تاثیر بیانات رهبری در پیگیری فاجعه منا

آشوب در اردوگاه جنایتکاران

فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره فاجعه منا و مواضع قاطعانه ایشان در هفته گذشته، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۴۳۹۴۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حالی در فرمایشاتشان در جمع خانواده‌های قربانیان فاجعه منا و همچنین پیامی که به مناسبت ایام حج صادر کردند، ضرورت پیگیری فاجعه منا را یادآور شدند که از زمان بروز این فاجعه، با حساسیت فراوان مسائل مرتبط با آن را دنبال کرده‌اند.

ایشان در همان سال گذشته که سعودی‌ها با کارشکنی حتی حاضر به برگرداندن پیکر شهدای ایرانی به کشور نبودند در سخنانی قاطع، درباره برخورد سخت و خشن جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه کارشکنی‌ها به آل‌سعود هشدار دادند.

همان هشدار بود که باعث شد مقامات عربستان، نحوه عملکرد خود را تغییر داده و در مورد بازگرداندن پیکر حجاج ایرانی، همکاری کنند.

دکتر علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: در همان زمان دولت عربستان تصمیم گرفت پیکر شهدا را دفن کند و اگر هشدارهای قاطعانه رهبری در این ارتباط برای باز گرداندن آنها به ایران نبود، قطعا ما مثل دیگر کشورها دچار مشکلات بیشتری می‌شدیم.

وی تاکید می‌کند: سخنان قاطعانه رهبر معظم انقلاب، همواره تاثیرات زیادی در تغییر رفتار عربستان و دیگر کشورها داشته است.

تغییر محسوس مواضع سعودی پس از فرمایشات رهبری

حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در گفت‌وگویی با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با بیان این‌که بنده در بسیاری مواقع شاهد صبوری رهبر معظم انقلاب بوده‌ام با اشاره به اولین پیام رهبر معظم انقلاب بعد از وقوع فاجعه منا، اظهار کرد: ایشان در پیام اولشان اشاره کردند که سعودی‌ها باید این روند را تسهیل کنند، زیرا خانواده‌ها مضطرب و متاثر هستند. اما آنها باز هم تعلل کردند. بعد از این‌که برای رهبر انقلاب اطمینان حاصل شد که سعودی‌ها در پی کارشکنی هستند، آن سخنرانی بسیار مهم و حکیمانه‌‌ خود را که همراه با تهدید به مقامات سعودی بود، در نوشهر ایراد کردند و توانست کاملا تأثیر خود را بگذارد.

قاضی‌عسکر درباره تاثیر سخنرانی رهبر معظم انقلاب در تغییر شرایط افزود: بعد از این سخنرانی، برای ما ملموس بود که شرایط آنها کاملا تغییر کرده است. همکاریشان بیشتر شده بود. آنها که اول می‌گفتند حتما باید گذرنامه‌های زائران را بیاورید، شرایطی به وجود آوردند که ما بتوانیم با برگه‌‌ عبور نیز جنازه‌ها را منتقل کنیم. حتی گفتند نیازی نیست از ایران هواپیمایی بیاید. همچنین با توجه به این‌که شرایط جنازه‌ها عادی نبود و به تابوت‌های ویژه نیاز بود، خودشان این آمادگی را ایجاد کردند و ما توانستیم بیشتر پیکرهای پاک و مطهر عزیزان شهیدمان را به ایران برگردانیم.

به گزارش تسنیم، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت هم دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای منا که در رشت برگزار شد، اظهار کرد: گروه مذاکره‌کننده آل‌سعود از سخنان مقام معظم رهبری وحشت کردند و پذیرفتند پیکر شهدای ما را با هواپیمای اختصاصی منتقل کنند.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه نیز با بیان این‌که فرمایشات رهبر معظم انقلاب اثرات بسیار مثبتی داشت، می‌گوید: جلوگیری از دفن پیکرها و شناسایی شهدا و انتقال آنها از جمله اقداماتی بود که پس از موضعگیری رهبر معظم انقلاب انجام شد.

ادامه خصومت‌های عربستان در یک سال گذشته

اما پس از بازگشت پیکر شهدای منا در یک سال گذشته شاهد ادامه خصومت‌های آل‌سعود با جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و آن‌طور که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید، دولت عربستان حتی آنقدر عقل و تدبیر به خرج نداد که با پرداخت بموقع دیه جانباختگان، حداقل مرهمی بر زخم‌ها بگذارد. بروجردی می‌گوید: گرچه به هیچ وجه جان این عزیزان، قابل مقایسه با مادیات نیست ولی این وظیفه دولت عربستان بود که دیه کشته‌شدگان را پرداخت کند اما به این کار مبادرت نکرد .

وی می‌افزاید: در واقع از آن هنگام تا امروز دولت عربستان در ندانم کاری‌ها به سر می‌برد و طبیعتا همه کشورها متاثر از این بی‌درایتی هستند.

دولت عربستان حتی امسال از حضور زائران ایرانی در مراسم حج، جلوگیری کرد و همین مسائل باعث شد که رهبر معظم انقلاب در مواضع اخیرشان با اصرار بر این‌که نباید فاجعه منا فراموش شود بر بی‌کفایتی آل‌سعود برای مدیریت مراسم حج و همچنین ضرورت چاره‌اندیشی جهان اسلام در این زمینه تاکید کردند.

به دنبال مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درمطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: پیامِ رهبری هشداری روشن به آل‌سعود بود که گمان نکنند صبر و خونسردی ما انفعالی است.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما هم تاکید می‌کند: رهبر فرزانه انقلاب هنگام وقوع حادثه منا با موضعگیری مقتدرانه و بموقع خود و اخیرا با صدور پیام در ارتباط با شهدای منا و همچنین ملاقات تاریخی با خانواده معظم شهدا و بیانات گوهربار و بصیرت‌آفرین در جمع خانواده معظم شهدای حج و منا، به شایستگی نقش‌آفرینی کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز با اشاره به مواضع هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: در سالگرد فاجعه منا که خانواده شهدای گرانقدر به دیدار مقام معظم رهبری رفتند، ایشان ابعاد دیگری از جنایات آل‌سعود را با صراحتی بیش از گذشته عنوان کردند و به عنوان مثال به کشتار هزاران انسان مسلمان در یمن و جنایاتی که عربستان در دیگر مناطق جهان اسلام انجام می‌دهد، اشاره فرمودند.

ذکر این مسائل از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر بی‌کفایتی آل‌سعود در مدیریت مراسم حج، همان‌طور که ضرغامی در مراسم روز پنجشنبه گذشته در بهشت زهرا(س) بیان کرد، همچون ریختن آب در لانه مورچگان بود و مقامات سعودی با دستپاچگی به اتحادیه عرب متوسل شدند تا با همراه کردن برخی کشورها در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی کنند.

اما قطعا صدور بیانیه‌های فرمایشی، نمی‌تواند بر جنایات رژیم سعودی سرپوش بگذارد و همان‌طور که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید، عربستان در سراشیبی قرار گرفته است که پایان این مسیر، نابودی خاندان آل‌سعود خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها