دکتر نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی:

داعش در کاهش قیمت نفت تاثیری ندارد

کاهش قیمت نفت برای کشورهای نفت‌خیر با توجه به اثر گذاری در بودجه و درآمدهایشان حائز اهمیت بسیار است. در نشست آخر اوپک کشورهای عضو این سازمان تلاش کردند با تدابیری قیمت نفت افزایش یابد اما کارشکنی برخی کشورها و تصمیم به ثابت نگه‌داشتن سقف تولید باعث شد تا قیمت طلای سیاه روند نزولی بیشتری پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۵۰۶۳
داعش در کاهش قیمت نفت تاثیری ندارد

از سوی دیگر ایران اعلام کرده که بزودی بازار نفتی خود را پس خواهد گرفت و برای افزایش تولید نیاز به اجازه هیچ شخص و سازمانی ندارد. دکتر نرسی قربان، کارشناس نفت و انرژی دراین باره چنین نظر می‌دهد:

علت کاهش قیمت نفت چیست؟

تعیین قیمت نفت در بازار به مواردی چون عرضه، تقاضا، مسائل سیاسی و استراتژیک کشورهای صادرکننده و بازارهای آینده بستگی دارد. هر کدام از این عوامل به نوعی روی قیمت نفت تاثیرگذار هستند.

پیش‌بینی‌‌هایی مبنی بر این‌که قرار است قیمت نفت به 20 دلار برسد اعلام می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

من در مورد پیش‌بینی‌های دیگران نمی‌توانم اظهار نظر کنم اما از نظر کارشناسی همان‌طور که عرض کردم قیمت نفت متشکل از چند عامل مهم در بازار است.

ممکن است یکی از عوامل کاهش قیمت نفت جنگ قیمتی بین ایران و عربستان باشد؟

در حال حاضر نمی‌توان چنین تحلیلی داشت. به بیان بهتر این جنگ هنوز شروع نشده و زمانی که دو کشور رقابت خود را شروع کنند، شاهد کاهش قیمت نفت در بازار البته با همان فاکتورهایی که عرض کردم خواهیم بود.

ممکن است که این نوسان قیمت به ضرر اوپک تمام شود؟ به بیان بهتر این کاهش قیمت احتمال دارد موجب تضعیف این سازمان شود؟

قیمت نفت در سال‌های مختلف تغییر داشته است. نفت 140 دلاری و کمی بالاتر و قیمت های پایین این محصول باعث افزایش یا کاهش قدرت این سازمان نشده است. به نوعی قیمت در قدرت اوپک تاثیر ندارد بلکه این سیاست‌های آن است که می‌تواند نقش بسزایی در بازار نفت داشته باشد.

آیا داعش در بازار نفت تاثیر داشته و توانسته یکی از محرک‌های تعیین قیمت باشد؟

خیر. داعش با فروش نفت در بازار نتوانسته در قیمت ها تاثیری بگذارد.

محمدحسین علی‌اکبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها