باره خواهیم داشت.

وی می‌افزاید: برپایی نمایشگاه‌ صنایع‌دستی و سوغات لاهیجان در قالب بیش از 40 غرفه و معرفی صنایع‌دستی و محصولات این شهر از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای برگزاری روز لاهیجان اجرا می‌شود. همچنین از ظرفیت‌های گردشگری و پتانسیل‌های شهر رونمایی می‌شود.

از لاهیجان می‌توان به عنوان پربازدیدترین جاذبه گیلان نام برد. شیطان کوه که به‌واسطه خاک قرمزی که آن را فراگرفته به این نام معروف شده‌ یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر است چنان‌که دریاچه و آبشاری که به دست انسان ساخته شده‌اند در کنار آن می‌درخشند. لاهیجان به‌واسطه پوشش گیاهی و باغ‌های چای یکی از سبزترین شهرهای گیلان است. چنان‌که دسترسی به کوه، جنگل و دریاچه براحتی امکان‌پذیر است. بام سبز از یک‌سو و موزه تاریخی چای (موزه کاشف‌السلطنه) از دیگر سو مورد علاقه گردشگران است. آبشار شیطان کوه، تله‌کابین لاهیجان، تالاب بین‌المللی امیرکلایه، شیخانبر، آرامگاه شیخ زاهد گیلانی، تالاب سوستان لاهیجان و حمام گلشن هر ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

لاهیجان همچنین پوشیده از بوته‌های چای و بوی خوش بهارنارنج است که هر مسافر و حتی رهگذری را مست و شیدا می‌کند. البته نمی‌توان از کوکی و کلوچه‌های خوشمزه لاهیجان چشمپوشی کرد. آب زغال‌اخته و یخ بهشت‌های معروف مغازه‌های اطراف استخر یا همان دریاچه مصنوعی شیطان‌کوه یکی از خوشمزه‌ترین‌های دنیاست که قطعا هیچ مسافری نباید از چشیدن طعم آن غافل شود.

جالب است بدانید قبل از این‌که لاهیجان به چای خوب و کلوچه‌های خوشمزه مشهور باشد به ابریشم معروف بود؛ چراکه این شهر در مسیر جاده ابریشم واقع شده ‌بود. به همین دلیل لاهیجان را «شهر ابریشم» نیز نامیده‌اند.

کجا اقامت کنم؟

لاهیجان نیز همچون سایر شهرهای شمالی کشور دارای تنوع مراکز اقامتی از هتل و هتل آپارتمان گرفته تا ویلا و خانه‌های استیجاری است. اگه اقامت در هتل را ترجیح می‌دهید، هتل فجر (آبشار) و هتل جهانگردی، هتل البرز و هتل پارس می‌توانند انتخاب‌های خوب و راحتی برای اقامت شما باشند.

چی بخورم؟

از آنجا که گیلان را به عنوان استان خلاق غذا می‌شناسیم لاهیجان نیز از این امر مستثنا نیست. به هر رستوران و سفره‌خانه‌ای که سر بزنید می‌توانید باقالی قاتق و ترشه‌تره با اشپل ماهی را پیدا کنید. ترش کباب، ماهی شکم پر، کال کباب، ترشه شامی به همراه پیش‌غذاهایی مثل میرزا قاسمی و باقالی قاتق و بورانی بادمجان و سیر ترشی و زیتون‌پرورده را می‌توانید در رستوران وحید، رستوران دایی محمد، رستوران خان‌سالار، رستوران سیمرغ و رستوران سنتی مهتاب نوش جان کنید که البته کباب ترش این رستوران پیشنهاد ویژه ما برای شماست.

اگر دلتان در کمال بی‌سلیقگی در مهد تنوع غذایی ایران، فست‌فود و پیتزا خواست! بهتر است بدانید این شهر فست‌فودها، کبابی‌ها و ساندویچی‌های خوبی نیز دارد. فست‌فودهایی مثل خوراک کبیر، پدر خوب، پیتزا بیست‌تیک و فست‌فود بوف که وعده‌های تازه و باکیفیتی سرو می‌کنند از این جمله هستند.

چی بنوشم؟

اسم لاهیجان با چای گره خورده و قطعا نخستین نوشیدنی که با ورود به لاهیجان در ذهن تداعی می‌شود، چای طبیعی و خوش‌طعم لاهیجان است. البته امروزه این چای در طعم‌ها و نوع‌های مختلف از چای بهاره و چای سبز گرفته تا چای با طعم‌های مختلف در دسترس است. با گشتی در اطراف استخر و پارک می‌توان به تمام این گزینه‌ها دسترسی داشت، در عین حال از دیگر امکانات همچون کوکی، دونات، بستنی، انواع مربا و ترشیجات نیز خرید کرد. حتی می‌توان در بالکن کافه قنادی‌هایی مانند نادری و نوشین نشست و هنگام صرف نوشیدنی و کوکی از منظره بی‌نظیر شیطان‌کوه و استخر هم لذت برد.

چی بخرم؟

خرید سوغات در لاهیجان بیشتر در حوزه خوراکی و کوکی و کلوچه خلاصه می‌شود تا گشت و گذار در مراکز خرید. اما اگر قدم زدن در مراکز خرید را به لذت بردن از طبیعت و هوای مطبوع لاهیجان ترجیح می‌دهید حضور در خیابان شیشه‌گران که از شلوغ‌ترین خیابان‌های لاهیجان است را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم. البته مراکز خریدی همچون حامی در بلوار امام رضا و مرکز کورش در خیابان آزادگان، مرکز خرید هنر در خیابان ستارخان نیز در این شهر فعال هستند. اگر هم قصد خرید سوغاتی خوراکی مثل زیتون پرورده، ماهی، تخم‌مرغ محلی و مانند آن را دارید، بازار سنتی لاهیجان انتخاب مناسبی است. برای خرید کلوچه نیز مغازه‌های اطراف استخر پیشنهاد می‌شود که همان‌جا می‌توانید طعم کلوچه و کوکی داغ را بچشید؛ طعمی بی‌نظیر که هرگز تجربه نکرده‌اید.

جارو، صنایع بامبو و سفال، نقاشی روی کدو و حصیر و نمد ازجمله صنایع‌دستی لاهیجان هستند که می‌توان آن را از مغازه‌های اطراف استخر یا بازار محلی تهیه کرد.

مستانه رحیمی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها