حفظ شادابی و زیبایی صورت، از دغدغه‌های جدی و همیشگی بشر بوده است. بر مبنای همین تمایل، محققان همواره به دنبال شناسایی راهکارهای جدید برای جوان نگه داشتن چهره و به تأخیر انداختن چین و چروک بوده‌اند، به گونه‌ای که این روزها شاهد درمان‌های گوناگون با هزینه‌های گزاف هستیم.
کد خبر: ۹۰۶۹۷۴

اخیرا محققان دانشکده پزشکی هاروارد و انستیتو فناوری ماساچوست،موفق شدند ورقه‌ نامرئی و نازک از جنس پلیمر بسازند که با چسباندن آن زیر چشم، ساعد و پاها چین و چروک محو می‌شود.

این ورقه نازک ـ که آن را پوست دوم نامیده‌اند ـ در برابر آب و باران مقاوم است و روی پوست می‌ماند، بدون آن که باعث تحریک پوست شود.

با وجود همه این پیشرفت‌ها، حفظ و مراقبت از پوست طبیعی همچنان اولویت دارد تا افراد دیرتر سراغ استفاده از روش‌های مصنوعی رفع چین و چروک و جوان‌سازی پوست بروند. بدون شک، تحقق این هدف مستلزم به‌کارگیری راهکارهایی است که دکتر محمدجواد نخعی، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم به بخش‌هایی از آن اشاره کرده است.

25 سالگی، سن تولد چین‌ها

از هنگام تولد تا مرگ هر 27 روز، بدن یک پوست جدید می‌سازد. با افزایش سن، چربی زیر پوست نه‌تنها کاهش می‌یابد بلکه پروتئینی به نام کلاژن باعث قوام پوست می‌شود، پوست قدرت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و حالت‌پذیری آن کاهش می‌یابد.

دکتر نخعی درباره سن بروز چین و چروک در چهره می‌گوید: وراثت، استرس و تابش نورخورشید، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بروز چین وچروک است، اما معمولا بعد از 25 سالگی و همراه با شل شدن عضلات صورت و کاهش کلاژن‌های خوب پوست، چین‌ها نیز خودنمایی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: هرچه نسبت ترکیب کلاژن و الاستین تغییر کند، تعداد کلاژن‌های بد پوست و چین و چروک‌ها بیشتر می‌شود.

نقش ورزش در جوانی پوست

امروزه یوگا و سایر ورزش‌های صورت طرفداران بسیاری دارد چراکه مبلغان این روش‌ها معتقدند، ورزش می‌تواند چروک‌های صورت را صاف و از جوانی پوست مراقبت کند در صورتی که دکتر نخعی معتقد است، این ورزش مانع چین و چروک نمی‌شود. این متخصص پوست و مو درباره تاثیر کرم‌ها می‌گوید: کرم‌های حاوی اسیدهای میوه و اسید رتینوئیک که باعث تحریک پوست برای کلاژن‌سازی می‌شوند، می‌توانند بروز چین و چروک را به تاخیر اندازند.

ضدآفتاب از شش ماهگی

ضدآفتاب، یکی از عوامل مهم و موثر در مراقبت از پوست مقابل نورخورشید است که متخصصان به استفاده از آن بسیار توصیه می‌کنند، اما نکته قابل توجه در اظهارات دکتر نخعی، سن آغاز استفاده از ضدآفتاب است. از نظر وی، بهترین روش پیشگیری از چین و چروک، استفاده از یک ضدآفتاب خوب ازسن شش ماهگی است. وی ادامه می‌دهد: از 28 سالگی می‌توان با تزریق بوتاکس مانع بروز چین و چروک شد، اما اگر بوتاکس دیر تزریق شود، این روش نیز تاثیری ندارد.

تبلیغات کذایی برای کلاژن‌سازی پوست

کاهش جمعیت جوان کشور و افزایش آمار میانسالی، بازار استفاده از داروهای کلاژن ساز پوست را به صورت قرص و ژله ، گرم و پرفروش کرده است.

به گفته دکتر نخعی، این داروها هیچ تاثیری در پیشگیری از چین و چروک و حفظ جوانی پوست ندارند و تبلیغات در این زمینه صرفا جنبه تجاری دارد.سبک زندگی مبتنی بر استرس پایین، استفاده از ضد آفتاب و تغذیه مناسب، موثرترین راه‌های حفظ سلامت و جوانی پوست تلقی می‌شوند.

دکتر نخعی خاطرنشان می‌کند: استفاده از نورهای تحریک‌کننده کلاژن مثل لیزرهای فراکشنال و امواج رادیویی در تعویق 40درصدی چین و چروک موثر هستند.

این متخصص پوست و مو درباره تاثیرداروهای گیاهی می‌گوید: من مطلب اثبات شده‌ای درباره داروهای گیاهی نخوانده و مقاله‌ای در این باره ندیده‌ام.

53 سالگی، بهترین زمان جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک، خواه به منظور زیبایی یا با هدف بازسازی انجام شود، نیازمند رعایت نکات مهمی همچون انتخاب جراح متخصص پوست و سن مناسب است. دکتر نخعی، بهترین سن انجام جراحی پلاستیک صورت را 53 سالگی عنوان می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: چین و چروک‌ها بعد از 15 سال برمی‌گردند. افرادی که قبل از این سن جراحی می‌کنند، بعد از سپری شدن مدت زمان مذکور، امکان جراحی مجدد ندارند.

پی‌آرپی، تزریق سلول‌های بنیادی نیست

بازسازی پوست به وسیله پی‌آرپی (پلاسمای غنی از پلاکت )، نوعی درمان است که برای جوان‌سازی پوست از خون خود بیمار استفاده می‌کند. پی‌آرپی، آخرین روش درمانی برای جوان‌سازی پوست است.

دکتر نخعی با تأکید بر این که روش درمانی پی‌آرپی با تزریق سلول‌های بنیادی متفاوت است، می‌گوید: مطالعات برای درمان پوست با سلول‌های بنیادی همچنان در حال انجام است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است به همین دلیل افراد باید مراقب باشند، در دام برخی افراد سودجو که پی‌آرپی را یک روش درمانی با سلول‌های بنیادی معرفی می‌کنند، نیفتند. نتایج نشان می‌دهد در 70درصد موارد، درمان با پی‌آرپی موفق نبوده است.

کودکی،‌ بهترین زمان آغاز مراقبت از پوست

استفاده از ضدآفتاب، کرم‌های حاوی اسیدهای میوه و اسید رتینوئیک و سایر روش‌های درمانی،‌ باعث به تاخیر افتادن زمان بروز چین و چروک صورت می‌شوند، اما مانع آن نمی‌شوند. به همین دلیل متخصصان پوست معتقدند،‌ رفع چروک صورت درمان قطعی ندارد. حفظ و مراقبت از پوست طبیعی با کمک زندگی بدون استرس و تغذیه مناسب امکان‌پذیر است که این مراقبت‌ها باید از سنین کودکی، حداقل از شش ماهگی آغاز شود تا تخریب کلاژن‌های پوست دیرتر اتفاق بیفتد.

سهیلا فلاحی - دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها