سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

کمبود آب مانع خودکفایی نیست

با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، جای تردید نیست تمام مسئولان و دست‌اندرکاران اقتصاد کشورمان باید در این راستا گام بردارند و نسبت به استفاده از امتیازات موجود برای تحقق فرمایش ایشان، اصولی سیاستگذاری کنند.
کد خبر: ۸۹۵۷۹۰

در این زمینه، فارغ از امتیازهای گوناگونی که در ایران برای رسیدن به این مهم وجود دارد، بخش کشاورزی بالاترین توان و امکانات برای نیل به اهداف یاد شده از سوی رهبر معظم انقلاب را دارد، به صورتی که بسیاری از کارشناسان براین باورند در صورت رعایت اصول علمی و اقتصادی با درنظر گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حتی در شرایط فعلی آب‌و‌هوایی نیز می‌توان با صادرات محصولات کشاورزی درآمدی قابل توجه و بعضا جایگزین صادرات نفت به دست آورد.

این در حالی است که همواره می‌بینیم در گوشه و کنار این سرزمین پر برکت به دلیل سوءمدیریت‌ها و بهره‌وری پایین، حاصل دسترنج کشاورزان کشور به عنوان سرمایه‌ای ملی هدر می‌رود و گاهی اوقات با طرح‌های مختلف معدوم می‌شود. در حالی که حتی همین محصولات نیز در صورت استفاده صحیح می‌توانند ارزش افزوده‌ای قابل ملاحظه برای اقتصاد ایران به ارمغان آورند.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این زمینه به خبرنگار جام‌جم گفت: براساس آمار و اطلاعاتی که از طریق سازمان فائو به عنوان نهادی بین‌المللی در اختیار داریم، صنعت کشاورزی ایران پتانسیلی بسیار بالا برای تامین نیازهای غذایی بخش قابل توجهی از منطقه دارد و در صورت رعایت اصول اقتصادی و همچنین افزایش بهره‌وری در این صنعت می‌توانیم درآمد هنگفتی برای اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

نورانی در ادامه با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشورها افزود: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دولت‌های مختلف در سراسر دهکده جهانی، بحث امنیت غذایی منطقه تحت اداره آنهاست که همین موضوع می‌تواند محلی برای چانه‌زنی‌های سیاسی نیز باشد؛ بنابراین حال که ایران به گفته مقام‌های بین‌المللی دارای بالاترین امتیاز در منطقه است، این اصولی نیست که شاهد هدر رفت بالای محصولات کشاورزی در کشورمان باشیم به صورتی که سرمایه ملی ایران با وجود تمام مشکلات و معضلات براحتی دور‌ریز می‌شود.

وی کشاورزی را یکی از شاهراه‌های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در ایران معرفی کرد و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری‌های نوین، در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند و به نوعی سعی در خودکفایی کامل خود در این زمینه دارند و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با ترجمه‌ای محلی برای خود به کار گرفته‌اند؛ اما اکنون ایران که به واسطه درایت و ریز بینی رهبر معظم انقلاب دارای چنین سیاست‌های کارآمدی است هنوز در راستای اجرایی شدن این سیاست‌ها گام اساسی برنداشته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی معتقد است صنعت کشاورزی درون‌زای برون‌نگر است، چون بسیاری از کشورهای حاشیه و همسایه ایران به دنبال استفاده و بهره‌مندی از محصولات با کیفیت بالای کشاورزی ایران هستند و امروز که در دوران پساتحریم قرار گرفته‌ایم و بسیاری از موانع صادراتی ما در این زمینه برطرف شده لازم و واجب است که برای نیل به سمت اجرای این سیاست‌ها در صنعت کشاورزی خود گام اساسی‌تری برداریم و زمینه‌های صادرات محور شدن صنعت کشاورزی را ایجاد کنیم.

این فعال بخش کشاورزی به وجود نیروی متخصص ارزانقیمت در کنار زیرساخت‌های مناسب اشاره کرد و افزود: امروز ایران چهارفصل، دارای نیروی انسانی متخصص و جوان است که اغلب کشورهای همسایه ما از این نعمت بی‌بهره هستند؛ درحالی که وجود چهار فصل کامل در کشورمان مزیدی بر امتیازات موجود ایران شده و باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

به اندازه تولید اصولی آب داریم

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره موضوع کمبود منابع آبی برای کشت محصولات کشاورزی در ایران به جام‌جم گفت: این بحث که ایران کمبود آب دارد و نباید به فکر کشت و صادرات محصولات کشاورزی بود، کاملا اشتباه و غیر حرفه‌ای است، چون همه می‌دانیم امروز کشورهای مختلف و پیشرفته جهان حتی در بدترین شرایط آب و هوایی با کمبودهای مختلف به کاشت، داشت و برداشت محصول اقدام می‌کنند و با استفاده از فناوری‌های بسیار نوین در آن سوی کره زمین، محصولاتشان را با قدرت رقابت بالا وارد بازار می‌کنند؛ بنابراین در ایران با این همه امکانات و منابع طبیعی خدادادی در اختیار فقط لازم است نگاه‌مان را به مدیریت این صنعت تغییر دهیم و اصولی و دقیق گام برداریم.

وی در ادامه افزود: این که گفته می‌شود تحریم‌ها باعث عقب‌ماندگی صنعت کشاورزی ایران بوده، نگاه کردن به نیمه خالی لیوان است؛ چون به خواست خداوند، امروز فناوری‌های مناسبی به صورت ملی و بومی در اختیار داریم و حتی اگر از همین منابع آبی اصولی استفاده کنیم می‌توانیم در منطقه صادرات مناسبی در بخش‌های مختلف کشاورزی داشته باشیم، بنابراین فقط لازم است مدیریت اصولی‌تر از گذشته با اتکاء به بخش خصوصی در صنعت کشاورزی به کار گرفته شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت و ایجاد ارزش افزوده هرچه بیشتر در این زمینه باشیم.

صنایع تبدیلی و ذخیره‌سازی رمز موفقیت

سیدرضا نورانی با تاکید بر دو امر مهم در راستای مدیریت صنعت کشاورزی در راستای صادرات محصولات و ایجاد ارزش افزود: با در نظر گرفتن اطلاعات و آماری که در این زمینه موجود است می‌بینیم دو نکته مهم در صنعت کشاورزی ایران زیاد مورد توجه قرار نگرفته و برای نیل به اهداف تعیین شده هنوز سیاست‌های مناسبی در این زمینه‌ها وجود ندارد که این دو نکته عبارتند از: توسعه صنایع تبدیلی برای کاهش هدر رفتن محصولات کشاورزی و زیان تولیدکننده و دیگری بحث ذخیره‌سازی است.

وی تاکید کرد: این نکته بسیار مهم با در نظر گرفتن مدیریت‌های دولتی که عموما نقیصه‌هایی نیز دارد همواره باعث شده بخش خصوصی امکان حضور مداوم و مفید را در دو بخش یاد شده نداشته باشد. به همین دلیل لازم است امسال که رهبر معظم انقلاب بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید فرموده‌اند مسئولان و سیاستگذاران در این زمینه گام موثرتری برداشته و اجازه دهند بخش خصوصی وارد میدان شود و با مدیریت‌های منظم و مشخص مانع هدر رفتن محصولات کشاورزی شوند و به جای حذف آن و تبدیل محصول به مواد با ارزش افزوده بالاتر، زمینه صادرات آنها را ایجاد کنیم. هرچند ذخیره‌سازی هم می‌تواند مدیریت بازار را برای تولیدکنندگان به ارمغان آورد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها