شاید خیلی در این باره شنیده یا خوانده باشید که اگر می‌خواهید دندان‌هایتان همیشه سالم و سفید بمانند باید در مسواک کردن و نخ دندان کشیدن کوتاهی نکنید؛ اما این دو موضوع همه آن عواملی نیست که باعث داشتن لبخندهایی دلنشین و زیبا روی صورت‌تان می‌شود. در واقع برخی موارد مهم دیگر را نیز باید رعایت کنید تا سلامت دندان‌هایتان کمتر در معرض خطر قرار گیرد و در نتیجه کمتر نیازی برای مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم پوسیدگی‌ها یا حتی کشیدن دندان پیدا کنید.
کد خبر: ۸۶۰۱۵۵

در این نوشتار به برخی از نکاتی که باعث افزایش بهداشت محیط دهان و سلامتی دندان‌هایتان می‌شود خواهیم پرداخت.

یادگیری همیشه مفید است

هیچ فرقی نمی‌کند دانش‌آموزی در دوران تحصیل باشید یا فردی که سال‌هاست تحصیل و درس خواندن را تمام کرده است. یادگیری یکی از مواردی محسوب می‌شود که در همه جا و در هر زمینه‌ای می‌تواند شما را از اشتباهات زندگی دور کند. یکی از اشتباهات هم می‌تواند در حوزه سلامتی باشد. بنابراین، اگر به سلامت دندان‌هایتان اهمیت می‌دهید تا می‌توانید درباره چگونگی حفظ آنها مطالعه کنید و بیاموزید. باید بدانید طریقه‌ای که تاکنون مسواک می‌زدید یا شیوه‌ای که برای کشیدن نخ دندان به کار می‌بردید و هر موضوع مرتبط با بهداشت دهانتان آیا تاکنون درست بوده یا آمیخته به اشتباهاتی بوده که باعث می‌شده با وجود مسواک کردن و نخ دندان کشیدن همچنان نیازمند مراجعه به دندانپزشکان شوید.

با فلوراید دوست شوید

فلوراید یک ماده حیاتی و پرکاربرد در صنایع تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده دندان به شمار می‌رود که علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی و مبارزه با باکتری‌های مضر دهان و دندان، سبب محکم‌تر شدن دندان‌ها بویژه در سنین رشد می‌شود. به همین دلیل خوب است به کودکانتان حتی اگر دندان‌های شیری دارند آموزش دهید مسواک بزنند و هنگام مسواک کردن دندان‌ها از خمیر دندان‌های حاوی این ماده استفاده کنند. البته به یاد داشته باشید چه کودکتان و چه خودتان وقتی مسواک می‌زنید این ماده تا حد امکان وارد حلق‌تان نشود. هیچ فرقی ندارد که فلوراید را به صورت خمیری آن در تیوپ‌های مرسوم استفاده کنید یا به صورت مایع در ظروف ضدعفونی‌کننده دهان و دندان. دهان‌شویه‌های حاوی این ماده غلظت‌های متفاوتی از این ماده را دارند که بهتر است پیش از استفاده با دندانپزشک مشورت کنید.

ضرر دیگر سیگار، این بار بر دندان

همه درباره مضرات سیگار کشیدن بارها و بارها شنیده و خوانده‌ایم، اما علاوه بر همه ضررها، کشیدن سیگار یک ضرر دیگر هم دارد که به دهان و دندان مربوط می‌شود. غیر از افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های دهانی و بخش‌های حلق، سیگار سبب تشکیل پلاک‌های رنگی به شکل لایه یا حتی جرم‌های زرد روی دندان می‌شود و نه تنها زیبایی آنها را از بین می‌برد بلکه باعث افزایش تجمع باکتری‌ها در نواحی جرم‌گرفته می‌شود که به سرعت گرفتن روند خوردگی و پوسیدگی دندان می‌انجامد. علاوه بر این، سیگار بشدت با لثه‌ها دشمن است. اگر نگاهی به دهان افراد سیگاری کرده باشید، خواهید دید در اغلب آنها لثه تا حد زیادی عقب‌نشینی کرده و گاه حتی تکیه‌گاه دندان‌ها هم معلوم است و به همین سبب، اکثر این اشخاص نیازمند مراجعه به دندانپزشک برای جراحی لثه هستند. نه تنها سیگار، حتی تنباکوی قلیان و از آن بدتر، توتون پیپ همچنین ویژگی‌هایی را دارند .

از معاینات دوره‌ای غفلت نکنید

خیلی از اشخاص وقتی در آیینه به دندان‌هایشان نگاه می‌کنند، گمان می‌کنند چون تصویری از پوسیدگی نمی‌بینند و دردی هم احساس نمی‌کنند، بنابراین دندان‌هایشان سالم است. این روش معاینه و تشخیص سلامت دهان به‌کلی اشتباه است. روی دندان‌ها یا پشت ناحیه‌ای که از دیدرس شما دور است، ممکن است حتی با وجود توجه‌تان به بهداشت دندان‌ها و مسواک کردن و نخ دندان کشیدن، سوراخ‌های بسیار ریزی پدید آمده باشد که اگر به صورت دوره‌ای و متناوب توسط متخصص و با استفاده از ابزار مجهز معاینه و ترمیم نشوند، رفته‌رفته بزرگ‌تر یا عمیق‌تر شوند و شما هم خبر نداشته باشید تا روزی که دست‌تان روی چانه‌تان برود و با درد زیاد مجبور به صرف هزینه بیشتری برای ترمیم آن شوید.

دندان شیری هم باارزش است

مادران و پدرانی هستند که گمان می‌کنند اگر کودکشان دچار مشکلی برای دندان‌های شیری‌اش شده بهتر است این مشکل را با کشیدن دندان پوسیده یا به اصطلاح لق شده برطرف کنند. متاسفانه برخی دندانپزشکان هم ممکن است باشند که درآمد برای آنها مهم‌تر از سلامت باشد و این‌گونه با مراجعه والدین و فرزندشان دست به کار کشیدن دندان شیری کودک می‌شوند! بهتر است بدانید کشیدن دندان کودکان با این تصور که دندان او شیری است کاری نادرست است زیرا موارد متعددی مشاهده شده که به‌دلیل خالی شدن فضای دندانی و قرار داشتن کودک در سن رشد که یکی از تظاهرات آن در ناحیه فک و لثه هم هست، این فضای خالی با پیشروی فضای دندانی دیگر پر یا جابه‌جا شده و والدین و کودک را در سال‌های بعد ناچار به انجام ارتودنسی کرده است. تا آنجا که می‌توانید سعی کنید به کودکتان آموزش دهید بهداشت دهان و دندانش را حتی با داشتن دندان شیری حفظ کند تا لق شدن و افتادگی‌ها دیرتر و نزدیک به سن درآمدن دندان‌های دائمی رخ دهد و نیازی هم به کشیدن دندان شیری نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها