سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
تلویزیون، رادیو، روزنامه، شبکههای اجتماعی و موبایل دارای هنجارهای خاصی است که عوامل رسانهای داخلی را ملزم میسازد با دانش و هوشیاری، اطلاعات جامعه را افزایش دهند. هنجار، قاعده رفتار است که مثل ایدئولوژیها، عامل عمل میشود. لذا شناخت هنجارها، قدرت پیشبینی رسانهای و انتخاب الگوی رفتاری متناسب را افزایش میدهد.
در سپهر رسانهای از انواع الگوهای رسانهای میتوان به الگوهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، الگوی محتوای زمان، محتوای مکان، الگوی وظیفهمحور، الگوی فرم و قالب، الگوی مخاطبمحور و الگوی تلفیقی اشاره کرد. لذا امروزه، هم تکثر عمودی و هم افقی در سپهر رسانهای جامعه واقع شده است.
هر الگوی هنجاری، ایدئولوژی مخصوص خود دارد که جامعه آن را میپذیرد. رسانهها باید با تخصصی کردن و نیروی انسانی ماهر و توانمند، به سمت گروه پیشرو و جهتدهنده پیش بروند تا تأثیرات و رسالت خود را بخوبی انجام دهند. باید توجه داشت که با رعایت قوانین و هنجارهای رسانهای، محتوای رسانهها مشخص و تصمیمگیریها روشنتر میشود. مدیران رسانهها باید سیاست و برنامهریزی مشخص داشته باشند و بدانند از چه الگو و هنجاری پیروی میکنند. وقتی سیاستهای اجرایی و اخلاقی رسانه مشخص شد، اعمال سلیقه کم و بالطبع احتمال خطا کمتر میشود.
محتوای رسانهها شامل چند لایه ازجمله امور تفننی، امور کاربردی، امور خاص، وقایع و حوادث و امور برنامهریزی است.
روزنامههای زرد بیشتر مایل به پوشش محتوای امور تفننی و کاربردی هستند و برعکس روزنامههای رسمی بیشتر تمایل به امور برنامهریزی شده دارند، زیرا محتوای این لایه شامل اخبار طبقهبندی شده از عادی تا اخبار مهم، خیلی مهم و محرمانه است.
همچنین اگر الگوهای هنجاری را به ترتیب از بالا به پایین یعنی مصلحت، نیاز، میل، هوس و شهوت تصور کنیم، روزنامههای زرد بیشتر مایل به پرداختن به الگوی هنجاری پایین به بالا یعنی ابتدا الگوی شهوت، هوس، میل و نیاز و به مصلحت کمتر هستند، اما روزنامههای رسمی بیشتر به الگوی مصلحت و سپس نیاز میپردازند.
الگوی حرفهای خبرنگاران رسانههای مکتوب و دیداری و شنیداری ایجاب میکند که از لایههای عمومی و سطحی اخبار به خبرها و لایههای پشت صحنه وارد شوند و با برخوردهای حرفهای، علل و عوامل را بررسی کنند و فقط انعکاسدهنده امور عادی نباشند.
هنجارهای رسانهای، دارای اصول سهگانه هستند که برآمده از بایدها و نبایدهای هنجاری است. این اصول عبارتند از:
1ـ اصل مشروعیت: حاکم بر محتوا و هرگونه متن رسانهای است.
2ـ اصل مقبولیت: چون اکثر نظامهای حکومتی درچارچوب جمهوریت عرضه شدهاند، لذا مقبولیت اصلی حاکم بر فعالیتهای رسانهای است.
3ـ دوستمحوری: در ادبیات ارتباطات، سهگونه مخاطبشناسی مطرح است. اول، مخاطب که فرد، طرف خطاب قرار دارد و ارتباط یکسویه و از بالا به پایین است. دوم، مشتری که تعامل دوسویه و از اساس بازاریابی تجاری است. سوم، دوست که تعامل دوسویه از جنس بازاریابی اجتماعی است. براساس این سه اصل، الگوی رسانهها میتواند مقبول و هنجاری باشد.
دکتر حسن خجسته - استاد مدیریت استراتژیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد