عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس نهم با اشاره به اینکه عدم وجود زیر ساخت ها برای شناسایی دقیق درآمد افراد وجود ندارد گفت: این در حالی است که باید پایگاههای داده ای یکپارچه سازی شود و گردش مالی و اقتصادی افراد را در خود نگه دارد.
کد خبر: ۸۹۵۴۱۳
پایگاههای اطلاعاتی و داده ای دولت ایجاد شود/ مصوبه مجلس اشکال دارد

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به اینکه دو موضوع باید در هدفمندی یارانه ها مورد توجه قرار گیرد گفت: دولت تکلیف قانونی دارد که از محل افزایش قیمت های حامل های انرژی برای جبران خسارات وارده به آحاد جامعه، چه جامعه هدف خانواده ها باشند و چه جامعه هدف بخش هایی مثل تولید و حمل و نقل عمل کند.

وی ادامه داد: دولت برای جبران نیاز به منابع دارد؛ منابعی که سالیانه دولت به دست می آورد کفاف پاسخگویی به این جامعه هدف را ندارد و صرفا تا کنون دولت موفق شده در بخش پرداخت یارانه اقدام کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس نهم اظهار داشت: در قانون قیدحذف افراد پردرآمد در طول 5 سال گذشته از تکالیف دولت بوده است اما به دلایل مختلف امکان اینکه پایگاه داده ای در اختیار داشته باشند که بیانگر میزان دقیق در آمد افراد جامعه باشد ایجاد نشده و دولت هم اطلاعات دقیقی برای این کار در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اشاره به اینکه مجلس کار ترکیبی شروع کرده است تصریح کرد: مجلس برخی صنوف مشمول که در آمد بالای یک عددی را که 35 میلیون است و دامنه 3 دهک پردرآمد بالا را به عنوان افراد پردرآمد به عنوان یک تکلیف به دولت منتقل کرد اما امکان تعیین اینکه چه افرادی در این 30 درصد بالای درآمدی هستند با کمترین خطا، در اختیار دولت نیست.

جلیلی ادامه داد: در صورتی که دولت بخواهد پرداخت یارانه را براساس در آمد افراد برنامه ریزی کند باید پایه گذاری چنین پایگاه اطلاعاتی را برای شناسایی افراد نیازمند ساماندهی کند. البته در قانون بودجه 95 ،مجلس با رویکرد بیشترآیین نامه ای وارد شده و بخشی از اصناف را در جهت حذف یارانه مشخص کرده است که می توانست اصناف دیگری هم باشد که در این پیش بینی نادیده گرفته شد، اما در هر صورت مجلس تلاش کرده است تا حدودی دولت به صورت شفاف تر به حذف افراد پردرآمد و توجه به جامعه نیازمندان بپردازد.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس نهم افزود: این اشکال به مصوبه مجلس وارد است اما باید دولت تلاش کند پایگاه داده ای را برای تصمیم گیری های بعدی داشته باشد.دولت چنین پایگاه یکپارچه ای را در اختیار ندارد تا درآمدهای رسمی و غیر رسمی افراد را ثبت کند.

جلیلی با اشاره به اینکه دولت هم نگرانی های سیاسی و اجتماعی ناشی از اجرای طرح را دارد در عین حال گفت: زیر ساخت ها برای شناسایی دقیق درآمد افراد وجود ندارد ؛این در حالی است که باید پایگاههای داده ای موجود یکپارچه سازی شود و گردش مالی و اقتصادی افراد را در خود نگه دارد.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: در صورتی که سیستم های اطلاعاتی یکپارچه نشده و اطلاعات افراد یک جا جمع آوری نشده و به صورت جزیره ای عمل شود خطاهای بسیاری در شناسایی پردرآمدها صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها