در ادامه روند افزایشی اخیر، قیمت دلار دیروز هم افزایش یافت، به طوری که در آستانه رکوردشکنی جدید 3700تومانی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۰۷۲۶

به گزارش خبرنگار جام‌جم، دیروز قیمت دلار در بازار نوسان داشت و ارقام متفاوتی درباره آن اعلام می‌شد. اما در نهایت عصر دیروز و در پایان معاملات، دلار با 20 تومان افزایش به 3680 تومان رسید؛ رقمی که برخی فعالین بازار آن را پیش‌زمینه رکوردزنی 3700تومانی می‌دانند.

در همین حال قیمت دلار بانک مرکزی نیز همپای بازار آزاد رشد کرد و به 3007 تومان رسید. براساس این گزارش، قیمت یورو نیز دیروز در بازار تهران با 40 تومان افزایش نسبت به شنبه هفته جاری به 3900تومان رسید. به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت سکه نیز در بازار تهران حدود 2000 تومان افزایش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید 907 هزار تومان قیمت خورد. این در حالی است که کارشناسان برای رشد مداوم قیمت ارز دلایل مختلفی از احتمال گرانفروشی عمدی دولت برای جبران کسری بودجه، رشد تقاضای دلار به‌خاطر مسافرت‌های اربعین در کنار کاهش موجودی نقد دولت برای تنظیم بازار و حرکت نقدینگی از بانک‌ها به سوی بازار ارز و افزایش فعالیت دلالان و قیمت‌سازی آنان ذکر می‌کنند.

قیمت ارز به نقطه تعادلی برمی‌گردد

در واکنش به رشد مداوم قیمت دلار، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: نوسانات نرخ ارز، کوتاه‌مدت است و پیش‌بینی می‌کنیم عواملی که تقاضای ارز را تقویت کرد با افزایش عرضه آن و اقدامات بانک مرکزی، قیمت ارز به نقطه تعادلی خود برگردد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صمد کریمی در برنامه شنبه شب گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما با بیان این‌که یکی از علت‌های روند افزایش نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره‌وری ارزهای خارجی است، افزود: رابطه یورو و دلار فرق کرده و افزایش تقاضای ارز، کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت طلا هم موثر است، زیرا کسانی که طلا دارند طلاهای خود را تبدیل به ارز می‌کنند. وی ادامه داد: نقطه تعادلی نرخ ارز پایین‌تر از قیمت فعلی خواهد بود. مرتضی الله‌داد، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این برنامه درباره قیمت دلار گفت: در سال 91 نرخ ارز 3800 و در سال 92 به طور متوسط حدود 3500 تومان بود و در انتهای سال 92 پس از انتخابات ریاست جمهوری به کمتر از 3000 تومان هم رسید. وی افزود: با توجه به سود بانکی 22 درصد، نرخ ارز از ابتدای سا ل 94 تاکنون 5/7 درصد افزایش یافت که 5/3 درصد آن در ماه آبان بود، اما هنوز با نرخ حقیقی که در سال 92 بود فاصله زیادی دارد. الله‌داد گفت: هرگاه درآمدهای نفتی ما کاهش یافت نرخ ارز بالا رفت و این روند در طول 35 سال به طور مرتب اتفاق افتاده و این سیاست از دست بانک مرکزی خارج است. وی افزود: نرخ تعادلی از 3600 تومان بالاتر است، زیرا تعادل با توجه به تقاضا حرکت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها