گروه تروریستی داعش که هر روز خود را در دو کشور سوریه و عراق در حلقه محاصره می‌بیند، با انتقام گرفتن از مردم بی‌دفاع و ارتکاب جنایات تلاش می‌کند خود را از این مخمصه برهاند. به‌دنبال پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و شکست‌های پی در پی نیروهای داعش، تروریست‌ها دست به قتل‌عام مردم عادی دراستان دیرالزور زده و چنان که منابع خبری می‌گویند 300 نفر را در یک روستا کشته و 400 نفر دیگر را از روستایی دیگر ربوده و با خود برده‌اند. مطابق معمول این جنایات درشرایطی انجام می‌شود که حامیان تروریست‌ها همچنان از آنها دفاع کرده و محافل بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تماشاگر این جنایات هستند.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۰

از جنایت تا آدم‌ربایی

تروریست‌های داعش صبح روز شنبه با حمله به روستای البغیلیه واقع در استان دیرالزور دست‌کم 300 نفر از ساکنان این روستا را کشتند. این مطلب را خبرگزاری رسمی‌ سوریه (سانا) مخابره کرده است. برخی گزارش‌ها می‌گوید داعش این شهروندان را کشته و جنازه‌هایشان را نزدیک رودخانه فرات انداخته است. همچنین گفته می‌شود 20 عضو نیروهای دفاع ملی نیز در میان قربانیان هستند که همراه زنان و فرزندانشان سر بریده شده اند. این کشتار پس از آن صورت گرفته است که 30 تروریست انتحاری داعش به داخل این روستا نفوذ کردند تا راه ورود بقیه عناصر را به این روستا و ارتکاب این کشتار وحشتناک بازکنند.

شورای وزیران سوریه در بیانیه‌ای، این جنایت را محکوم کرد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست برای مقابله با این جنایات اقدامات لازم را به عمل آورند. گفته می‌شود هم‌اکنون نیروهای ارتش سوریه، تروریست‌های داعشی را از روستای البغیلیه بیرون رانده‌اند. یکی از فرماندهان نظامی‌سوریه به نام العیینه گفته است: تروریست‌های داعشی پس از ارتکاب این جنایت و پیشروی نیروهای ارتش به‌سمت آنها، به مناطق اطراف روستا گریختند. در خبری دیگر دیدبان حقوق بشر در سوریه اعلام کرد، تروریست‌های داعش در حمله اخیر به استان لاذقیه بیش از ۴۰۰ غیرنظامی‌ از جمله ده‌ها زن و کودک سوری را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. در همین ارتباط، «رامی‌عبدالرحمن» رئیس دیدبان حقوق‌بشر سوریه می‌گوید: در میان افراد ربوده شده هم اهل تسنن دیده می‌شود و هم شیعیان. منابع خبری مستقل می‌گویند در درگیری‌های سوریه طی شش سال گذشته بیش از 250 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. قرار است بزودی در ژنو نشست مشترک دولت سوریه و مخالفان برگزار و به موازات آن در این کشور آتش‌بس اعلام شود؛ اما بسیاری از ناظران به‌دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی به این نشست و نتایج آن چندان خوشبین نیستند.

کمبود شدید غذا

جنایت اخیر داعش در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد هفته گذشته در گزارشی از کمبود شدید غذای ۲۰۰ هزار شهروند سوری در استان دیرالزور خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از بخش عربی بی.بی.سی، سازمان ملل متحد در گزارشی به تشریح وضعیت نابسامان مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش در شرق سوریه پرداخت. در این گزارش آمده بود: ۲۰۰ هزار شهروند سوری از کمبود شدید مواد غذایی در شهر دیرالزور رنج می‌برند و اخبار تائید نشده حکایت از آن دارد که ۲۰ نفر نیز براثر شدت گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. گروه تروریستی داعش بخش‌های بسیاری از استان دیرالزور را در اشغال خود دارد و بخش غربی آن را هم از ماه‌های گذشته تاکنون محاصره کرده است.کمیته بین‌الملل صلیب سرخ چهارشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای لغو محاصره را در همه مناطق سوریه خواستار شد.

نبرد در ۷ جبهه

خبرهای رسیده از سوریه حاکی است که ارتش این کشور با بسیج نیروهای خود قصد دارد تا پیش از مذاکرات ژنو در 25 ژانویه (پنجم بهمن) حلب را از دست تروریست‌ها آزاد کند. به همین منظور طی روزهای گذشته ارتش سوریه عملیات بزرگی را به همین منظور کلید زد. براساس گزارش رسانه‌ها نیروهای ارتش سوریه با همکاری گروه‌های دفاع مردمی، کوه‌های کزبر و السندیان در اطراف منطقه ربیعه در حومه شمالی لاذقیه را پس از گریختن گروه‌های تروریستی از مواضع‌شان، به کنترل خود درآوردند. از سوی دیگر یک منبع نظامی‌ سوری گفت حلب بزودی شاهد بزرگ‌ترین عملیات نظامی‌از ابتدای بحران تاکنون خواهد بود. این منبع تصریح کرد ارتش سوریه در حال حاضر در هفت جبهه با گروه‌های تروریستی می‌جنگد.

داعش در حال گسترش در جهان

تحلیلگران معتقدند، هرچند گروه داعش در عراق و سوریه متحمل شکست‌هایی شده است اما حمله اخیر در اندونزی نشان می‌دهد این تروریست‌ها در حال متحد کردن دیگر گروه‌های همفکر خود تحت این پرچم سیاه هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مایکل کاگلمن، از کارشناسان مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن می‌نویسد: داعش از همان ابتدا متعهد شد که خود را در سراسر جهان گسترش دهد اما تا امروز آنها بیشتر روی مدیریت «خلافت» خود در عراق و سوریه متمرکز شده بودند. وی می‌افزاید: با توجه به این که ارتش عراق در حال باز پس گرفتن مناطق تحت کنترل داعش است، این گروه توجه خود را بر یک رویکرد جهانی متمرکز کرده است. به گفته منابع خبری، طی روزهای گذشته داعش در اندونزی، مالزی، لیبی، پاکستان، و افغانستان نیز عملیات انجام داده و گروه درحال خروج از سوریه و عراق و رفتن به سوی نقاط دیگر جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها