گزارشی از جشن کتاب کودک و نوجوان و رونمایی از 50 جلد کتاب

ادبیاتی همزاد انقلاب

پس از جشنواره فیلم نوجوان، همدان میزبان تئاتر کودک و کتاب کودک نیز می‌شود

غوغای بچه‌ها در پایتخت تاریخی ایران

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان این روزها شور و شوقی را در سالن‌ها و خیابان‌های شهر همدان ایجاد کرده است، شور و شوقی که کودکان و نوجوانان این شهر هر سال مهرماه منتظر فرارسیدن آن هستند البته امسال نوجوانان شهر همدان علاوه بر حضور در اجراهای جشنواره تئاتر کودک فرصت دیگری را هم در اختیار داشتند و تا روز قبل از آغاز جشنواره تئاتر، فرصت حضور در جشنواره فیلم نوجوانان را داشتند که قرار است از این به بعد به‌صورت دوسالانه در شهر همدان برگزار شود.
کد خبر: ۸۴۲۰۵۷
غوغای بچه‌ها در پایتخت تاریخی ایران

به گزارش جام‌جم، در این جشنواره که به‌صورت رسمی از پنجشنبه شب فعالیت خود را آغاز کرده است چهارده سالن و فضای فرهنگی شهر همدان شاهد اجرای ۳۷ نمایش صحنه‌ای، ۲۲ اجرای نمایش خیابانی، ۲۷ جلسه کارگاه آموزشی خواهد بود.

10 نمایش خارجی هم با حضور گروه‌هایی از کشورهای آلمان، استرالیا، آفریقای‌جنوبی، ایتالیا، هندوستان، فنلاند و روسیه در این جشنواره روی صحنه می‌روند. این جشنواره 14 مهر با معرفی برگزیدگان و برگزاری بزرگداشت مرضیه برومند کارگردان نام‌آشنای تئاتر کودک و نوجوان به‌کار خود پایان می‌دهد.

کودکان و نوجوانان داوری می‌کنند

اما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چه ویژگی‌ها و اتفاقاتی را در خود دارد که مسئولان استان همدان همواره از برگزاری آن استقبال کرده و برایش برنامه‌ریزی می‌کنند؟ یکی از اتفاقات جالب این جشنواره حضور داوران کودک و نوجوان است.

آنها در کارگاه‌ها و آزمون‌های مختلف حضور پیدا کرده و برای انتخاب شدن به‌عنوان داور با یکدیگر رقابت می‌کنند که این اتفاق قطعا در بلندمدت ثمرات خوبی برای تئاتر کودک و نوجوان این استان خواهد داشت.

این داوران در شروع جشنواره به نیابت از همه کودکان و نوجوانان ایران، ۲۲ سالگی این جشنواره را جشن گرفتند و 22 شمع روی کیک تولد را فوت کرده و آرزو کردند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مانند سال‌های گذشته همیشه در همدان برگزار شود و در شهرشان بماند.

شهرام کرمی دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان این‌که استقبال همدانی‌ها از جشنواره تئاتر بی‌نظیر است، گفت: همدان با وجود ظرفیت‌های زیاد می‌تواند پایگاه اجرای بسیاری از برنامه‌های هنری کشور شود، به نظر من همدان ظرفیت تبدیل شدن به پایگاه هنری کودک و نوجوان را دارد.

او تصریح کرد: بسیاری افراد مخالف برگزاری جشنواره‌ها هستند ولی هیچ کسی مخالف برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و برنامه‌ها برای این رده سنی نیست، چرا که یک سری از جشنواره‌ها مثل جشنواره تئاتر مقاومت، عکس، کودک و نوجوان جریان‌ساز هستند و زمانی که وقفه چند ساله‌ای در جشنواره تئاتر مقاومت افتاد آثار تولیدی در این حوزه افت شدیدی یافت.

علاقه مردم همدان به تئاتر

کرمی با بیان این‌که باید تحول اساسی در جشنواره اتفاق بیفتد و بخش رقابتی حذف شود، گفت: مردم همدان نسبت به جشنواره تئاتر علاقه زیادی از خود نشان داده‌اند و در این ایام با ازدحام تماشاگر رو‌به‌رو هستیم و وقتی می‌بینیم کودکان و نوجوانان مشتاق پشت درهای بسته مانده‌اند برای ما بسیار ناراحت‌کننده است.

آمادگـی برای برگـزاری جشنواره فیلم کودک

محمدابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان هم در این باره به فارس گفت: از دو سال گذشته که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در همدان رونق ویژه‌ای یافته و مسئولان ارشد فرهنگی را به تکاپو واداشته است. استقرار دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوان در این دوره از اتفاقات خوب بود؛ امسال برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان و جشنواره تصویرسازی آیات در حوزه قرآن و عترت را هم پیش‌رو داریم.

او پیش از این برای برگزاری جشنواره فیلم کودک هم که قرار است سال آینده در شهر اصفهان برگزار شود اعلام آمادگی کرده و گفته بود که همدان امکان برگزاری این جشنواره را نیز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها