محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر مشهور افغان معتقد است بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده تا برخی از نویسندگان انگیزه‌ای برای نگارش اثر جدید نداشته باشند.
کد خبر: ۸۹۶۶۲۷

کاظمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به آثار جدید خود برای بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: امسال کتاب جدیدی برای نمایشگاه حاضر نکرده‌ام، زیرا مدتی است رغبت و انگیزه‌ای برای اتمام کار و رساندن آن به نمایشگاه کتاب ندارم. او ادامه داد: این فقط مختص من نیست و در میان دیگر نویسندگان و مولفان نیز دیده می‌شود. بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده است تا انگیزه‌ای برای اتمام کتاب و رساندن آن به نمایشگاه کتاب باقی نماند. از سوی دیگر، امسال نمایشگاه کتاب به‌جای دیگری منتقل شده و فکر می‌کنم این جابه‌جایی در میزان خرید مردم از نمایشگاه نیز تاثیرگذار باشد، ضمن این که برخی ناشران نیز در چنین وضعیتی معتقدند رفتن به نمایشگاه برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.

این شاعر افغانستانی با بیان این که وضعیت کتابخوانی در کشور مطلوب نیست، یادآور شد: بی‌رغبتی به کتاب فقط در میان مردم عادی دیده نمی‌شود، بلکه در میان شاعران و نویسندگان نیز دیده می‌شود؛ برخی معتقدند این مساله نشأت‌گرفته از وضعیت بد اقتصادی مردم است، اما به نظر من این یک وجه قضیه است. مثلا تا چه اندازه به کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتابخانه‌های خود داریم، مراجعه و از همان کتاب‌های گذشته استفاده می‌کنیم؟ به نظر می‌رسد در کنار مسائل اقتصادی، عوامل مهم دیگری همچون فرهنگ عمومی، ارتباطات در دنیای مجازی و مشغله‌های زندگی امروز نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها