گوجه‌کاران استان بوشهر که سال گذشته به دلیل نبود بازار فروش متحمل خسارت فراوان شده بودند، امسال نیز بخت و اقبالی از کشت این محصول نصیبشان نشد، زیرا این استان هفته گذشته درگیر توفان و بارش باران و تگرگ سهمگینی شد که در چند سال اخیر در این فصل بی‌سابقه بود و خسارات زیادی به مزارع استان به‌ویژه مزارع گوجه‌ فرنگی وارد کرد و امید کشاورزان را برای برداشت کشت دوم بر باد داد؛ کشاورزانی که هنوز پول فروش تضمینی محصول سال گذشته خود به دولت را دریافت نکرده‌اند.
کد خبر: ۸۳۷۰۳۹
گوجه‌کاران بوشهری امسال هم بدشانسی آوردند

یکی از گوجه‌کاران روستای باغان شهرستان دشتی بوشهر در این باره به جام‌جم می‌گوید: تندباد یک هفته گذشته و به دنبال آن بارش تگرگ به مدت 45 دقیقه خسارت زیادی به مزارع گوجه فرنگی این روستا وارد کرد، به طوری که همه دسترنج اهالی منطقه که گوجه‌کاری معیشت یک‌ساله آنها را تامین می‌کند، از دست رفت.

حامد کمالی با اشاره به هزینه‌های هنگفتی که برای کشت گوجه امسال متحمل شده است، می‌افزاید: تا پیش از وقوع توفان، از انتقال نشاء از گلخانه به مزرعه حدود یک ماه می‌‌گذشت و در این مدت برای هزینه‌هایی چون آماده‌سازی زمین، کود، سموم دفع آفات، کارگر و سوخت، در هر هکتار حدود 15 میلیون تومان هزینه کردم که این مقدار برای پنج هکتار مزرعه گوجه‌ای که دارم، 55 میلیون تومان هزینه بر من تحمیل کرد که آن را از طریق وام تهیه کرده بودم، ولی متاسفانه در بارش تگرگ بی‌سابقه هفته گذشته مزرعه خراب شد و تمام هستی من بر باد فنا رفت.

این کشاورز بوشهری به نبود بیمه محصولات در این فصل اشاره کرده و می‌گوید: صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی تنها واحد بیمه‌ای است که محصولات کشاورزان را تحت حمایت‌های خود قرار می‌دهد و دیگر شرکت‌های بیمه‌ای از بیمه محصولات سر باز می‌زنند که این صندوق هم محصول را وقتی در حال بار نشستن است تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد که نمی‌‌تواند گره‌گشا باشد، زیرا به طور مثال بارندگی خارج از فصل هفته گذشته، در زمان‌بندی بیمه نیست، بنابراین خسارات وارد شده به کشاورزان قابل جبران نخواهد بود.

هنوز خسارت سال گذشته پرداخت نشده است

کمالی یادآور می‌شود: سال گذشته صندوق بیمه به ازای هر هکتار، مبلغ یک میلیون ریال از کشاورزان دریافت کرد که در صورت بروز خسارت جبران کند، اما زمانی که به دلیل افت قیمت بازار و خسارت وارد شده به مزارع خود، مراجعه کردیم نتیجه‌ای نگرفتیم، زیرا به گفته آنان کسانی که بعد از 15بهمن درخواست خسارت کرده‌اند مشمول دریافت خسارت نمی‌شوند. افزون بر این تعاون روستایی استان هنوز مطالبات خرید تضمینی محصول سال گذشته گوجه‌کاران را پرداخت نکرده است.

غلامرضا مهرجو ، فرماندار دشتی نیز به مجموع خسارات وارده طی هفته گذشته اشاره کرده و می‌گوید: بر اثر بارندگی هفته گذشته که همراه با بارش تگرگ و وزش توفان شدید بود، به 848 هکتار از مزارع بخش‌های مرکزی، کاکی، شنبه و طسوج بین 20 تا100 درصد خسارت وارد شد. همچنین 15هکتار از باغات و نخیلات حدود 35 درصد و واحدهای دامی، طیور و گلخانه‌ای نیز خسارت بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی دیده است و در مجموع تاکنون بیش از پنج میلیارد تومان به بخش کشاورزی دشتی خسارت وارد شده است.

عیسی محمددوست،‌ مدیر جهادکشاورزی شهرستان دیر نیز با بیان این‌که توفان و باران و تگرگ به بیش از 1500 هکتار از اراضی این شهرستان خسارت وارد کرد، می‌گوید: بیشترین خسارت‌ها در شهرستان نیز از بخش بردخون گزارش‌ شده است. در مجموع 25میلیارد ریال به اراضی کشت گوجه فرنگی در مرحله نشاء و هشت واحد گلخانه تولید نشاء در بخش‌های مرکز شهرستان دیر، بردخون و آبدان خسارت وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر هم با بیان این که گزارش‌های اولیه خسارات ناشی از بحران هم‌اکنون تدوین شده و گزارش‌های تکمیلی با برآورد ریالی خسارات اعلام خواهد شد، می‌گوید: برای جبران خسارات وارده از طریق مدیریت بحران کشور در حال پیگیری هستیم و از اعتبارات متمرکز استانی و اعتبارات ملی برای جبران خسارات استفاده خواهیم کرد.

قاسم قائدی می‌افزاید: قطعا جبران 100 درصدی خسارت وارده به کشاورزان امکان‌پذیر نیست، اما با داشته‌های خود بخشی از خساراتی را که کشاورزان بر اثر وقوع توفان متحمل شده‌اند، جبران می‌کنیم. امسال یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق بیمه محصولات کشاورزی تخصیص‌یافته و بخشی از خسارات وارده به کشاورزان استان از طریق این صندوق جبران می‌شود.

علیرضا برازجانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها