وزیر نیرو:

باید در قیمت آب تجدید نظر شود/ تامین آب شرب بزرگترین معضل کشور شده است

وزیر نیرو گفت: قیمت های فعلی آب علامتی که به مردم می دهد این است که هر مقدار که می خواهید مصرف کنید در حالیکه با توجه به بحرانی بودن منابع آب، باید در قیمت آب تجدید نظر شود.
کد خبر: ۹۲۵۷۲۳
باید در قیمت آب تجدید نظر شود/  تامین آب شرب بزرگترین معضل کشور شده است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، حمید چیت چیان در اولین کنفرانس ملی اقتصاد آب گفت: سال ها کشور با پدیده خشکسالی روبرو شده است. تغییر اقلیم باعث شده تا بارندگی ها از نظر نوع، شدت و مدت دچار تغییر جدی شود و موجب شده حرارت متوسط کشور ما دو درجه سانتی گراد افزایش یابد که موجب تبخیر بیشتر منابع آبی کشور است.

وی افزود: آنچه که امروز در ادبیات آب دنیا مطرح می شود و سازمان های بین المللی هم تایید می کنند این است که اگر 40 درصد از منابع تجدید شونده آب استفاده شود می توان امیدوار بود آن منطقه در یک پایداری منابع آب بسر می برد ولی بالاتر از 40 درصد دچار تنش و بالاتر از 60 درصد وضعیت بحرانی است.

وزیر نیرو افزود: در کشور ما بیش از 86 درصد منابع تجدید شونده استفاده می شود و نباید تردید داشته باشیم که ناچاریم برای پایداری در منابع آبی، مصارف آب را در کشور کاهش دهیم.

چیت چیان تاکید کرد: اگر در این مسئله اشتراک نظر داشته باشیم که بخواهیم در مصرف آب تجدیدنظر کرده و آن را کاهش دهیم می توانیم به دیدگاهی مشترک در مورد بخش اقتصاد آب برسیم اولین مطلبی که وجود دارد برای مصرف بهینه و کنترل آب باید استفاده 86 درصدی از منابع تجدید شونده را به حدود 60 درصد کاهش دهیم برای این منظور آیا می توان با قیمت های فعلی آب در بخش صنعت، کشاورزی و یا شرب به این هدف دست یافت.

وی افزود: واقعیت های کشور ما نشان می دهد دو سوم ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارندگی ها از 250 میلیمتر به 243 میلیمتر کاهش یافته است که یک سوم متوسط بارندگی های جهانی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه 70 درصد کره زمین را آب پوشانده است اما در عین حال آب یکی از کمیاب ترین ماده های مورد نیاز انسان است که یک درصد آب موجود دنیا قابلیت استفاده دارد.

وی افزود: برخی استراتژیست ها، جنگ های آینده دنیا را در مورد آب می دانند چرا که همین یک درصد آب قابل استفاده نیز به صورت متوزان و یکنواخت توزیع نشده است. پیش بینی می شود تا سال 2030 یعنی 14 – 15 سال آینده میزان نیاز آب در کره زمین 40 درصد افزایش یابد که مورد نگرانی مدیران و برنامه ریزان توسعه کشورها شده است.

چیت چیان افزود: تامین آب برای شرب مردم به بزرگترین معضل کشور تبدیل شده است. یک زمان سد کرج برای شرب مردم تهران کافی بود اما به دلیل جوابگو نبودن بعد از آن سد لتیان، سد لار، سد طالقان و در آخر سد ماملو نیز ساخته شد. بعضی شهرها نیز یک خط لوله آب کافی نیست و در کنار آن پروژه های دیگری برای انتقال آب در حال انجام است که در نتیجه برای تامین آب مورد نیاز کشور منابع اعتباری کشور کفایت نمی کند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
آریا
-
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
سلام
وقتی در یك موضوع عدم مدیریت صحیح پیش میاد سریع اولین گزینه برای مدیران ما سخت تر كردن انجام اون كار هست!
اگر هزینه آب بیشتر بشه اونها كه دارا هستن كه فرقی براشون نداره و باز فشار روی قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد میشه كه اونم میشه اكثریت جمعیت كشور ما!
حالا در بخشهای تولیدی و صنعتی شاید با یك فكر و پیشبرد صحیح این حرف درست باشه، اما برای مصارف خانگی اصلاح الگو مصرف بهترین راه هست .
و اینكه كشور ما هنوز در موضوع تصفیه فاضلاب بصورت مطلوب نثش بازی نمیكنه و همچنین استفاده از آب شیرین كن ها برای استانهای جنوبی .
امیدوارم دمای معمول 44-48 و جیره بندی آب اونم توی فصل گرم سال كه توی جنوب بیش از شش ماه هست رو دچار بشید تا بدونید چی میگیم!
رحیمی
-
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
میخواهید با ناتوانی در مدیریت آب آنرا رو دوش مردم بگذارید! حقوقهای نجومی میگیرید و توان مدیریت كردن هم ندارید.....
فراهانی
-
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
آقایون دست اندر كار كشور هر روز نشسته اند كیسه میدوزند برا ملت كه چی رو گرون كنیم به طرق مختلف

نیازمندی ها