فواید مشورت کردن در خانواده

همفکری و دوراندیشی

معمولا در تصمیم‌گیری‌های مهم مثل انتخاب رشته، انتخاب همسر، مشاوره شغلی و... جوانان به تنهایی نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند؛ زیرا اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه ندارند و اغلب تحت تاثیر احساسات و عواطف شخصی قرار می‌گیرند حتی ممکن است موضوعی از نظر آنها درست و منطقی باشد، اما با شرایط فرهنگی و هنجارها و اصول اعتقادی او سازگاری نداشته باشد.
کد خبر: ۹۱۸۷۴۴

به این ترتیب مشورت کردن با دیگران می‌تواند از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و نسنجیده او جلوگیری کند.

تقویت اعتماد به نفس

اگر جوان در مسیر زندگی کسی را نداشته باشد تا با او مشورت کند، بدون شک احساس تنهایی خواهد کرد. در نتیجه نمی‌تواند کارها و وظایف خود را با اطمینان انجام دهد. شاید به همین دلیل است که مشورت را نوعی پشتیبانی هم می‌گویند. همچنین روان‌شناسان بر این باورند که تائید و حمایت دیگران باعث تقویت اعتماد به نفس و احساس کارآمدی در فرد می‌شود. بنابراین وقتی کاری را با مشورت انجام می‌دهیم، با اعتماد به نفس بیشتری، مطمئن می‌شویم که در آن کار موفق خواهیم شد.

تقویت عزت نفس

یکی از فواید مشورت کردن با جوانان تقویت عزت نفس در آنهاست. هرگاه شخصی مورد مشورت قرار بگیرد، از این که نوع تفکر و اندیشه‌هایش مورد توجه قرار گرفته است، احساس شادمانی و رضایتمندی می‌کند. البته در بیشتر موارد ممکن است مشورت‌کننده از نظرات او استفاده نکند، اما همین بها دادن به فرزند، اثرات خوبی در روابط بین والدین و فرزندان خواهد گذاشت. به این ترتیب، فرزند ما احساس عزت نفس می‌کند و پیش خود می‌گوید؛ حتما وجود من، فکر من و خواسته من برای پدر و مادرم اهمیت دارد که نظر من را پرسیده‌اند.

پیشگیری از پشیمانی

از دیگر فواید مشورت با دیگران پیشگیری از پشیمانی است. مشورت باعث می‌شود انسان شناخت بهتری نسبت به راه و رسم زندگی کسب کرده و بهترین گزینه را انتخاب کند. در مواردی که مشورت به انتخاب درست و موفقیت آمیز منتهی می‌شود، ارزش و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، حتی اگر به خطا هم منجر شود، باز هم ارزشمند است، زیرا فرد به وظیفه خود که مشورت با دیگران بوده، عمل کرده است. بنابراین ریشه بیشتر شکست‌های ما در زندگی برمی‌گردد به انتخاب‌های نادرست و نسنجیده که بدون مشورت بزرگ‌ترها صورت گرفته و باید یک عمر نتیجه تلخ آن را چشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها