منابع وابسته به معارضان سوری می‌گویند جان کری، وزیر خارجه آمریکا در «منامه» به همتایان عرب خود که از کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند، گفته که درباره رئیس‌جمهور سوریه و کناره‌گیری او از قدرت حرف نزنند.
کد خبر: ۸۹۶۵۹۷

به گزارش فارس، این جمله وزیر خارجه آمریکا از اتفاق‌نظر مسکو و واشنگتن بر سر مساله سوریه و بویژه سرنوشت بشار اسد حکایت دارد.

در عین حال این جمله در کنار گفته استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که گفته بود «اسد در قدرت باقی بماند» نشان از یک اجماع جهانی برای ابقای رئیس‌جمهور قانونی سوریه دارد.

این اظهارات نشان می‌دهد آمریکا از موضع خود در قبال کناره‌گیری اسد عقب نشسته و فقط تأکید دارد که «اسد مشروعیت خود را از دست داده است»، اما در عین حال این عبارت را تکرار می‌کند که: «مردم سوریه سرنوشت اسد را تعیین می‌کنند.»

از سوی دیگر منذر خدام، سخنگوی گروه موسوم به «هیأت هماهنگی ملی سوریه» پس از استعفا از سِمت خود در این گروه خطاب به معارضان سوری گفت که اگر آنها [مخالفان] بر کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه از قدرت پافشاری کنند، چیزی عایدشان نخواهد شد. خدام در صفحه شخصی خود در فیسبوک یادآور شد استعفای او به‌خاطر نتایج هیات ریاض و عملکرد هیات عالی مذاکره‌کنندگان معارض است.

وی همچنین خاطرنشان کرد، به محض این‌که بحران سوریه در آستانه حل شدن باشد، از فعالیت سیاسی کناره ‌ خواهد گرفت.

در رویدادی دیگر دیروز اعلام شد با آن که آمریکا و متحدانش انتخابات پارلمانی سوریه را غیرقانونی خوانده بودند، 57 درصد مردم در آن شرکت کردند.

قاضی هشام الشعار رئیس کمیته نظارت بر انتخابات سوریه در یک کنفرانس خبری گفت: در این انتخابات هشت میلیون و 834 هزار و 994 نفر در داخل سوریه واجد شرایط رای دادن بودند که از این میزان پنج میلیون و 85 هزار و 444 نفر شرکت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها