عضو ارشد شورای روابط خارجه آمریکا در گفت‌وگو با زمان:

ترکیه دیگر دموکراسی ندارد

اقتصاد جهان

اقتصاد ترکیه در ایستگاه تورم

در پی رویدادهای اقتصادی و سیاسی اخیر در ترکیه و سقوط متوالی ارزش لیر، نرخ تورم این کشور در ماه آگوست گذشته به 14‌/‌7 درصد رسید.
کد خبر: ۸۳۸۰۲۸

براساس گزارش سوم سپتامبر سال 2015 میلادی موسسه آمار ترکیه، نرخ تورم در این کشور عمدتا به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی فرآوری نشده رشد قابل توجهی داشته و باعث نگرانی مسئولان شده است.

در گزارش مرکز آمار ترکیه آمده است: نرخ تورم سالانه ترکیه که امروز 14‌/‌7 درصد تعیین شده است در مدت مشابه سال گذشته 81‌/‌6 درصد بوده و شاخص قیمت مصرف‌کنندگان شاهد افزایش 4دهم درصدی از جولای تا آگوست(تیر و مرداد) گذشته بوده است. این مرکز، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی را که تقریبا یک سوم از سبد مصرف خانوارهای ترک را تشکیل می‌دهد، مورد بررسی قرار داده که طی ماه گذشته میلادی به ترتیب 31‌/‌1 درصد و 71‌/‌9 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

ارن کان اوموت، اقتصاددان در مرکز اقتصادی مکسا، در این زمینه گفت: با بررسی داده‌های جدید اقتصادی دریافتیم ماهانه 4 دهم درصد و در کل 14‌/‌7 درصد تورم در اقتصاد ترکیه وجود دارد که به ترتیب نسبت به دوره گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: جای تردیدی نیست که رویدادهای اقتصادی ـ سیاسی گذشته و کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه باعث این اتفاق شده به صورتی که اکنون هزینه تولید در ترکیه به همین دلیل صعود کرده و اجناس تولیدی را برای مصرف‌کنندگان گران کرده است.

وی با اشاره به کاهش 21 درصدی ارزش لیر ترکیه تصریح کرد: اکنون در بازارهای بین‌المللی پول ملی ترکیه به یکی از بدترین ارزهای خارجی تبدیل شده و همین موضوع ضربه قابل توجهی به تولید و اقتصاد ترکیه خواهد زد.

در همین حال، گیزم اوزتوک آلتیناش، رئیس بخش سرمایه‌گذاری بانک گارانتی ترکیه نیز اظهار کرد: مسئولان این بانک تا پایان سال جاری میلادی برای تورم ترکیه عدد 7 درصد را پیش‌بینی کرده بودند در حالی که با توجه به رویدادهای تازه اکنون در این پیش‌بینی تجدیدنظر شده و پیش‌بینی تورم را به 7‌/‌7 درصد افزایش داده‌ایم.

منبع: today zaman/ 14سپتامبر 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها