هندسه فرهنگ

درک صحیح فرهنگ؛ لازمه فعالیت فرهنگی

مدیریت راهبردی فقط در حوزه کلان کشوری مورد بررسی و توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه باید برای اداره یک مسجد، حسینیه، کانون فرهنگی، مدرسه و... هم مورد توجه قرار بگیرد، چراکه در صورت داشتن مدیریت فرهنگی درست است که می‌توان به درک صحیح مقوله فرهنگ رسید. درک درست از فرهنگ، موضوع بسیار مهمی است که رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها به آن اشاره کرده‌اند و همین اشارات نشان می‌دهد وقتی درک فرهنگی بر مبانی غلط شکل بگیرد، فعالیت و پروژه فرهنگی با خلأ‌های بزرگ مواجه می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۲۰۳

در جامعه ما که دین محور اصلی امور است، نداشتن درک درست از آن آسیب‌های فراوانی خواهد داشت، چنان‌که می‌بینیم نگاه حداقلی برخی مسئولان و متفکران کشور به دین، صدمه جدی بر پیکره روند و فعالیت فرهنگی کشور می‌زند. برای جلوگیری از فرسایش فرهنگ دینی در سطح کلان کشور باید در کنار هر نهادی یک اتاق فکر با رویکرد دینی و فرهنگی ایجاد شود.

اگر ما بتوانیم بر مبنای جهان‌بینی اسلامی، هنجارهای جامعه را از ارزش‌های دینی استخراج و نهادینه کنیم آن موقع می‌توانیم مدعی ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه باشیم. اهمیت و کارکرد فرهنگی در نظام انقلاب اسلامی ایران یک اصل مهم است که پیامدهایی چون توازن اجتماعی، اقتصادی و جامعه آرمانی را به‌دنبال خواهد داشت.

در این شرایط است که ترویج فرهنگ با روش‌های نادرست چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه انجام شود، می‌تواند لطمه‌های جدی به ما بزند. اکنون برخی افراد متدین به صورت ناآگاهانه مشوق فرهنگ غلط در جامعه هستند و خود نمی‌دانند رفتارهایشان لطمه‌های سختی خواهد داشت. از این‌رو فعالان فرهنگی باید فهرستی از خلأهای موجود در فرهنگ کشور را اعم از کتاب، جزوه، نرم‌افزار، مبلغ دینی و... تهیه کنند و خودشان حداقل یک مورد را در حد مطلوب انجام دهند.

حسن بنیانیان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها