سایه اختلافات بر سر راه‌حل دیپلماتیک بحران سوریه

مذاکرات دولت و مخالفان سوریه که قرار بود دوشنبه این هفته (5 بهمن) برگزار شود به دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی و برخی طرف‌های دیگر به تعویق افتاد. گرچه تاریخ 9 بهمن (29 ژوئن) برای برگزاری این مذاکرات تعیین شده است اما اختلافات همچنان ادامه دارد و مسکو و عربستان هرکدام روی فهرستی تاکید دارند که دیگری آن را قبول ندارد. دراین میان دولت سوریه می‌گوید هیاتی هشت نفره را به عنوان نمایندگان خود معرفی کرده است .
کد خبر: ۸۷۵۲۲۷
سایه اختلافات بر سر راه‌حل دیپلماتیک بحران سوریه

همزمان با شروع مذاکرات ژنو قرار است در سوریه آتش‌بس اعلام و طی یک بازه زمانی دولتی انتقالی تشکیل شود. وظیفه این دولت، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آینده برای ریاست‌جمهوری و پارلمان سوریه است. درصورتی که اختلافات کنونی حل نشود، مذاکرات ژنو یک بار دیگر به تعویق خواهد افتاد .

روز پنجشنبه گذشته اسعد الزغبی، رئیس هیات مذاکره‌کننده معارضان سوری اعلام کرد که گفت‌وگوهای ژنو تا 29 ژانویه به‌تعویق افتاد. وی در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد که روسیه از اجرای این گفت‌وگوها ممانعت می‌کند و سعی دارد لغو شود. این در حالی است که روسیه بر انجام گفت‌وگوها تاکید داشته و خواستار حذف نام گروه‌های تروریستی از فهرست طرف‌های مذاکره‌کننده با دولت دمشق است. چندی پیش عربستان سعودی با دعوت از گروه‌های مخالف سوریه در ریاض فهرستی از آنها را تهیه کرد که در آن نام گروه‌هایی مانند جیش‌الاسلام یا احرار الشام نیز درج شده بود، حال آن‌که از گروه‌های کرد سوری نامی برده نشده است. صالح مسلم، رهبر کردهای سوریه خواهان معرفی نماینده برای مذاکرات ژنو است.

کارشکنی‌های ریاض

کارشکنی‌های عربستان سعودی در بحران سوریه به حدی است که اخیرا صدای نماینده سازمان ملل در سوریه را نیز در آورده است. به گزارش فارس و به نقل از نشریه فارین پالیسی ، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اخیرا در اظهاراتی کم‌سابقه به انتقاد از مانع‌تراشی عربستان در مسیر آغاز مذاکرات صلح سوریه پرداخته است. وی این اظهارات را 18 ژانویه (28 دی) در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده و گفته است که ریاض با تلاش برای تعیین تکلیف معارضان سوری و این‌که چه گروه‌هایی باید در هیات نهایی شرکت داشته باشند، تلاش‌های وی برای برگزاری مذاکرات سوری ـ سوری را با مانع مواجه کرده است. به همین مناسبت روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا روانه عربستان شد تا با مقامات این کشور درهمین باره گفت‌وگو کند. آمریکا تاکنون از فهرست عربستان حمایت کرده است .

از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روسیه را به تلاش برای قرار دادن گروه‌های تروریستی در میز مذاکرات صلح سوریه متهم کرد و گفت: ترکیه از هرگونه راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه حمایت می‌کند، اما معارضان سوریه باید نمایندگان خود را انتخاب کرده و به خواسته خود وارد
مذاکرات شوند.

تهدید مسکو

در مقابل این تبلیغات منفی، مسکو تهدید کرده است اگر هیات تعیین شده از سوی عربستان توسعه نیافته و تغییر نکند، هیاتی جایگزین را معرفی خواهد کرد . به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو از زبان یک دیپلمات خود اعلام کرد در صورتی که هیات مخالفان فعلی تغییر نکند، از یک هیات جایگزین از مخالفان سوری برای مذاکره با دولت سوریه حمایت خواهد کرد. این درحالی است که دمشق می‌گوید هیات اعزامی خود را به مذاکرات معرفی کرده است . به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه و بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، ریاست هیات دولتی را که شامل سه دیپلمات و هشت حقوقدان عالی‌رتبه است، به عهده خواهند داشت .

طمع‌ورزی ریاض به خاک سوریه

در بحبوحه اختلافات بر سر تعیین یک فهرست مشخص از گروه‌های مخالف سوری برای مذاکره مستقیم با دولت، مقامات عربستان سعودی با اظهارات تحریک کننده پرده از برخی طمع‌ورزی‌های خود نسبت به خاک سوریه برمی‌دارند. در همین رابطه احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف ضد یمن مدعی شد خلبان‌های سعودی با هماهنگی ائتلاف تحت رهبری آمریکا، در آسمان سوریه اقدام به پرواز می‌کنند. از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر خارجه آل سعود که کشورش ارتش قوی و منسجم ندارد و در باتلاق یمن هم دست‌وپا می‌زند، از امکان اعزام نیروهای ویژه سعودی به سوریه خبر داد و گفت: کشورش می‌تواند امکان اعزام نیروهای ویژه به سوریه را بررسی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها