با محمودرضا قدیریان، مجری سابق برنامه ساعت 25:

می‌خواهم یک درونگرای موفق باشم

محمودرضا قدیریان در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده و حالا که اجرای برنامه «خانه شما» را در شبکه شما برعهده دارد، دانشجوی رشته روان‌شناسی است. قدیریان در نمایش‌های رادیویی بازی کرده و در سریال‌های تلویزیونی از جمله سریال «به کجا چنین شتابان» و «ستاره سهیل» در نقش اویس قرنی نیز حضور داشته است، اما به نظر می‌رسد مخاطب تلویزیون بیشتر از هرچیز او را با برنامه «ساعت 25» به‌خاطر داشته باشد؛ برنامه‌ای که درباره موسیقی است و فضا و ساختاری آرامش بخش دارد.
کد خبر: ۸۷۳۱۴۶

در برنامه ساعت 25 گاهی شعر می‌خوانید، جملات ماندگار از آدم‌های بزرگ نقل می‌کنید و در عین حال مصاحبه‌های تخصصی هم دارید. این برنامه دقیقا چه‌طور برنامه‌ای است؟ یک شبانه آرام یا یک برنامه تخصصی در حوزه موسیقی!

هر دوی اینها. در واقع یکی از اهداف برنامه این است که هم فضای شاعرانه آرامی برای مخاطب ایجاد کند و هم به مسائل حوزه موسیقی بپردازد. البته در دوره‌های مختلف تغییراتی در برنامه ایجاد شده است؛ یک دوره فقط به گفت‌وگوهای تخصصی اختصاص داشته و مدتی هم متوجه شعر و ترانه بوده و از سروده‌های مخاطبان هم در برنامه استفاده می‌کردیم.

برنامه ساعت 25 یکی از معدود برنامه‌های موسیقی در رسانه ملی است. قرار است در این برنامه موسیقی خوب و شایسته را به مخاطبان معرفی کنیم و رقابت مثبتی بین آهنگسازان ایجاد شود.

از دیگر اهداف برنامه این است که کیفیت برنامه‌های موسیقی، تیتراژها، کنسرت‌ها و آلبوم‌ها رصد شود و به این منظور دو بار تیتراژهای تلویزیونی را بررسی کردیم. هدف دیگر برنامه این است که به درد دل‌های هنرمندان، آهنگسازان و فعالان حوزه موسیقی گوش بدهیم و به مردم بگوییم درآمد اصلی هر هنرمندی از طریق آثاری است که ارائه می‌کنند و دانلود غیرقانونی آنها باعث ضرر می‌شود. این برنامه جایی است برای طرح این مسائل و آگاهی‌بخشی.

اگر اشتباه نکنم شما در رشته کامپیوتر تحصیل کرده‌اید. موسیقی جزو علایق شماست و درباره آن مطالعه داشته‌اید؟

بله در دانشگاه آزاد رشته نرم‌افزار کامپیوتر خوانده‌ام و حالا دانشجوی رشته روان‌شناسی گرایش مدیریت خانواده هستم که در اجرای برنامه «خانه شما» به کارم می‌آید. در زمینه موسیقی هم دوره‌های فشرده زیرنظر اساتید به‌نام گذرانده‌ام. بعد از این‌که اجرای برنامه ساعت 25 را به‌عهده گرفتم ایراد‌هایی به کارم وارد شد، ضمن این‌که دانش موسیقایی من باید به اندازه‌ای می‌رسید که نظر و اعتماد آهنگسازان، خوانندگان و دیگر اهالی موسیقی را به خودمان جلب کنیم و بتوانیم گفت‌وگوی تخصصی داشته باشیم.

به همین دلیل از کمک‌های حمیدرضا ترکاشوند یکی از خواننده‌های خوب سنتی کشورمان که سردبیری برنامه را از سال دوم برعهده گرفتند، استفاده کردم. دوره‌های سولفژ را زیر نظر خشایار فتحی پشت‌سر گذاشتم و با هنرمندان و اهالی موسیقی ارتباط گرفتم و معاشرت با آنها کمک بزرگی بود برای درک فضای موسیقی و مسائل و موضوعات دنیای موسیقی در کشورمان.

الآن خودتان را یک مجری تخصصی می‌دانید؟

به این سادگی نمی‌توان گفت. اجرای برنامه‌های تخصصی به این سادگی نیست و شما هر چه قدر بدانید باز هم چیزهای زیادی هست که نمی‌دانید و باید یاد بگیرید. اجرای تخصصی مانند بازیگری است. شما به عنوان مجری یا بازیگر با دنیای وسیعی از اطلاعات روبه‌رو هستید. آداب سخنوری، فن بیان و گویندگی فقط بخشی از چیزهایی است که یک مجری باید بداند.

فکر نمی‌کنید برنامه ساعت 25 اگر کمی زودتر پخش می‌شد، مخاطبان بیشتری پیدا می‌کرد و شما هم شهرت بیشتری کسب می‌کردید؟

فکر نمی‌کنم. این ساعت برای هنرمندان و بخصوص اهالی موسیقی دیر نیست. چون فعالان موسیقی و البته دوبلاژ معمولا شب‌ها کار می‌کنند. استودیوها در طول روز در اختیار تدوینگران و فیلمسازان قرار می‌گیرد و شب‌ها به دوبله و ضبط و موسیقی اختصاص دارد. به‌جز این دوستان بخشی از مخاطبان برنامه ما کسانی هستند که به هر دلیل شب‌زنده‌دار هستند و برای ساعات شب چه چیزی بهتر از موسیقی و لذت بردن از یک برنامه آرام درباره موسیقی.

قرار است در سری جدید این برنامه چه اتفاقاتی را شاهد باشیم؟

در سری جدید از حضور کارشناسان ثابت در برنامه بهره گرفته‌ایم. بخش مربوط به حضور مهمانان کوتاه شده که از تعارف‌ها کاسته شود و زودتر به اصل مطلب برسیم. نظرسنجی سوم تیتراژ‌های تلویزیونی را برگزار می‌کینم و مانند سری اول دکلمه‌ و شعرخوانی داریم و تلاش کرده‌ایم تا آنجا که بشود، نظر مردم را برآورده کنیم.

ام‌البنین دیو‌سالار

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها