شمخانی در دیدار وزیر امور خارجه ارمنستان مطرح کرد

آمادگی ایران برای کمک به حل مناقشه قره‌باغ

ایران، ترکیه و آذربایجان بر همکاری در مبارزه با تجزیه‌طلبی و تروریسم تاکید کردند

حل بحران قره باغ، محور رایزنی‌های سه‌جانبه رامسر

چهارمین اجلاس سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در حالی دیروز در هتل بام سبز رامسر برگزار شد که درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، اهمیت دوچندانی به این رایزنی‌ها داده بود.
کد خبر: ۸۹۳۱۰۵

بر همین اساس بود که در بیانیه پایانی نشست سه‌جانبه دیروز، بر ضرورت حل و فصل سریع مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روش‌های مسالمت‌آمیز و براساس حقوق بین‌الملل تاکید شد.

رایزنی‌ها درباره بحران قره‌باغ به نشست سه‌جانبه دیروز محدود نبود و وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، رایزنی دوجانبه‌ای هم در حاشیه اجلاس دیروز داشتند.

محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه و در روابط میان کشورهای مختلف اعلام کرد: در این شرایط باید همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا شاهد تشدید مشکل و بحران دیگری نباشیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها و بازگشت مجدد آرامش به منطقه قره‌باغ و با اشاره به تماس تلفنی دیروز خود با وزیر امور خارجه ارمنستان، آمادگی کامل ایران را برای به‌کارگیری مساعی جمیله با هدف حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه جاری اعلام کرد.

ایران، میانجی عادل و منصف

درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ درحالی روی داده است که جمهوری اسلامی ایران همواره در سال‌های گذشته تلاش کرده با اقدامات میانجی‌گرانه، مشکلات جمهوری آذربایجان و ارمنستان را در این زمینه برطرف کند.

محمدباقر بهرامی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان و عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم، معتقد است ایران با توجه به روابط خوبی که با آذربایجان و ارمنستان دارد، می‌تواند نقش یک میانجی عادل و منصف را ایفا کند.

البته بهرامی با اشاره به حضور ترکیه در نشست دیروز اظهار کرد: رویکرد ترکیه مانند ایران نیست، چون بلافاصله بعد از وقوع بحران، آنکارا حمایت خود را از آذربایجان اعلام کرد. به نظر می‌رسد حل واقعی و منطقی بحران کنونی تنها در سایه مذاکره عادلانه ممکن خواهد بود. اگر این مبنا رعایت شود و توافقی میان کشورهای منطقه در این‌باره صورت گیرد، یقینا مجامع بین‌المللی نیز به آن تن خواهند داد.

بهرامی درباره چگونگی شکل‌گیری اجلاس‌های سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه که چهارمین نشست آن دیروز برگزار شد، گفت: فکر برگزاری این اجلاس از زمان آغاز بحران قره‌باغ در سال‌های گذشته جوانه زد و ایران به‌دلیل روابط حسنه با آذربایجان و ارمنستان تلاش داشت برای حل اختلافات میان دو کشور، اجلاسی سه جانبه برگزار کند.

رایزنی درباره مسائل مشترک سه‌جانبه

البته محمدجواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و المار ممدیارف، وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در نشست دیروز علاوه بر امضای دو سند همکاری مشترک، درباره مسائل مشترک سه‌جانبه، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و ترانزیت کالا نیز بحث و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه کشورمان در سخنان خود در نشست دیروز با اشاره به اشتراک‌های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی با ترکیه و آذربایجان بر سیاست ثابت ایران برای گسترش همکاری‌ها با این دو کشور و همه کشورهای همسایه تاکید کرد. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با تشریح آخرین تحولات جاری در منطقه قره‌باغ، انرژی و حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری را به‌عنوان برخی از مهم‌ترین حوزه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی سه کشور معرفی کرد.وزیر خارجه ترکیه نیز با تبریک مجدد به جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد ظریف برای مدیریت موفق مذاکرات هسته‌ای و تشریح مواضع ترکیه درخصوص بحران قره‌باغ، گردشگری، تجارت، حمل و نقل و انرژی را مهم‌ترین ظرفیت‌های گسترش همکاری اقتصادی سه‌جانبه دانسته و تاکید کرد، کمیته‌های فرعی اجلاس سه‌جانبه باید فعال شود. در حاشیه این نشست، وزرای خارجه ایران و ترکیه دیداری دوجانبه داشتند.

همچنین سه کشور در بیانیه پایانی نشست دیروز بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند.

تعهد عمیق سه کشور نسبت به تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی، پایبندی نسبت به تاسیس کمربند صلح، ثبات، امنیت، شکوفایی و همکاری منطقه‌ای بیشتر در همه زمینه‌ها، استقبال از برجام و درخواست از دیگر طرف‌های متعهد جهت اجرای واقعی و مسئولانه تعهدات خود، حمایت از پیشنهاد ایران در خصوص جهان عاری از خشونت و افراط و سرزنش عدم تحمل و تبعیض براساس جنسیت، رنگ، دین، اعتقاد و قومیت و ضرورت برقراری گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سه‌جانبه رامسر بود.

بیانیه روسای گروه‌های دوستی پارلمانی

همزمان با نشست دیروز در رامسر، روسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره حوادث اخیر قره‌باغ بیانیه مشترکی دادند.

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و علی کاییدی، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان طی بیانیه مشترکی ضمن دعوت از آذربایجان و ارمنستان به خویشتنداری و حفظ آرامش، بر حل مسالمت آمیز مساله از طریق سیاسی و آغاز گفت‌وگوها در این زمینه تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها