گلخونه

بامبو نگه دارید، خوش‌شانس شوید

این هفته به پیشنهاد آقای عباس پاکپور یکی از همراهان خوب چاردیواری از رشت، ‌رمز و راه نگهداری بامبو در خانه را می‌گوییم.
کد خبر: ۹۱۸۷۴۸

دراسینای روبانی یا بامبوی خوش‌شانس یا نی خیزران از گیاهان استوایی و جنوب شرقی آسیاست که در بوته‌های درهم فشرده رشد می‌کند و قد آن به 1/5 متر هم می‌رسد. برگ‌های این گیاه سبز براق یا سبز و زرد است و اگر محیط رشد خوبی داشته باشد، رشد برگ‌های تسمه شکل آن تا 25 سانتی‌متر هم ادامه پیدا می‌کند.

مردمان آسیای جنوب شرقی می‌گویند که بامبو باعث خوش شانسی است، اما در نگهداری از آن باید تعداد آن فرد باشد. پس اگر می‌خواهید خوش‌شانسی بیاورید سه، پنج، هفت و... عدد بامبو در خانه نگهدارید.

نور مناسب این گیاه، نور غیرمستقیم است و نورمستقیم، برگ‌ها را دچار سوختگی می‌کند. بامبو برخلاف بقیه گیاهان به نور زیادی نیاز ندارد. هرچه نور کمتر باشد این گیاه بیشتر به جستجوی نور می‌پردازد و بیشتر رشد می‌کند.

هر سه هفته یک بار آب گلدان بامبوتان را عوض کرده و از آب تصفیه شده برای نگهداری بامبو استفاده کنید. کلر زیاد نیز برای این گیاه مضر است و باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود. آب را به مدت دو تا سه ساعت در گوشه‌ای ثابت بگذارید تا کلر آن برود و بعد در ظرف بامبو بریزید.

بامبو را در دمای هوای معمول داخل خانه نگهداری کنید. 17 تا 23 درجه سانتی‌‌گراد دمای هوای مطبوع برای بامبو است.

زیبایی این گیاه در فرم‌های پیچ خورده آن است. برای پیچ دادن گیاه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در گلخانه‌های بزرگ گیاه را در محیط گرم و مرطوب قرار می‌دهند که با سرعت بیشتری رشد کند و برای پیچ دادن، گیاه را در محیط تاریک قرار می‌دهند که نور مصنوعی شدیدی روی گیاه متمرکز باشد. این کار باعث می‌شود گیاه برای رسیدن به نور حرکت مارپیچی کند و به سمت نور برود. در روشی دیگر گیاه را به طور مداوم با دست فرم می‌دهند، اما «ثابت نگه داشتن منبع نور» روشی است که می‌توان در خانه نیز از آن استفاده کرد. گیاه را در جایی قرار دهید که از جهت خاصی فقط به آن نور بتابد.در نتیجه گیاه شروع به رشد به سمت منبع نور می‌کند و پیچ می‌خورد.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها