10 خودرویی که از آینده خبر می‌دهد

خیلی‌ها عقیده دارند خودروهای مفهومی نمایش هیجان‌انگیزی از شجاعت طراحان در صنعت خودروسازی هستند. در این خودروها که شاید هیچ‌گاه هم به مرحله تولید انبوه نرسند از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که همواره در حال به روز شدن بوده و حتی برخی از آنها نیز خود ایده‌های جذابی هستند که رد آنها را فقط می‌توان در فیلم‌های علمی - تخیلی جستجو کرد. در خودروهای مفهومی به فاکتورهای متنوعی از جمله به‌کارگیری سیستم‌های پیشرفته ارتباطی و اطلاعاتی توجه می‌شود. اما سرآمد آنها قطعا هوش مصنوعی است. در این خودروها امنیت سرنشینان در اولویت بسیاری از طراحان قرار دارد و جالب این که خودران بودن این نوع خودروها از ویژگی‌های مشترک غالب آنهاست.
کد خبر: ۹۲۶۲۳۰
10 خودرویی که از آینده خبر می‌دهد

برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند آینده آنها در مقایسه با خانه‌های چند دهه بعد به مراتب پیشرفته‌تر خواهند بود. این گفته چندان تعجب‌برانگیز نیست. کافی است به خودروهای پیشرفته امروزی و خانه‌های لوکسی که در سراسر جهان ساخته می‌شود توجه کنید. اگرچه انسان‌ها مدت زمان به مراتب بیشتری از عمرشان را در خانه‌هایشان سپری می‌کنند تا در خودروهایشان، اما این سیستم‌های حرکتی در سال‌های اخیر آنچنان مدرن شده‌اند که بسیاری خوابش را هم نمی‌دیدند.

در ادامه10 خودرویی معرفی شده که از آنها به عنوان خاص‌ترین خودروهای مفهومی یاد می‌شود.

رولزرویس ویژن 100 Vision 100

می‌گویند برخی خودروهای مفهومی هیچ‌گاه ساخته نخواهند شد و در همان تک‌مدل نمایشی خود باقی خواهند ماند؛ بدون شک مدل ویژن 100 یکی از آنهاست. آنهایی که طرفدار فیلم‌های علمی و تخیلی هستند با دیدن این خودرو به یاد فیلم ترون و چرخ‌های نورانی موتورسیکلت‌های عجیب آن می‌افتند. مهم‌ترین ویژگی این خودرو، خودروان بودنش است. در واقع بسیاری از خودروهای پیشرفته امروزی یا مدل‌های آینده در دو حالت کنترل دستی یا خودکار ساخته می‌شوند. اما ویژن 100 فقط به عنوان یک خودروی تمام خودران طراحی شده و به همین دلیل خبری از صندلی جلو یا چیزی به نام فرمان در آن نیست! در عوض وقتی به فضای داخل آن نگاه می‌کنید در جای خود میخکوب می‌شوید و احتمالا از خود می‌پرسید: این یک خودروست یا آپارتمان لوکس؟ داخل اتاق ویژن 100 کاناپه مخصوص و مجللی نصب شده که دو نفر براحتی روی آن جای می‌گیرند. همچنین هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این خودرو تشخیص می‌دهد که آیا سرنشینان برای حرکت آماده هستند و پس از آن خودرو روشن می‌شود!

ب‌ام‌و مینی ویژن نکست 100 Mini Vision Next 100

باز هم ب‌ام‌و و باز هم یک خودروی خاص برای آینده. این شرکت اعلام کرده که مردم آینده هم مانند مردم چند دهه قبل به خودروهای «مینی» علاقه‌مند خواهند بود. به همین دلیل مینی ویژن نکست 100 هم در این فهرست قرار می‌گیرد. این خودرو یک ویژگی جالب دارد و آن این که وقتی در وضعیت خودران قرار می‌گیرد، فرمان به وسط داشبورد هدایت می‌شود. درهای مینی آینده ب‌ام‌و به بیرون و سپس جلو یا عقب (بستگی دارد درباره درهای جلو صحبت کنیم یا عقب) حرکت می‌کنند. این خودرو هم مانند مدل ویژن نکست 100 قابلیت حرکت در دو حالت خودران یا کنترل دستی را دارد. هر وقت راننده تصمیم بگیرد خود هدایت آن را بر عهده داشته باشد می‌تواند از نمایشگری که در مقابلش می‌بیند برای انتخاب بهترین مسیر استفاده کند. به نظر می‌رسد حتی در این وضعیت هم خودرو حواسش به راننده و سرنشینانش هست. ب‌ام‌و اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای تولید انبوه این مینی‌ دوست‌داشتنی ندارد.

فارادی فیزرو وان FEZERO1

در نگاه اول شباهت زیادی به خودروی بتمن دارد. ساختار خاص این خودرو به ما این اطمینان را می‌دهد که در حد یک محصول مفهومی باقی خواهد ماند. در این خودرو نیز از نوعی هوش مصنوعی استفاده شده که تمایلات و اولویت‌های راننده را بخوبی تشخیص می‌دهد و به همین دلیل راننده‌ای که سوار بر آن می‌شود خود را پشت فرمان خودرویی می‌بیند که کاملا با آن هماهنگ است. محصول خلاقانه فارادی حداکثر سرعت درحدود 320 کیلومتر بر ساعت دارد. فارادی خودروی قدرتمندی ساخته که با توان هزار اسب بخار جاده‌ها را زیر پا می‌گذارد.

آئودی اچ- ترون h-tron

اگر چه آئودی به عنوان شرکت خودروساز متبحر در ساخت محصولات لوکس شناخته شده، اما طراحان خوش فکر آن همواره نیم نگاهی هم به آینده داشته‌اند. خودروی آئودی اچ ـ ترون نمونه بارز خودروهای مفهومی محسوب می‌شود که با توجه به ساختار مشابه با خودروهای امروزی می‌توان به تولید انبوه آن امیدوار بود. این خودرو با سوخت هیدروژن کار می‌کند و جالب این که با هر بار سوختگیری 600 کیلومتر حرکت می‌کند. البته شتاب اولیه این خودرو چندان امیدوارکننده نیست، زیرا صفر تا 100 را در 1/7 ثانیه طی می‌کند که در مقایسه با رکورد بسیاری از خودروهای پیشرفته حرفی برای گفتن ندارد. البته آئودی هم عنوان کرده که برنامه‌ای برای ساخت این خودرو ندارد. نمایشگر پیشرفته این خودرو قابلیت کنترل با حرکات دست را دارد. مهندسان آئودی در پشت فرمان این خودرو از فناوری اتاقک مجازی استفاده کرده اند تا راننده بتواند امور مربوط به کنترل بخش‌های خودرو را براحتی انجام دهد. این خودرو نخستین بار در نمایشگاه دیترویت آمریکا به جهان معرفی شد.

مرسدس بنز تغییر دهنده

محصول خلاقانه مرسدس بنز سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت و حتی طراحان این شرکت را هم غافلگیر کرد. این خودرو یک ویژگی مهم دارد و آن امکان تغییراتی در بدنه‌اش در حین حرکت است! در واقع این خودرو که نام و نشان روشنی ندارد، برای آن که آیرودینامیک‌تر از هر زمان دیگری حرکت کند، این قابلیت را دارد که کمی شکل خود را تغییر دهد. وقتی سرعت خودرو به 80 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، باله‌های جلویی و عقبی خودرو بزرگ‌تر می‌شود که این تغییر ساختار در حرکت روان‌تر خودرو تأثیرگذار است. محصول متفاوت این خودروساز آلمانی مجهز به یک سیستم شبکه بی سیم است که امکان برقراری ارتباط با سایر خودروها را به آن می‌دهد. خودرو از طریق این فناوری می‌تواند به سایر خودروها درباره وقوع تصادف یا ترافیک سنگین هشدار دهد. مرسدس بنز این خودرو را در نمایشگاه نوآوری‌های الکترونیکی CES به دنیا معرفی کرد تا نشان دهد این محصول مفهومی، دنیایی از فناوری‌های نوظهوری است که تنها به عرصه خودروسازی محدود نمی‌شوند. این خودرو نیز قطعا در مقیاس انبوه ساخته نخواهد شد.

نیسان تیترو فور دیز Teatro for Dayz

نیسان هم از آن دسته خودروسازانی است که در زمینه طراحی خودروهای مفهومی ایده‌های جالبی ارائه کرده است. مهم‌ترین ویژگی این خودرو انبوه نمایشگرهای نوری فضای داخل آن است. از این رو سرنشینان هر آنچه را بخواهند می‌توانند در این نمایشگرها ببینند، چون تا دلشان بخواهد نمایشگر دارند! این خودرو از نوع تمام الکتریکی است و به همین دلیل در زمره خودروهای پاک قرار می‌گیرد. طراحان خلاق نیسان داشبورد این خودرو را به گونه‌ای طراحی کرده اند که تقریبا تمام سطح آن نمایشگر بزرگی است که انبوهی از اطلاعات مورد نیاز راننده و سرنشینان را در اختیار آنها قرار می‌دهد. وقتی خودرو خاموش است فضای داخل آن بسیار ساده به نظر می‌رسد، چون نمایشگرها هم خاموش هستند. اما کافی است آن را روشن کنید تا ببینید فضای داخلی آن به محیط هیجان انگیز یک مهمانی تبدیل می‌شود. درهای خودرو نیز به شکل جالبی باز می‌شود. در واقع لولاها در عقب و جلوی درها هستند. به این ترتیب سوار و پیاده شدن از آن بسیار راحت صورت می‌گیرد و حتی می‌توان بسته‌های بزرگ را هم به آسانی وارد آن کرد.

سوزوکی ایر تریزر Air Triser

اگر قرار بود این خودرو ساخته شود، قطعا بهترین انتخاب برای سفر در آینده بود. اما سوزوکی به عنوان ارائه‌کننده این خودروی مفهومی اعلام کرده برنامه‌ای برای ساخت آن ندارد. در این خودرو سه ردیف صندلی دیده می‌شود که براحتی قابل تغییر بوده و از این طریق می‌توان از آن به عنوان خودروی حمل بار هم استفاده کرد. درها هم به سبک فولکس واگن‌های قدیمی به‌طور ریلی باز می‌شوند. روی داشبورد خودرو نیز نمایشگری تعبیه شده که می‌توان از آن به عنوان پخش‌کننده چند رسانه‌ای و ابزاری مناسب برای نمایش اطلاعات ضروری استفاده کرد. سوزوکی این خودرو را سال گذشته به دنیا معرفی کرد، اما به جهت طراحی خلاقانه‌اش معمولا در بیشتر فهرست‌های مربوط به خودروهای مفهومی جای می‌گیرد.

راین اسپیت زیگماتوس Ʃtos

مهندسان خودروساز سوئیسی راین اسپیت با ساخت این خودروی مفهومی حسابی سر و صدا کردند. مهم‌ترین ویژگی این خودرو جفت شدن آن پهپاد شخصی است که برای نشستن روی خودرو هیچ مشکلی نخواهد داشت. زیرا برای این منظور سکوی مخصوصی تعبیه شده است. این پهپاد را می‌توان با استفاده از نمایشگرهای لمسی خودرو کنترل کرد. این محصول مفهومی به هشت دوربین HD مجهز است که به این ترتیب چیزی به نام نقطه کور برای آن وجود نخواهد داشت. اگر خودرو مورد خاصی را در مسیر تشخیص دهد آن را از طریق نمایشگر 5/21 اینچی پیش روی راننده به اطلاع وی می‌رساند. زیگماتوس قابلیت حرکت در وضعیت بدون راننده را دارد. از این رو مهندسان راین اسپیت آن را طوری طراحی کرده اند که در چنین حالتی فرمان خودرو جمع شده و داخل داشبورد قرار می‌گیرد. سیستم هوش مصنوعی این خودرو نظیر آنچه در برخی گوشی‌های هوشمند وجود دارد کارایی زیادی داشته و به جهت قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد اولویت‌های مدنظر راننده را براحتی تشخیص می‌دهد و حتی پیشنهادهایی برای انتخاب آلبوم موسیقی ارائه می‌کند.

پورشه میشن ئی Mission E

این مأموریتی هیجان‌انگیز برای خودروسازی است که همواره محصولاتی گرانقیمت و ماورای تصور می‌سازد. پورشه با خودروهای احتراقی و قدرتمندی که تولید می‌کند بازار محصولات لوکس سرعتی را در اختیار گرفته است، اما حالا از خودروی مفهومی تمام برقی رونمایی کرده که می‌توان آن را مناسب آینده نه‌چندان دور دانست. استفاده از فناوری ردیابی حرکت چشم ازجمله ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود. همچنین نمایشگر هولوگرافیکی این خودرو که در داشبورد آن تعبیه شده به راننده این امکان را می‌دهد که با حرکات دست تنظیمات مورد نظرش را انجام دهد. در این خودرو خبری از آینه بغل نیست و به جای آنها از دوربین‌های مخصوصی استفاده شده که دید بهتری به راننده از اطراف آن می‌دهد. محصول مفهومی پورشه با هر بار شارژ کامل باتری 500 کیلومتر حرکت می‌کند. این خودرو تا پنج سال دیگر تولید می‌شود.

ب‌ام‌و ویژن نکست 100 Vision Next 100

این خودروساز آلمانی در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو و در یکصدمین سالگرد تأسیس آن دست به کار بزرگی زد و از خودروی مفهومی خاصی رونمایی کرد که می‌توان آن را اوج هنرنمایی طراحانش در به‌کارگیری هوش مصنوعی در یک خودرو به‌شمار آورد. این خودرو قابلیت حرکت در دو حالت کنترل دستی یا خودران را دارد. درها در این خودرو همچون بال پرندگان به بالا باز می‌شوند و جالب این که در نگاه اول تصور می‌کنید چرخ‌ها کاملا هم گرد نیستند! اما آنها واقعا گرد هستند، ولی به لطف هنرنمایی طراحان، بخشی از آنها در دل خودرو قرار می‌گیرند. نه تنها بخش‌هایی از خودرو از مواد قابل بازیافت ساخته شده، بلکه از فیبر کربنی در صفحات کناری آن استفاده شده است. مهندسان این خودروساز از سطحی از هوش مصنوعی در ساخت آن بهره گرفته‌اند که اولویت‌ها و تمایلات راننده را حین رانندگی تشخیص می‌دهد. از آن گذشته وقتی خودرو در حالت خودران قرار می‌گیرد، به‌طور خودکار به عابران پیاده‌ای که از عرض خیابان عبور می‌کنند هشدار می‌دهد.

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

منبع: techinsider.io

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایراندوست
-
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
جای خالی محصولات مفهومی ایران خودرو و سایپا حس میشه - دشمنامون نذاشتن ما تو این نمایشگاه شركت كنیم تا مشت محكمی بر دهان یاوه گویان و ابر قدرتها باشیم

نیازمندی ها