مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از راه اندازی نخستین مرکز جامع اهدای خون تا پایان خرداد در تهران خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۴۵۱
راه اندازی نخستین مرکز جامع اهدای خون تا پایان خرداد

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر علی اکبر پورفتح الله در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما افزود: به دنبال این هستیم که مراکز انتقال خون را از نظر حجم مراجعه برای اهدای خون افزایش دهیم و مراکز ما باید به سمت مراکز جامعی برود تا همه فعالیت های مبتنی برراه اندازی نخستین مرکز جامع اهدای خون تا پایان خرداد اهدا در آن انجام شود.

وی گفت: باید در این مراکز اهداکنندگان علاوه بر اهدای کامل خون خود بتوانند اهداکننده مستقیم پلاسما و پلاکت هم باشند.

پورفتح الله افزود: اهدای مستقیم پلاسما که در تولید داروهای مشتقه از پلاسما کاربرد دارد نقش قابل توجهی در خودکفایی تولید این داروها ایفا می کنند.

وی گفت: همچنین در این مراکز فرد می تواند اهداکننده داوطلب سلول های بنیادی خون سازش باشد که می تواند مشکل پیوند مغز استخوان را در کشور مرتفع کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون به وجود 11 مرکز اهدای خون در تهران اشاره کرد و افزود: این مراکز به سبب کوچکی اش در شأن اهداکنندگان نیست و تصمیم داریم در 5 نقطه شهر تهران مراکز جامع اهدای خون با همکاری شهرداری تهران ساخته شود.

پورفتح الله در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در بحث خون و فرآورده های خونی به خودکفایی رسیده ایم، گفت: درخصوص داروهای مشتقه از پلاسما هم برنامه های بسیار خوبی داریم و اکنون در جهان، مصرف گلبول قرمز به پلاسما، یک به پنج است یعنی از هر پنج گلبول قرمزی که در مراکز درمانی استفاده می شود یک واحد پلاسمایش مصرف می شود و 4 واحد دیگر پلاسما از بین می رود.

وی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که پلاسمای مازاد را جمع آوری می کند و آن را به شرکت های معتبر اروپایی که تولیدکننده داروهای مشتقه از پلاسما هستند می فروشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در مجموع ظرفیت جمع آوری 400 هزار لیتر پلاسما را در کشور داریم و اگر تا دو سال آینده بتوانیم این ظرفیت را به 600 هزار لیتر برسانیم تقریبا تولید همه داروهای مشتقه از پلاسما با پلاسمای ایرانی تامین می شود.

پورفتح الله افزود: سازمان بهداشت جهانی در گزارش های گذشته اش ایران و برزیل را به عنوان دو کشور موفق در زمینه مدیریت پلاسما مطرح کرده بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان تولید داروهای مشتقه از پلاسما در کشور وجود دارد؟ گفت: این اقدام از طریق قراردادهای مشارکتی انجام می شود و سازمان انتقال خون از بخش خصوصی دعوت کرده است و دو شرکت بزرگ در این زمینه مشغول فعالیت هستند و حتی قراردادهایشان را با بخش خصوصی امضا کردند و جایابی زمین یکی از این شرکت ها نیز انجام شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها