در نیمه نخست امسال بیش از 2 هزار ساعت برنامه از شبکه های رادیویی و تلویزیونی درباره کارآفرینی ، ترغیب به تولید و اشتغال زایی پخش شده که نشان از عزم جدی رسانه ملی در این زمینه دارد.
کد خبر: ۸۶۶۱۸۸
رسانه ملی در خط مقدم گسترش فرهنگ کارآفرینی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ‌ملی، «ایجاد اشتغال پایدار، کار و سرمایه ایرانی» به عنوان یکی از اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که موجب شده متصدیان و عوامل چرخه‌های تولیدی، موج گسترده‌ای را برای اجرایی شدن این مهم ایجاد کنند.

به‌عبارتی، ایجاد اشتغال پایدار، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از عوامل مهم در پیشرفت کشور، توسعه عدالت و دستیابی به اقتدار ملی نظام اسلامی خواهد بود.

بر این اساس، صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین و تاثیر‌گذارترین رسانه کشور که همواره در خدمت نظام و انقلاب بوده است، با استفاده و بهره‌گیری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای اجرایی کردن این شعار و تبیین نتایج و پیامدهای حاصل از این آرمان ملی، از طریق تولید برنامه‌های مختلف به موضوع ایجاد اشتغال و فرهنگ‌سازی آن اهتمام داشته است.

بخش‌های مختلف برنامه‌ای رسانه در شش ماه نخست سال‌جاری با تولید و پخش برنامه‌های مختلف در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی، جمعاً به میزان «126217» دقیقه تلاش کرده‌اند به سهم خود به موضوع «ایجاد اشتغال پایدار، کار و سرمایه ایرانی» اهتمام ورزند که گزارش کوتاه این فعالیت‌ها به شرح زیر است:

معاونت خبر: در این معاونت 39916 دقیقه خبر، گزارش، تفسیر و برنامه های خبری و سیاسی پخش شده است که از این میان، شبکه خبر (خبر، تفسیر،گزارش،برنامه های خبری و سیاسی) 5063 دقیقه برنامه با این موضوع برنامه‌هایی همچون «تیتر امشب» و «متن زندگی» تولید و پخش کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما 31386 دقیقه؛ باشگاه خبرنگاران جوان 1285دقیقه؛ اداره کل پخش اخبار سیما 343 دقیقه؛ و اداره کل پخش اخبار صدا 1693 دقیقه به تولید و پخش برنامه با موضوع« اشتغال پایدار، کار و سرمایه ایرانی» پرداخته است.

اداره کل آموزش و پژوهش نیز تعداد 55 صفحه تحقیق کاربردی با این موضوع تهیه کرده و در اختیار برنامه‌سازان خبر قرار داده است.

علاوه بر این آمار ، مدیریت پخش اخبار چند رسانه ای خبرگزاری صدا و سیما، تعداد 205 صفحه HTML ویژه خبری و 320 عکس خبری با همین موضوع در تارنمای http://www.iribnews.ir بار‌گذاری کرده است.

معاونت سیما: این معاونت در مجموع 30638 دقیقه برنامه با این موضوع پخش کرده است. از این میان، سهم شبکه یک سیما به میزان 11897 دقیقه است و می‌توان در این خصوص به برنامه‌هایی نظیر «پایش» و «حرف حساب» اشاره کرد.

شبکه دو سیما با تولید و پخش 1588 دقیقه برنامه همچون«ریحانه» و «گاهی به پشت سرت نگاه کن»؛ شبکه چهار با تولید 650 دقیقه در قالب برنامه‌هایی همچون: «کافه قناری» و «طلوع»؛ شبکه پنج سیما با تولید و پخش9970 دقیقه برنامه همچون «روز آمد» و «به خانه برمی گردیم»؛ شبکه جام جم نیز با اختصاص 2335 دقیقه تولید و پخش برنامه‌هایی همچون «مهارت‌های زندگی» و « دانه»؛ شبکه آموزش با تولید و پخش 970 دقیقه برنامه همچون: «صنعت پیشه» و «دستان خلاق»؛ و شبکه مستند نیز با ساخت 948 دقیقه برنامه در قالب برنامه‌هایی همچون: «صنایع دستی و بازار سنتی» و «از نقطه تا دایره» به پوشش تلویزیونی موضوع ایجاد «اشتغال پایدار، کار و سرمایه ایرانی» پرداخته است. همچنین کانال نسیم با اختصاص دادن 720 دقیقه به موضوع کارآفرینی در برنامه‌هایی همچون «خندوانه» و کانال بازار نیز با 1560 دقیقه در برنامه‌ای همچون «کسب و کار» به موضوع یاد شده پرداخته است.

معاونت صدا: این معاونت در مجموع 7149 دقیقه تولید و پخش برنامه مرتبط با موضوع داشته است که به تفکیک، سهم رادیو ایران با تولید و پخش برنامه‌هایی همچون «گام نو، اقتصاد نو» و «روزگار جوانی» 165 دقیقه؛ شبکه جوان با تولید و پخش برنامه‌هایی نظیر « جوونی دربست» و « نقشه گنج» 2431دقیقه؛ رادیو فرهنگ با تولید و پخش برنامه‌هایی 214 دقیقه؛ همچون «همیشه زندگی» و «گام‌های اقتدار» 214 دقیقه؛ سهم رادیو تهران با تولید و پخش برنامه‌های همچون «عصر اقتصاد» و «همسایه سلام» 235 دقیقه؛ رادیو پیام با ساخت 400 دقیقه برنامه نظیر «میان برنامه»؛ رادیو ورزش با میزان 634 دقیقه تهیه و تولید برنامه‌هایی همچون«ورزش و اقتصاد مقاومتی»؛ رادیو سلامت با تدارک 285 دقیقه برنامه نظیر «ساده مثل سلامت» و «یکی مثل همه»؛ شبکه رادیویی گفت‌و‌گو نیز با اختصاص1190 دقیقه و با برنامه‌هایی نظیر « گفت‌و‌گوی اقتصادی» و « گفت‌و‌گوی اجتماعی»؛ همچنین شبکه رادیویی اقتصاد به میزان 1610 دقیقه برنامه، مانند «باشگاه مشاوران اقتصادی» و «ایستگاه نود و هشت» به تولید و پخش برنامه با موضوع مرتبط پرداخته‌ است.

معاونت مجلس و امور استان‌ها

الف) بخش صدا

صدای مراکز استان‌ها در مجموع 33318 دقیقه برنامه در این موضوع پخش کرده‌اند. در این میان، مرکز «کردستان» با تولید و پخش 2449 دقیقه برنامه همچون « ژوانگه لاوان» و «دی نشینان»؛ صدای مرکز خوزستان با 1906 دقیقه و برنامه‌هایی نظیر «پسین همدلی» و «دیره هلی»، و صدای سیستان و بلوچستان نیز با اختصاص دادن 2135 دقیقه برنامه همچون «سلام سیستان» و «ملک کیو» به این مهم پرداخته‌اند.

ب) بخش سیما

سیمای مراکز استان‌ها درمجموع 15196 دقیقه برنامه در موضوع ایجاد اشتغال و کارآفرینی پخش کرده است که «مرکز گیلان» با 1888 دقیقه در قالب برنامه‌هایی همچون«عطر ترنج» و «خانه مهرا» به این امر مبادرت ورزیده است. همچنین، سیمای مرکز خراسان رضوی با 1399 دقیقه و برنامه‌هایی نظیر «تلاش سبز» و «نسیم آبادی»؛ و سیمای استان مرکزی نیز با اختصاص 1207 دقیقه برنامه همچون «شویل دنا» و «در استان» به تولید و پخش برنامه با موضوع ایجاد «اشتغال پایدار، کار و سرمایه ایرانی» پرداخته است.

بی‌شک فرهنگ‌سازی درباره موضوعی خاص نیازمند عزمی ملی است که سازمان‌های مرتبط با موضوع باید همگی درخصوص با آن اهتمامی ویژه ورزند. رسانه ملی وظیفه خود می‌داند با پرداختن به موضوعاتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... زمینه لازم را در بسترسازی موضوع به سهم خود فراهم کند.

روابط عمومی سازمان صداوسیما در دوره جدید فعالیت‌های خود به این موضوع اهتمام می‌ورزد تا تلاش‌های انجام شده در بخش‌های مختلف رسانه و به خصوص برنامه‌ای و خبری را به صورت گزارش‌های کوتاه و با ارائه آمار و مستندات به اطلاع مخاطبان برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها