گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیویی «فردای روشن»

همه می‌توانند‌کارآفرین باشند

یکی از برنامه‌هایی که با رویکرد کارآفرینی روی آنتن می‌رود، برنامه فردای روشن از شبکه رادیویی تهران است؛ برنامه‌ای که شنوندگان خود را با شغل‌های متعدد و کارآفرینان برتر آشنا می‌کند و سعی دارد‌ نقش برنامه‌هایی رادیویی را در توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایده‌پردازی افزایش دهد.
کد خبر: ۶۹۲۴۶۵
همه می‌توانند‌کارآفرین باشند
مهدی رادفر، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه می‌گوید: این برنامه با هدف آشنایی شهروندان با کارآفرینان و راه‌های کسب درآمد از طریق خوداشتغالی و کارآفرینی تقدیم شنوندگان می‌شود. امسال نیز پیرو تحقق شعار سال، این برنامه همراه با فرهنگ‌سازی و توسعه روحیه فرهنگی و ارتقای آن در جامعه، به بخش اقتصادی نیز توجه دارد و با رویکرد فرهنگی و اقتصادی تهیه و پخش می‌شود. به دلیل این‌که کارآفرینی یکی از ارکان مهم اقتصاد و تولید است، ما در این برنامه از جهادگران عرصه اقتصادی و کارآفرینان برتر استان تهران و کشور دعوت می‌کنیم تا برای مخاطبان ایجاد انگیزه شود.

الگوسازی، فرهنگ‌سازی در تولید و کارآفرینی

رادفر معتقد است: کارآفرینی به‌عنوان فرهنگ، باید به صورت یک ارزش مشخص با سرشت و رفتار افراد جامعه عجین شود و به‌عنوان یک ضرورت قطعی و حیاتی در همه اذهان جای بگیرد و نهادینه شود؛ از این رو نهادهای الگوساز بخصوص رسانه‌ها و نهادهای آموزشی، علمی و تحقیقی موظفند به ساخت و معرفی الگوهای مناسب بپردازند. تهیه‌کننده برنامه فردای روشن به موضوع‌هایی که در این برنامه به آن پرداخته شده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: از کارآفرینانی که به برنامه دعوت شده‌اند، می‌توان به خانم کارآفرینی اشاره کرد که نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل ایرانی را برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان کاربردی کرده است. تولیدکننده خاویار پرورشی در کویر قم، تولیدکننده عدسی‌های فوق پیشرفته، کارآفرین عسل صادراتی، سنگ‌های قیمتی و ناب، چرم، طلا، جواهر و... که در این برنامه به آنها پرداخته شده است.

امیدبخشی

ساعت 8 و 5 دقیقه را نشان می‌دهد و فرزین رنجبر، گوینده برنامه فردای روشن با سلام و احوالپرسی شنوندگان را به شنیدن برنامه دعوت می‌کند. امروز عبدالرضا بساک، تولید‌کننده عسل‌های صادراتی از کارآفرینان برتر کشورمان، مهمان این برنامه است.

او در این برنامه درباره فعالیت‌ها، محدودیت‌ها و فرصت‌هایش می‌گوید: از این‌که اگر قرار است کسی در این حوزه وارد شود چه کارهایی باید انجام دهد و لازمه رسیدن به موفقیت در این شغل چیست.

کارآفرین برتر کشورمان می‌گوید: سال 57 در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شدم، 16 سال مدیر کل پشتیبانی استان‌ها بودم، اما به سبب بیماری از کارم استعفا کردم و به دلیل این‌که باید از تهران به یک مکان خوش آب و هوا می‌رفتم، به یکی از روستاهای و رامین رفتم و به کار زنبورداری مشغول شدم.

او ادامه می‌دهد: به نظرم پرداختن به زندگی کارآفرینان می‌تواند برای مخاطبان خیلی جذاب باشد، شاید بتواند به نوعی علاوه بر ایجاد سرگرمی در افزایش اطلاعات و تغییر نگرش‌ها در شنوندگان تاثیرگذار باشد.

در ادامه گوینده در گفت‌وگو با مهمان برنامه درباره ایده و طرحش، سرمایه اولیه، مشوق او و میزان درآمد و... صحبت می‌کند.

ایده‌های نوآورانه

او می‌گوید: کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که توانایی تحمل ریسک ـ اغلب مالی ـ را دارد و می‌تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند. همه ما می‌توانیم یک کارآفرین باشیم، چه کارمند، چه کشاورز و... در هر پست و مقامی که باشیم، در راه انجام فعالیت‌های خود می‌توانیم کارآفرین بوده و ایده‌های خود را جامه​عمل بپوشانیم و با توکل بر خدا برای رسیدن به سوی موفقیت گام برداریم تا به امید خدا در آن کار سربلند و پیروز باشیم.

بساک خاطرنشان می‌کند: این «ایده» است که محرک «سرمایه» است و ایده نوآورانه و خلاق به همراه سرمایه به ارائه محصول جدید در بازار منجر می‌شود. من سالانه دو تن عسل تولید می‌کنم و درآمد خوبی هم دارم. اولین ایده شروع به کار را هم از زنبوری که در منزلم کندو ساخته بود، گرفتم. برای این کار سرمایه چندانی نیاز نبود، اکنون ضمن این‌که برای خودم شغل مناسبی دارم، برای فرزندان و اطرافیانم نیز ایجاد شغل کرده‌ام و ضمن فروش عسل و صادرات آن، زنبورها و کندوها را هم می‌فروشم و به علاقه‌مندان نیز این رشته را آموزش می‌دهم.

وی معتقد است: خوداتکایی از اولین خصوصیات یک کارآفرین است، با کمک این نیرو، کارآفرین می‌تواند به مبارزه با سختی‌ها بپردازد. البته باید گفت خوش‌بینی از ویژگی‌های مهم و بارز یک کارآفرین است. اگر فردی دارای انگیزه بسیار قوی برای انجام کاری باشد و آن انگیزه در درون آن نباشد، در هر لحظه ممکن است فرد آن کار را رها کند، اما با اراده، خودباوری و اعتماد به نفس می‌توان تا انتها پیش رفت و موفق بود.

تقویت خودباوری و اعتماد به نفس

در پایان با فرزین رنجبر، گوینده برنامه فردای روشن به گفت‌وگو می‌نشینم؛ او می‌گوید: ما در این برنامه بیشتر به بخش صادرات در اقتصاد کشور و جایگاه ایران در این زمینه تاکید داریم.

کارآفرینانی که به برنامه دعوت می‌شوند، دارای ایده و فکر جدیدی هستند که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار، توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی توانسته‌اند محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه کنند. این‌گونه برنامه‌ها به لحاظ تاثیر‌گذاری می‌توانند به ایجاد جرقه یک ایده خوب در ذهن شنوندگان منجر شوند.

وی می‌افزاید: ما بیشتر بر روحیات کارآفرینان متمرکز می‌شویم تا برای شنوندگان مسلم شود که کارآفرینان آدم‌های خودباوری هستند و ریسک‌پذیری بالایی دارند. ما در این برنامه به دنبال این هستیم که جوان‌ها به خودباوری برسند و کارآفرینی کنند.

گوینده فردای روشن در پایان تصریح می‌کند: من خودم به‌عنوان مخاطب خیلی متاثر و تشویق شدم که کاری را راه‌اندازی کنم، مطمئنم پخش این‌گونه برنامه‌ها بی‌تاثیر نیست و شنیدنش هم خالی از لطف نیست. کارآفرینان با توضیح روندی که طی کردند، ترس و واهمه ریسک را در افراد کاهش می‌دهند تا با اعتماد به نفس بیشتری کار خود را آغاز کنند.

برنامه فردای روشن کاری از گروه علم و زندگی شبکه رادیویی تهران است که در جهت تحقق شعار سال با معرفی کارآفرینان برتر، روزهای زوج از ساعت 8 و 5 دقیقه، از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می‌رود. (مریم کریمی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها