دونالد ترامپ یکی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای حزب خود دردسرساز شده است. وی مانند دیگر سیاستمداران رفتار نمی‌کند، بخصوص زمانی‌که در رابطه با سیاست خارجی اظهار نظر می‌کند، پیشنهادهای وی با مواضع سنتی جمهوریخواهان در حوزه سیاست خارجی فاصله زیادی دارد. پنج پیشنهاد او در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:
کد خبر: ۸۹۳۴۲۴
سیاست خارجی ترامپ: دیوانه‌وار و غیرکاربردی

1ـ سلاح‌های هسته‌ای برای توکیو و سئول

ترامپ می‌گوید: «متاسفانه ما با یک جهان هسته‌ای مواجه هستیم، اما نمی‌توانیم پلیس باشیم.» به همین دلیل او می‌گوید، ممکن است مقامات ژاپن و کره‌جنوبی تمایل به ساخت زرادخانه هسته‌ای داشته باشند تا بتوانند از خود در برابر دشمنانشان محافظت کنند، اما چنین امری عملی نیست. چرا؟ بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی معتقدند سلاح‌های هسته‌ای خطرناکند و باید برای از بین بردنشان برنامه‌ریزی کرد.

2ـ نه به حضور نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی و ژاپن

ترامپ عنوان می‌کند، حضور و استقرار نیروهای آمریکایی در ژاپن و کره‌جنوبی هزینه‌هایی دارد که مقامات این کشورها باید در پرداخت آن مشارکت کنند که در صورت استنکاف نیروها را به آمریکا باز می‌گرداند. وی می‌گوید، من آرزو دارم که این‌کار انجام شود. حدود 50 هزار نیروی آمریکایی در ژاپن و 30 هزار در کره‌جنوبی مستقر هستند. این نیروها برای استراتژی آمریکا در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت لازم و ضروری است. حفظ روابط نزدیک آمریکا با همپیمانانش باعث ادامه نقش مهم نیروهای این کشور در حفظ امنیت منطقه‌ای است.

3ـ متلاشی شدن ناتو

ترامپ در مصاحبه با نیویورک تایمز، نشان داد که در رابطه با ناتو تردید دارد و توضیح داد که ناتو را از نظر اقتصادی برای آمریکا ناعادلانه و مقرون به صرفه نمی‌داند.

وی که نگاه متفاوت‌تری نسبت به اروپاییان به این سازمان دارد، به جای ناتو، سخن از تشکیل گروه‌های ستیزه‌جوی نظامی مطرح می‌کند.

4ـ نیروی زمینی در سوریه

ترامپ در مناظره ماه مارس در رابطه با سوریه و عراق عنوان ‌کرد که آمریکا هیچ‌انتخابی ندارد، آنها باید برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی 20 هزار یا 30هزار نیرو به عراق و سوریه اعزام کنند.

سپس در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: اگر آمریکا بخواهد نیروی زمینی به سوریه بفرستد، بهتر است کشورهای دیگر را هم در این مساله مشارکت دهد.

نیروهای ویژه آمریکا در سوریه حضور دارند، اما چشم‌انداز اعزام نیرو بویژه در تعداد زیاد، بسیار بحث‌برانگیز است. بسیاری از مخالفان از حزب دموکرات، این ایده جمهوریخواهان را برای افزایش نیروهای رزمی برای پررنگ نشان دادن نقش ارتش آمریکا در خاورمیانه مورد انتقاد قرار داده‌اند.

5 ـ شکنجه

در برنامه شبکه تلویزیونی ان.بی.سی ترامپ عنوان کرد که افراد مظنون درحملات تروریستی باید شکنجه شوند. اگر زمینه قانونی فراهم شود، او استفاده از روش شکنجه غرق مصنوعی را گسترش خواهد داد. بعد از دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر، جزئیات برنامه جمع‌آوری اطلاعات افشا شد و مردم آمریکا متوجه شدند که چگونه روش‌هایی مانند غرق مصنوعی، محرومیت از خواب و دیگر تکنیک‌های بازجویی به‌عنوان روش‌های معمول شکنجه در جمع‌آوری این اطلاعات به کار برده شده است. دموکرات‌ها از کاربرد این شکنجه‌ها وحشت‌زده شدند، اما جمهوریخواهان استفاده از این روش‌ها را در آن زمان ضروری تشخیص می‌دادند.

مترجم: محمد انیسی

منبع: بی‌بی‌سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها