محققان همیشه در پی یافتن راز صد ساله‌ها هستند و هر‌از‌گاهی، چند قدم به کشف این راز نزدیک‌تر می‌شوند. آنها بتازگی چهار ژن در بدن پیدا کرده‌اند که می‌تواند انسان را به صد سالگی برساند. یکی از این ژن‌ها ، تعیین‌کننده گروه خونی است. دیگری چرخه عمر سلول را تنظیم می‌کند. سومی به سیستم ایمنی بدن در تشخیص سلول‌های بدن کمک می‌کند و چهارمی در آزمایشگاه نشان داده است موجب طول عمر مگس میوه می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۳۸۳

این ژن‌ها که باعث طول عمر در انسان می‌شوند به ژن آپولیپوپروتئین (APOE) که مسئول ابتلا به آلزایمر در فرد است، می‌پیوندند. آنها در کشف راز این که چرا پیر می‌شویم راهنماهای بسیار خوبی هستند و می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌های دوران کهولت به ما کمک کنند.

محققان معتقدند، ژنتیک 20 درصد در طول عمر انسان نقش دارد. تاکنون ژن APOE در افراد با طول عمر زیاد دیده شده بود، اما در تحقیقاتی که بتازگی روی افراد صد سال به بالا صورت گرفته است، مشخص شده در هر یک از این افراد، از چهار ژن جدید کشف شده و همچنین ژن APOE، یک متغیر وجود داشته که شانس رسیدن آنها به صد سالگی را افزایش یا کاهش می‌دهد. وجود این متغیرهای ژنی در همه رایج است، اما در صدساله‌ها ژن‌های کمتری وجود دارد. محققان در بررسی‌های خود برای اولین بار متوجه شدند برخی ژن‌های بیماری‌زای دوران کهولت در صدساله‌ها وجود ندارد. اما هنوز پیش‌بینی این که یک فرد بر اساس ژن‌های موجود در بدنش چقدر عمر می‌کند، رویایی دور از دسترس است.

منبع: New Scientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها