در استان کردستان همواره صنایع دستی نقش مهمی در گردشگری این استان داشته است. این در حالی استکه بیش از 70 درصد صنایع دستی استان کردستان توسط زنان این خطه صورت می گیرد .
کد خبر: ۸۳۸۷۳۸
زنان؛ ستون فقرات صنایع دستی کردستان

امروزه همه مردم به این موضوع پی برده اند که صنایع دستی هر کشور ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن آنها دارد و به گونه‌ای معرف فرهنگ هر ملت است، اما در این زمینه نقش و نحوه مشارکت زنان در تولید محصولات صنایع دستی کمتر مورد شناخت مردم قرار گرفته است. در حالی که هر روز نقش زنان بیش از گذشته پررنگ می شود. امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و نیاز به نیروی کار جدید مشارکت زنان به امری ضروری تبدیل شده است.امروزه نقش زنان در امر تولید و به ویژه محصولات صنایع دستی پررنگ‌تر از قبل شده است.در استان کردستان زنان نقش بسیار پررنگ و مهمی در صنایع دستی این استان دارند. نازک کاری، کردی دوزی، گلیم و قالیبافی، گیوه بافی، سازه های عرفانی، موج بافی و سجاده بافی، نساجی سنتی، رودوزی های سنتی، سفالگری، قلاب بافی، سراجی، ارغوان بافی و ... رشته های صنایع دستی بومی فعال در استان کردستان است که زنان در آن نقش تعیین کننده ای داشته اند.

قلم زنی، سرمه دوزی، طراحی سنتی، قالی گل برجسته، نقاشی و سفال ، گره چینی و ... رشته های دیگری است که در چند سال اخیر توسط زنان کرد به کار رفته است. زنان هنرمن این منطقه از کشور مشغول به فعالیت در این رشته ها هستند .در زمینه صنایع دستی به لحاظ اینکه نیازی به تکنولوژی پیشرفته و سرمایه اولیه ندارد و نیز برای پر کردن اوقات فراغتشان و پوشش دادن بیکاری فصلی و پنهان در زمینه صنایع دستی فعال‌تر هستند، بیش از 70 درصد محصولات صنایع دستی توسط زنان تولید می‌شوند.

شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی در نقاط مختلف کشور در سال های اخیر کمک بسیاری به شناخته شدن صنایع دستی زنان استان کردستان کرده است. در این میان مسئولان دولتی می توانند با پرداخت تسهیلات صنایع دستی و در صورت امکان ارائه ی مکان به زنان از این صنایع دستی حمایت کنند.

گسترش گردشگری و به تبع آن صنایع دستی می تواند برای بهبود وضعیت زنان خصوصا در مناطق حاشیه ای کشور از جمله کردستان بسیار موثر باشد. این صنعت در اقتصاد خانواده‌ها به ویژه در جوامع روستایی ، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدها نقش چشمگیری را ایفا می‌کند.

فاطمه رضاپور / چمدان (ضمیمه پنجشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها