فرهنگ واژگان

Codec: مخفف مشتق شده از دو واژه compressor/decompressor است. کودِک‌ها فناوری‌هایی برای فشرده‌سازی اطلاعات و خروج از حالت فشرده به‌شمار می‌رود که در نرم‌افزارها، سخت‌افزارها یا ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار پیاده‌سازی می‌شود. کودِک‌های ویدئویی همچون MPEG، Indeo و Cinepak از معروف‌ترین کودک‌ها به‌شمار می‌رود. همچنین مجموعه‌های نرم‌افزاری از جمله K-Lite Codec Pack با نصب مجموعه‌ای از کودک‌ها روی سیستم‌عامل، شما را قادر می‌کند بسیاری از فایل‌های انکود شده به روش‌های مختلف را دیکود و مشاهده کنید.
کد خبر: ۸۴۶۴۷۷

Decode

عملیات معکوس فرآیند انکود را دیکود می‌نامند. برای استفاده یا پخش اطلاعاتی که برای ذخیره‌سازی یا انتقال، انکود شده‌اند باید آنها را دیکود کرد. به‌عنوان مثال هنگامی که یک فایل ویدئویی از طریق یکی از روش‌های انکود، فشرده شده و حجم آن کاهش می‌یابد، هنگام پخش باید عملیات دیکود روی آن اجرا شود تا دوباره فایل ویدئویی برای کاربر قابل مشاهده باشد.

Encode

روشی از آماده‌سازی اطلاعات برای عملیات ذخیره‌سازی یا انتقال است. در عملیات انکود کردن اطلاعات، معمولا بخش‌های اضافه حذف شده و پیچیدگی‌ها کاهش می‌یابد. الگوریتم‌های فشرده‌سازی نیز در بسیاری از موارد با ترکیب یک یا چند روش انکود، عملیات فشرده‌سازی و کاهش حجم را انجام می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها