روز گذشته مستند «خانم مجری» به کارگردانی امیر توده‌روستا که درباره الهه رضایی مجری برنامه‌های کودک تلویزیون دهه 60 و 70 است، در شبکه مستند رونمایی شد.
کد خبر: ۸۵۴۷۰۵

مراسم رونمایی از این فیلم مستند با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، الهه رضایی، گیتی خامنه، مینا هاشمی و مجید قناد از مجریان باسابقه برنامه‌های کودک در تلویزیون، امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه هنر و تجربه و خبرنگاران برگزار شد. همچنین تعدادی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دو مدرسه دخترانه و پسرانه نیز در این مراسم حضور داشتند.

مستندهای بعدی درباره خامنه و قناد

امیر تاجیک در مراسم رونمایی از مستند «خانم مجری» از تداوم روند تولید فیلم مستند درباره مجریان باسابقه برنامه‌های کودک در تلویزیون خبر داد.

مدیر شبکه مستند با اشاره به این نکته که بیش از 30 میلیون نفر از مردم کشورمان متولد دهه 60 هستند، درباره تدارک شبکه مستند برای این قشر از مخاطبان گفت: مستند «خانم مجری» هدیه شبکه مستند به این قشر از جامعه است و در ادامه تولید این مستند از گیتی خامنه و مجید قناد هم می‌خواهیم اجازه دهند مستندهایی درباره‌شان بسازیم.

مدیر شبکه مستند، هزینه تولید مستند «خانم مجری» را به اندازه نیمی از بودجه یک سریال تلویزیونی عنوان کرد و خبرداد: این مستند روز جمعه ساعت 14 از شبکه مستند پخش می‌شود.

خودم بودم

الهه رضایی مستند «خانم مجری» را اثری درباره شیوه مجریان دهه 60 دانست و اظهار امیدواری کرد که هر آنچه او و همکارانش در تلویزیون به کودکان ارائه کرده‌اند، مفید بوده و باعث موفقیت آنها شده باشد. مجری ماندگار برنامه‌های کودک، ضمن ارائه مقایسه‌ای از بچه‌های دیروز و امروز و ذکر برخی تفاوت‌ها، تاکید کرد: آن زمان ما در برنامه‌های تلویزیون حرف‌هایی زدیم و به چیزهایی اشاره کردیم که زیرساخت‌های فکری بچه‌های متولد دهه 50 و 60 را شکل داد، اما بچه‌های امروز طور دیگری فکر می‌کنند و بسیار متفاوت هستند.

رضایی درباره مستند «خانم مجری» توضیح داد: آنچه در این مستند به نمایش گذاشته می‌شود، واقعیت‌هایی است که به‌راستی اتفاق افتاده است. مهم‌ترین حساسیت من این بود که خودم باشم و آنچه در این مستند به تصویر کشیده شده، خود واقعی من است نه چیز دیگر.

این مجری پیشکسوت با قدردانی از تلاش کارگردان برای بازبینی آرشیو تلویزیون توضیح داد: متاسفانه من تصاویر زیادی از سال‌های اول همکاری‌ام با تلویزیون نداشتم تا در اختیار کارگردان قرار دهم، به‌جز تعدادی عکس که از کیفیت لازم هم برخوردار نبودند.

یک پیشنهاد از گیتی خامنه

گیتی خامنه مجری با سابقه تلویزیون بعد از آن‌که مطلع شد ممکن است در آینده مستندهایی درباره زندگی خودش و مجید قناد هم تولید شود، پیشنهادی به مدیر شبکه مستند و مستندسازان حاضر در مراسم ارائه کرد. خامنه ضمن اشاره به زندگی ساده و کم اوج و فرودش گفت: در زندگی من شاید حتی به اندازه یک پنج دقیقه اتفاقات جالب و جذاب رخ نداده که بتوان از آن یک فیلم مستند ساخت، اما به دوستان مستندساز پیشنهاد می‌کنم به بستر فرهنگی دهه 60 و مخاطبان برنامه‌های کودک این دوره هم توجه شود و آثاری درباره این مخاطبان ویژه و این بستر فرهنگی خاص تولید شود تا ویژگی‌های این مخاطبان و این بستر فرهنگی نیز مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. خامنه، مراسم رونمایی از مستند «خانم مجری» را روز الهه رضایی برشمرد و تاکید کرد به حرمت سالیان سال همکاری و دوستی با الهه رضایی و برای ادای احترام به او در این مراسم حاضر شده است.

نگاه تربیتی به جای خاطره‌بازی

مستند «خانم مجری» در 35 دقیقه سری به گذشته می‌زند، از حضور الهه رضایی در تلویزیون می‌گوید، تصاویری از اجراهای قدیمی و برنامه‌های کودک دهه 60 به نمایش می‌گذارد و پای حرف‌های الهه رضایی درباره نسل امروز می‌نشیند.

امیر توده‌روستا، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند درباره تولید این اثر گفت: حضور خانم رضایی کافی بود که این مستند دیدنی باشد. ایشان کسی است که تمام بچه‌های دهه 60 و بعد از آن با او خاطره دارند.

کارگردان مستند «خانم مجری» با تاکید بر این‌که به اندازه کافی به موضوعات خاطره‌انگیز در این مستند توجه شده است، تاکید کرد: بعد محتوایی این اثر برای من اهمیت بیشتری داشت و تلاش کردیم ضمن خاطره‌بازی و انتخاب تصاویر نوستالژیک، دیدگاه‌های تربیتی الهه رضایی را نیز به نمایش بگذاریم.

توده‌روستا به زنده شدن خاطرات متعددی در زمان ساخت این مستند اشاره کرد و توضیح داد: ضمن بررسی آرشیو با تصاویر بچه‌های زیادی روبه‌رو شدیم که زمانی در برنامه‌های کودک حضور داشتند و خانم رضایی با آنها مصاحبه کرده‌ است. امیدوارم بتوانم با تولید یک برنامه، این بچه‌ها را پیدا کرده تا ببینیم امروز کجا هستند و چه می‌کنند.

مجید قناد در این مراسم برنامه‌های کودک دهه 60 را مایه آرامش کودکان در روزگار دفاع مقدس دانست و زهره هاشمی نیز این مجریان را با احساس توصیف کرد و گفت: در گذشته مجریان وقتی به لنز نگاه می‌کردند، گویی مخاطبان را در مقابل خود دیدند اما برای برخی مجریان امروز لنز دوربین حکم آینه را دارد و فقط خودشان را تماشا می‌کنند.

استقبال دهه هشتادی‌ها

مجریان قدیمی تلویزیون به محض ورود به سالن نمایش فیلم با استقبال کودکان دانش‌آموزی قرار گرفتند که برای تماشای فیلم در سالن حضور داشتند. آنها با فریاد و کف زدن مجریان محبوبشان را تشویق می‌کردند و احتمالا همین استقبال سبب شد که مجید قناد بدون برنامه‌ریزی قبلی روی صحنه برود و برای بچه‌ها برنامه اجرا کند. این مراسم با گرفتن عکس یادگاری و امضا از مجریان و پذیرایی به پایان رسید.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها