تنور بازار موسیقی؛ داغ داغ

در حالی ماه پایانی تابستان را پشت سر می‌گذاریم که شاهد ترافیک کنسرت‌ها هستیم‌؛ کنسرت‌هایی که قرار است در مدت زمان کمتر از یک ماه و نیم آینده روی صحنه بروند و پس از آن به احترام ماه‌های محرم و صفر برای دو ماه تعطیل شوند.
کد خبر: ۹۳۸۹۵۸

آن‌طور که تا‌کنون اعلام شده است، این بار برخلاف فصل‌های قبل تعادلی میان ژانرهای مختلف موسیقی برقرار شده و دیگر شرایط به گونه‌ای نیست که گروه‌های موسیقی پاپ و تلفیقی یکه تاز باشند. از آنجا که نیازسنجی برای برگزاری کنسرت‌ها بر اساس اصل عرضه و تقاضا پیش می‌رود، می‌توان گفت سلیقه موسیقایی جامعه نسبت به قبل تعادل بیشتری پیدا کرده است.

در میان گروه‌های موسیقی پاپ محمد علیزاده امسال یکه تاز بود و نه‌تنها در تهران بلکه در دیگر شهرها هم اجراهایش چند بار تمدید شد. او قرار است سه شب در تهران روی صحنه برود. همچنین سینا حجازی، فرزاد فرزین، مازیار فلاحی، امید حاجیلی، زانیار خسروی، بنیامین بهادری، سعید مدرس و محسن یگانه تا دهه اول مهر ماه در 13 شب کنسرت‌هایی را برگزار خواهند کرد.

در میان گروه‌های تلفیقی و راک هم کاوه یغمایی، شهاب صادقی، کهت میان، اشوان و گروه‌های چارتار کوچی، دال، سه نقطه، کاکو بند و دنگ شو در 11 شب روی صحنه می‌روند. همان‌طور که قابل حدس است گروه چارتار هم در این بخش یکه‌تاز بوده و توانسته اجراهای متعددی را روی صحنه ببرد. حالا هم قرار است به مدت دو شب در محوطه باز برج میلاد به اجرای موسیقی بپردازد. اولین اجرا دیشب بود و اجرای دوم این گروه هم فردا شب برگزار خواهد شد.

در بخش موسیقی ایرانی هم همه می‌دانند که امسال اجراهای پدر و پسر بسیار پرمخاطب بود و تا‌کنون هفت بار تمدید شده است. شهرام ناظری و فرزندنش حافظ در شیراز و چند شهر دیگر روی صحنه رفته و همچنین در تهران هم شب‌های شلوغی را گذراندند. آنها قرار است دوباره برای مدت سه شب در محوطه برج میلاد روی صحنه بروند و به اجرای «ناگفته» بپردازند.

در این بخش کنسرت گروه‌های خنیا، مهرورزان، فروزان، حلقه، داتام، دف نوازان جم، شب ساز ایرانی، آقای سماع و همچنین دو اجرا از داوود آزاد و حسام‌الدین سراج روی صحنه خواهند رفت و جمعا اجراهای بخش موسیقی ایرانی 15 شب را به خود اختصاص داده‌اند.

کنسرت موسیقی محلی گروه‌های روناک، ملکی‌ها و اجرای رحیم شهریاری تا کنون در بخش موسیقی نواحی اعلام شده‌اند، در سه شب اجرا می‌شوند. ناگفته نماند که هفته موسیقی نواحی ایران بتازگی در برج آزادی پایان یا فته و این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل کم شدن برگزاری این کنسرت‌ها در ماه آینده باشد.

گروه‌های ویان، ژیوار، دادمهر و سیمین غانم هم با شش اجرا برای بانوان به اجرای موسیقی می‌پردازند. همچنین کنسرت گیتار خوان مارتین، رسیتال گیتار کلاسیک نوید زندآوه، رسیتال پیانو فریدون ناصحی و دو شب اجرای ارکستر سمفونیک به رهبری شهرداد روحانی هم پنج شب اجرای موسیقی کلاسیک را به خود اختصاص داده‌اند.

با این حساب می‌توان سهم اجراهای مخصوص بانوان، گروه‌های نواحی و موسیقی کلاسیک را از جدول اجراها نسبت به دیگر ژانرها محدود دانست، اما صرف نظر از تعداد ظرفیت سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها می‌توان از این اتفاق هم خرسند بود که موسیقی ایرانی در رده‌ای نزدیک به موسیقی‌های پاپ و تلفیقی قرار گرفته است.

پاپ‌خوان پر طرفدار

محمد علیزاده این روزها یکی از پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی پاپ است. او کنسرت‌های متعددی را در تهران و دیگر شهرها برگزار کرده و توانسته مخاطبان زیادی را به سالن‌های اجرای کنسرتش بکشاند. هر چند این موفقیت برای علیزاده گام بزرگی محسوب می‌شود، اما کار او را هم سخت می‌کند. چون در عرصه موسیقی پاپ خیلی زود ذائقه‌ها و سلیقه مردم عوض می‌شود و خوانندگان محبوب خیلی زود جایشان را به نفرات بعدی می‌دهند. بنابراین علیزاده نیاز دارد از این به بعد با دقت بیشتری حرکت کرده و موفقیتش را حفظ کند.

باز هم این 4 نفر

گروه چارتار از زمان انتشار اولین آلبومش با نام «باران تویی» محبوبیتش را بین گروه‌های سنی مختلف حفظ کرده است. هر چند آلبوم دوم نتوانست موفقیت آلبوم اول را کسب کند اما چارتار هنوز هم محبوب است. هر چند باید گفت گروه چارتار هم باید در تدارک یک سورپرایز برای مخاطبانش باشد و بتواند خود را در صدر توجه نگه دارد. ناگفته نماند در این بخش کاوه یغمایی خواننده موسیقی راک هم یکی از کسانی است که بلیت دو شب اجرایش بسرعت فروخته شد و اگر شب‌های دیگری هم قصد برگزاری کنسرت داشت، می‌توانست بلیت فروشی موفقی داشته باشد. او امشب و فردا شب روی صحنه می‌رود.

اعتبار پدر، تبلیغات پسر

اگر شهرام ناظری در سراسر ایران کنسرت‌های متعددی را برگزار کند هم مخاطب خواهد داشت. این خواننده موسیقی ایرانی آنقدر اعتبار وآثار خاطره انگیز و زیبا دارد که خیلی‌ها بخواهند پای اجرایش بنشینند. حافظ فرزندش اما بیشتر از آن که موزیسین خوبی باشد، اصول تبلیغات و بقول معروف پرزنت کردن را خوب بلد است و به همین علت هم با وجود همه انتقادات اهالی موسیقی توانسته موفق باشد. حال این دو را با هم ترکیب کنید؛ اعتبار پدر و تبلیغات پسر. نتیجه اش می‌شود تمدید هفت باره اجرایشان در برج میلاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها