قتل به عملی گفته می‌شود که در آن موج شدیدی از خشم و نفرت و عصبانیت به سوی فرد دیگر تخلیه می‌شود که نتیجه آن نابودی و مرگ طرف مقابل است. براساس این تعریف قاتلان افرادی هستند که ناتوان از مهار خشم خود دیگران را آماج آن قرار می‌دهند و جان آنان را می‌ستانند.
کد خبر: ۸۹۸۶۷۵

تحقیقات زیادی درخصوص روان‌شناسی قاتلان صورت گرفته و اکثر قریب به اتفاق آنها بر این نکته تاکید ورزیده‌اند که لازمه اقدام به کشتن و حذف انسانی دیگر، نوعی آمادگی و زمینه روانی در فرد قاتل است تا بر پایه آن توانایی کشتن دیگری را داشته باشند. در صورتی که به هر علتی فردی فاقد چنین آمادگی باشد قادر به قتل دیگری نیز نخواهد بود.

قتل یک اتفاق لحظه‌ای و گذرا نیست، بلکه ریشه در زندگی فرد قاتل دارد. سال‌ها باید بگذرد تا فردی به یک قاتل تبدیل شود. مجموع رویدادها و تجربیات نامناسب و نابهنجار یک فرد در شرایطی خاص، می‌تواند از او قاتلی خطرناک بسازد. با این رویکرد می‌توان این شرایط را پیش‌بینی کرد و با برنامه‌ریزی دقیق علمی و اقدامات پیشگیرانه، از شیوع و گسترش قتل در یک جامعه جلوگیری به عمل آورد. بدیهی است خاستگاه و مبدا بزه و جنایت خانواده است و با افزایش آموزش‌های عمومی و بالا بردن سطح ادراک و آگاهی خانواده‌ها و نگاه علمی و دقیق به فرآیندهای سلامت‌بخش یا آسیب زننده در بستر خانواده‌های گوناگون، می‌‌توان به کاهش آمار جرم و جنایت در سطح جامعه کمک کرد. در این پرونده نیز متهم اگر از نظر متخصصان کمک می‌گرفت، می‌توانست بدون تنش و جنجال دخترش را به زندگی بازگرداند، اما او نیز مانند دخترش بر آنچه خود خوب می‌پنداشت اصرار ورزید و سرانجامی جز قتل نداشت.

کارشناس معاونت اجتماعی پلیس استان مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها