درحالی که مجله اکونومیست، ترامپ را یکی از تهدید‌‌های دهگانه برای جهان معرفی کرده است، معاونان نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمهیداتی برای سفر وی در تابستان آتی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات اسرائیلی تدارک دیده‌اند. منابع اسرائیلی می‌گویند پیش از این سفر احتمالا دونالد ترامپ، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گردهمایی سالانه یهودیان آمریکا در واشنگتن دیدار می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۲۳۶

براساس این گزارش، ترامپ می‌خواهد در این دیدارها از نگرانی‌های اسرائیل نسبت به سیاستش بکاهد و آرای یهودیان آمریکا را به دست آورد. ترامپ خود روز گذشته تاکید کرد بر سر زمان دیدار وی با نتانیاهو توافق شده، اما وی این زمان را برای خبرنگاران، مشخص نکرد.

ترامپ که پیش از این گفته بود به پول یهودیان برای تبلیغات انتخاباتی نیازی ندارد، در سخنرانی‌های خود در جمع یهودیان بر دوستی‌ با آنها تاکید کرد. با این حال، زمانی که از توصیف قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» امتناع کرد، شعارهایی علیه وی سر داده شد.

البته این مواضع متناقض همچنان ادامه داشت. در ادامه نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد سفارت واشنگتن را در صورتی که رئیس‌جمهور شود از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد و مذاکرات صلح خاورمیانه را به عقب باز خواهد گرداند تا با شروط اسرائیلی از سر گرفته شود. ترامپ در این زمینه گفت: یکی از دلایل شکست در روند صلح این است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی که از شخصیتی قوی برخوردار نیستند، شکست خوردند و به اسرائیل اجحاف کردند. اسرائیل با نام صلح چیزهای بسیاری داد، اما آنچه داده بود، به رسمیت شناخته نشد.

زمانی که وی گفت «این دولت عبری» از حقش برای ستوده شدن برخوردار نشده، حضار وی را بسیار تشویق کردند. از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان معاریو فاش کرد که داماد ترامپ نقش گسترده‌ای در نزدیک کردن وی با اسرائیل ایفا می‌کند. او یکی از یهودیان آمریکاست. ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ پس از ازدواج یهودی شده است.

این اظهارات متناقض و نمایش‌گونه ترامپ به جایی رسیده که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم به آن واکنش نشان داد. اوباما با طرح این مساله که رقابت ریاست جمهوری شوخی بردار نیست، از مردم این کشور خواست با دقت بیشتری اظهارات تنها نامزد جمهوریخواه انتخابات 2016 را ارزیابی کنند. به گزارش رویترز، باراک اوباما با اشاره به حرافی‌های ترامپ‌، گفت: ورود به کاخ سفید شبیه اجرای یک شوی تلویزیونی و سرگرمی نیست. این رقابت ریاست جمهوری ایالات متحده است. در همین رابطه برخی شهروندان آمریکا با نوشتن و ارسال نامه‌ای به ملکه بریتانیا از وی خواسته‌اند نقش منجی را برای مردم آمریکا بازی کند و آنها را از دست نامزدهای انتخاباتی بی‌کفایت نجات دهد.

از سوی دیگر، سیاست‌ها و اظهارات ترامپ علاوه بر نگرانی در سطح افکار عمومی و نهادهای آمریکا واکنش دیگر کشورها را هم در پی داشته است. نخست‌وزیر فرانسه با انتقاد از مواضع نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وی را گزینه نادرستی برای این پست کلیدی قلمداد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مانوئل والس در سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که ترامپ فردی ناشایست است، گفت: ترامپ به هیچ وجه برای سکانداری پست ریاست جمهوری آمریکا گزینه مناسبی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها