جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان از گسترش یک آسیب اجتماعی گزارش می‌دهد

وارونگی فقر

فقر شهرنشین شد

کوچ فقر به شهر​ و بخصوص کلانشهرها بیانگر شرایط نامناسب آسیب های اجتماعی است زیرا بررسی آمارهای این حوزه نیز بیانگر این حقیقت تلخ است، برای نمونه حدود 80درصداز افرادی که تحت پوشش کمیته امداد استان تهران هستند در شهرها​ ساکن شده اند​.
کد خبر: ۹۰۲۴۳۷
فقر شهرنشین شد

علاوه براین آمار نگران کننده باید به دلایل تحت پوشش قرارگرفتن این افراد نیز توجه ویژه کرد، زیرا سال گذشته 70 درصد از افرادی که قصد استفاده از خدمات کمیته امداد را مطرح کردند به دلیل طلاق و فوت سرپرست به حمایت ​ نیاز پیدا کردند.

از چنین روندی می‌توان متوجه تغییر فقر شد؛ برای نمونه در دهه 60 ​ فقر را به شکل خوش خیم ​ داشتیم افراد فقیر بیشتر در روستاها ساکن شده و اغلب شان سالخورده بوده و مشکل مادی داشتند​.

لازم به یاد آوری است که این افراد برای مطرح کردن مشکل خود و این‌که از فقر مادی رنج می برند به قول معروف خجالت می کشیدند به همین دلیل تلاش می‌کردند فقرشان را پنهان کنند.

این درحالی است که در دهه اخیر فقر تغییر چهره داده و بیشتر در شهرها شاهد آن هستیم. از این گذشته افراد در کنار فقر مادی از فقر فرهنگی نیز رنج می برند و دیگر کمتر فقیری پیدا می شود که سعی در پنهان کردن فقرش داشته باشد ​در واقع آنها برای گرفتن کمک مطالبه گری می کنند.​

بنابر​ این ​فقر در جامعه ما به شکل نگران کننده ای در حال انتشار است و دراین بین نباید فقط فقر آنها را مادی دید زیرا بیشتر افراد از لحاظ روحی و روانی نیز نیازمند حمایت هستند.​

بروز چنین مشکلی نیز چند علت دارد برای نمونه می توان به مهاجرت بی رویه به شهرها اشاره کرد یا از خشکسالی و نبود شغل در روستاها نوشت علاوه براین جاذبه های شهرنشینی نیز سبب شده خانواده ها تمایلی به ماندن در روستا نداشته باشند​.

سیل مهاجرت به شهرها سبب بروز مشکلات اجتماعی زیادی می شود چون آنها به دلیلی مانند نداشتن مهارت نمی توانند در شهرها نیز روی پای خود بایستند به همین دلیل از مراکز خیریه ای مانند کمیته امداد امام خمینی یا 741 خیریه دیگری که در شهر تهران فعال است کمک می گیرند​.

بهترین راهکار حل چنین مساله ای نیز می‌تواند هدفمند کردن یارانه ها باشد یعنی با حذف یارانه سه دهک بالای جامعه که جمعیتی حدود 24 میلیون نفر هستند​ یارانه آنها را به سمت تامین نیازهای نیازمندان مانند اشتغال، ازدواج، مسکن و درمان برد​. افزون براین با تلاش برای افزایش فرهنگ عمومی نیز می‌توان ​این روند را کنترل کرد،زیرا از 57 هزار زن سر پرست خانواری که تحت پوشش کمیته امداد استان تهران قرار گرفته اند​13 هزار نفر به دلیل طلاق نیازمند حمایت های این مرکز شده اند.

محسن ولیئی - مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها