رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مسأله چاپ مجدد یالثارات پس از توقیف توسط هیأت نظارت بر مطبوعات را پیگیری می‌کنم.
کد خبر: ۹۲۹۲۶۵
لاریجانی : چاپ مجدد یالثارات را پیگیری می‌کنم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی لاریجانی که امروز (شنبه) به مناسبت روز خبرنگار میزبان خبرنگاران پارلمانی بود، گفت:‌ ایجاد فضای امیدوارانه در کشور مهم است. نباید ترس کاذب به وجود آورد تا سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری رقبت نشان دهند.

وی حل رکود اقتصادی را مشروط به فراهم شدن دفتر کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در کشور دانست و افزود: یک وجه خروج از رکود قانون گذاری و نظارت مجلس است اما مهمتر از آن کمک کردن به دولت برای اجرای قوانین و فراهم کردن بسترهای لازم برای کارآفرینی است. کارآفرینی با مشکلات زیادی روبرو است.

رییس مجلس با نامسئول دانستن فضای کسب و کار کشور گفت: سرمایه گذاران در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری نکنند. فضای پس از برجام توسط افراد معاند و نادان کنگره آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع از سرمایه‌گذاری در ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها شده است.

وی از وزارت خارجه و هیأت نظارت بر مسائل هسته‌ای خواست به این مسأله رسیدگی کند.

لاریجانی با اشاره به موانع داخلی برای سرمایه‌گذاری و بازشدن فضای کسب و کار گفت:‌ در مسائل داخلی در این بازه مشکلاتی وجود دارد و نقش وزرا و مسئولان برای حل این مسأله باید پررنگ تر شود. کلیات اقتصاد به سمت بهبود در حرکت است اما باید به میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی توجه جدی داشت و با عزم ملی شتاب کار را بیشتر کرد. مجلس باید وجه نظارتی را تقویت کند، دولت در صورت نیاز باید لایحه بدهد و بخش بانکی نیز باید موانع را رفع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم پیش‌بینی لازم برای تقویت کشور گفت: در لایحه برنامه ششم برای صادرات اقدام در خور توجهی نشده است و لایحه دولت از این جهت با کاستی‌هایی روبرو است. کمیسیون مربوطه در تعامل با سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید این نقیصه را برطرف کند.

وی در واکنش به در خواست یکی از خبرنگاران که خواستار تعیین تکلیف طرح جامع رسانه توسط مجلس شده بود گفت:‌ طرح جامع رسانه باید توسط دولت ارائه شود که نشده است. یک طرح اولیه‌ای در کمیسیون مجلس مطرح است اما چه باید کرد؟ نمی دانم اگر این طرح هم نهایی شود چه دردی از رسانه‌ها و مطبوعات حل می‌شود.

نماینده مردم قم تاکید کرد: موافق طرح‌های جامعی هستم که حاوی مطالب جدید برای حل مشکلات صنفی خبرنگاران باشد .این کار نیاز به عزم ملی است. اگر بیمه مطبوعات به سرانجام برسد بخشی از مشکلات خبرنگاران حل می‌شود اما تا دولت لایحه ندهد و منابع آن را تخصیص ندهد مشکل رفع نمی‌شود و مجلس هم نمی‌تواند به دلیل بار مالی کاری در این حوزه انجام دهد.

وی خطاب به رسانه‌ها پیشنهاد داد: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آسیب شناسی از وضعیت نیروی انسانی رسانه ها انجام شود و این آسیب شناسی در قالب لایحه به مجلس در چند اولویت مهم در صدد حل مشکلات بر آید.

وی از همراهی مجلس برای حل مشکلات خبرنگاران سخن گفت.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در تبیین وضعیت کشور در دوران پس از برجام گفت:‌ ایران در این مسأله صادقانه گام های درستی برداشت اما دیگران مشکلاتی ایجاد کردند به همین دلیل مسأله هسته‌ای هنوز حل نشده است. عناد و تقلاهای دشمنان جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد این مشکلات حل شود اما باید بدانیم راه‌هایی برای مقابله وجود دارد.

لاریجانی وضعیت منطقه را به هم ریخته توصیف کرد و افزود: در شرایط به هم ریخته منطقه جمهوری اسلامی ایران رفتار داهیانه‌ای داشته است. البته در تاکتیک‌ها گاهی اوقات اشتباهاتی اتفاق افتاده است اما راهبردها درست انتخاب شده است. مسائل امنیتی داخلی و مسائل پیرامونی، ایستا نیستند بلکه وضعیت سیال و مهاجرگونه دارند و بایدحواس و دقتمان جمع باشد و البته چشم تیزبین رسانه ها به تقویت بنیه های امنیتی کشور کمک می‌کند.

به گفته نماینده مردم قم برای حل مشکلات کشور باید از تعجیل دوری کرد و با حوصله، دلسوزانه و طبیبانه مشکلات را حل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت:‌ سطح درگیری‌ها در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی بالا است فضای امیدوارانه باید توسط کشور به وجود آید. با یاس کاری پیش نمی‌رود. گاهی جنجال‌ها در مسائل مختلف کاملا حساسیت نسبت به مسائل اقتصادی به وجود می آورد باید با نگاه ملی به این مسائل نگریست.

لاریجانی با طرح این پرسش که آیا سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به ضرر ما است یا خیر؟ گفت: با 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی رشد هشت درصدی امکان ناپذیر است. بر اساس آخرین آمار بالغ بر 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به سمت تولید هدایت شود اما غوغاها و هراس‌ها اجازه نمی دهند و دلیلی ندارد که سرمایه گذاران در شرایط غوغاسالارانه در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

لاریجانی هشدار داد:‌ نباید احساس چپاول‌گری نسبت به سرمایه گذاران وجود داشته باشد در غیر این صورت خروج از رکود و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی امکان ناپذیر است.

وی از رسانه ها و صدا و سیما خواست که به دردها و ریشه‌یابی علت‌ها بپردازند.

نماینده مردم قم خاطر نشان کرد: یکی از دردها تغییر نسبت شهرنشینی به روستانشینی است. حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین است و حدود ۳۰ درصد روستانشین هستند. این مسأله معلوم نیست به نفع کشور باشد. زمینه کار در روستاها وجود ندارد؛ به همین دلیل مهاجرت به شهرها افزایش یافته است که مشکلات اقتصادی واجتماعی زیادی به همراه داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از وجود دو سه طرح برای مدیریت روستاها در مجلس خبر داد و افزود:‌ این طرح‌ها طی چند هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود و این طرح‌ها برای روستاییان سازوگارهای پیش‌بینی می‌شود تا مهاجرت، معکوس شود.

لاریجانی در پایان از تدوین استراتژی‌ای در مجلس خبر داد که منجر به حرکت و برنامه‌ریزی دولت در چارچوب برنامه‌ها و خروج از روزمرگی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال از رسانه‌ها خواست با شناسایی اولویت‌های اساسی کشور به بررسی راه‌های تحقق اولویت‌ها در سطح ملی پرداخته تا بدین ترتیب سایر بخش‌ها وادار به کارکردن شوند.

در این مراسم چهار تن از خبرنگاران در خصوص برنامه‌های مجلس برای خروج از رکود تورم برای جامعه رسانه و امنیت شغلی خبرنگاران و چاپ مجدد روزنامه توقیف شده یالثارات سوالاتی از رییس مجلس پرسیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها