همزمانی والیبال انتخابی المپیک با بازی های پایانی بسکتبال حرفه ای سبب شده تماشاگران برنامه های ورزشی ، بامدادان تا حوالی عصرها را با هیجان زیاد از پخش این رویداد ها پشت سر بگذارند.
کد خبر: ۹۱۰۳۷۵
ورزش ؛ ارتباط جهانی قابل فهم

جام جم ورزشی - از یک سو نتایج تیم ملی والیبال که اینک در آستانه ورود به المپیک جاودانه قرار دارد لحظه های هیجان انگیز ، احساس و عواطف ملی را با دیگران تقسیم کرده و از دیگر سو پخش بازی های NBA ، ورزش مدرن با کنش های انسانی در اشکال مدرن را به نمایش گذاشته است.
آمیزش تصادفی ورزش در تعبیر برانگیختگی ملی - میهنی خود با نمایش قواعد تنظیم شده در ورزش حرفه ای ، کارکرد ورزش را در دقیق ترین ، فهم پذیرترین و صادق ترین واقعیت بدون ابهام زندگی ما ثابت می کند.
شاید هنوز چرایی رفتار تماشاگران ژاپنی با نظم و انضباط آنها در جریان بازی های والیبال پرسش بزرگی است که ذهن مان را مشغول کرده است یا بعد از تماشای بازی NBA به این فکر کنیم چطور تماشاگران میزبان گرداگرد صندلی های تیم میهمان می نشینند اما بعد از تماشای برد یا باخت تیم شان سالن را ترک می کنند . به همین راحتی .

شاید مفهوم "جهانی شدن " برای باز کردن این موضوع بیشتر به کمک مان بیاید. جهانی شدن افزایش وابستگی متقابل مردم برای گسترش مناسبات مختلف از جمله ورزش است.نقطه عطف این است که با نمادهای مشخص در ورزش ، ما به شاخص های معنایی مشترک دسترسی پیدا می کنیم که برای ما در این سو به عنوان تماشاگر یک رویداد جهانی فهم پذیر و قابل تشخیص است. بنابراین وقتی انتخابی المپیک در ژاپن یا NBA در آمریکا را به فاصله چند ثانیه می بینیم در واقع به شاخص های ورزش در ساختار اجتماعی آن می رسیم که ارتباطی جهانی دارد.

بر خلاف نگاه نقادانه و محدود کننده خانواده ها به مقوله تماشای رویداد ورزشی در ورزشگاه های ایران ، میلیون ها ایرانی بدون موارد منع کننده حتی با همراهی خانواده ، والیبال انتخابی المپیک و بازی های NBA را به تماشا می نشینند زیرا هر کس می تواند وارد این ارتباط جهانی شده و درباره تجربه یکپارچگی ، قواعد تنظیم شده و لذت تقویت هویت گروهی از رفتار تماشاگرانی که همزمان در آن سوی جهان نشسته اند با دیگران صحبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها