پیکر مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز جمعه در مشهد تشییع شد.
کد خبر: ۸۳۶۷۵۱
تشییع پیکر مرحوم آیت الله خزعلی در مشهد

طی این مراسم با حضور آحاد مردم، مسوولان و زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) از میدان شهدا تا حرم مطهر امام رضا(ع) مردم با یار خدوم نظام جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی وداع کردند.
پیکر مرحوم آیت الله خزعلی قرار است بعد از اقامه نماز جمعه مشهد در رواق دارالعباده حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) به خاک سپرده شود.
مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی یکی از نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسوول بنیاد بین المللی غدیر چهارشنبه گذشته 25 شهریور ماه در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.
آن مرحوم از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی به شمار می رفت و به مدت 20 سال عضو فقهای شورای نگهبان بود.
مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی سال 1385 در چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به همراه آیات عظام عباس واعظ طبسی، سید محمود هاشمی شاهرودی، سید احمد علم الهدی، علی اصغر معصومی و مرحوم محمدرضا فاکر به عنوان نماینده استان خراسان رضوی به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.
آیت الله ابوالقاسم خزعلی در سال 1304 هجری شمسی در بروجرد استان لرستان متولد شد. بخشی از تحصیلات ابتدایی را در استان لرستان و باقیمانده آن را به دلیل مهاجرت به مشهد در این شهر سپری کرد.
وی از 17 سالگی به تحصیلات حوزوی علاقه مند شد و به حوزهٔ علمیه مشهد رفت و دورهٔ مقدمات و سطح را در این حوزه فراگرفت.
آن مرحوم سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی و بهره مندی از محضر اساتید برجسته نظیر آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) عازم قم شد و در کلاس درس خارج فقه و اصول آنان شرکت کرد.
مشاهده شخصیت امام خمینی(ره) در زمان تحصیل و ارتباط نزدیک با ایشان به دلیل شرکت در کلاس درس حضرت امام باعث علاقه مندی وی به شخصیت ایشان و قدم گذاشتن در مسیر مبارزات علیه رژیم پهلوی شد.
آیت الله بروجردی نیز علاقه ویژه ای به وی به عنوان یکی از شاگردان برجستهٔ خود داشت. ارتباط نزدیک با این دو شخصیت سبب انجام فعالیتهای مبارزاتی نظیر سخنرانی، انتشار اعلامیه ها و رهبری مردم جهت حرکتهای اعتراضی علیه رژیم پهلوی شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مرحوم آیت الله خزعلی مسوولیتهایی نظیر عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در سه دوره مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم خراسان رضوی را بر عهده داشت.
آیت الله خزعلی پس از استعفای آیت الله مهدوی کنی به عضویت شورای نگهبان در آمد. دور دوم انتصاب فقهای شواری نگهبان در سال 1359، شورای نگهبان با حضور آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله احمد جنتی، آیت الله ابوالقاسم خزعلی، آیت الله محمدی گیلانی، آیت الله محمد مؤمن و آیت الله امامی کاشانی تشکیل شد.
مرحوم آیت الله خزعلی حافظ کل قرآن و نهج البلاغه بود و از جمله آثار و تألیفات وی می توان به کتاب تفسیر سورة فاتحة الکتاب،
خاطرات آیت الله ابوالقاسم خزعلی و تحقیق کتاب شرح عینیه ابن ابی الحدید اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فقر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
۰
۰
اخ جون
یه یارنه بگیر كمتر
یعنی فردا شب یه هزارم ریال به یارانه من اضافه میشه
اخ خدا ممنون

نیازمندی ها