این روزها باغ‌موزه دفاع مقدس میزبان سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهداست

پردیس عشق با ‌ 15 سردیس شهدا

در آستانه هفته دفاع مقدس، 15 هنرمند مجسمه‌ساز از سراسر کشور در باغ‌موزه دفاع مقدس گرد هم آمده‌اند تا در قالب سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا سردیس 15 شهید را بسازند.
کد خبر: ۸۳۵۹۴۳

در این رویداد یک هفته‌ای علی حاجی‌مرادی، سردیس سردار شهید علی هاشمی را می‌سازد، مهدی رنگچی سردیس شهید محمد ولی سپهبد قرنی را خلق می‌کند، سجاد سلمان روغنی سردیس شهید جواد فکوری را می‌آفریند، حمید‌رضا صادق‌زاده با دستان خود سردیس شهید مصطفی احمدی روشن را نقش می‌دهد، هادی عرب نرمی از شهید مجید شهریاری سردیس می‌سازد، حسین‌علی عسگری شهید حسن تهرانی‌مقدم را سوژه خلق سردیس قرار می‌دهد، بیژن غنچه‌پور سردیس شهید ولی فلاحی را می‌تراشد، رضا قره‌باغی سردیس شهید محمد بروجردی را جان می‌بخشد، نادر قشقایی سردیس شهید علی زارع نعمتی را نقش می‌کند، میثم کریم‌پور احمدی شهید مسعود علیمحمدی را سوژه خلق سردیس قرار می‌دهد، ملک دادیار گروسیان سردیس شهید مهدی زین‌الدین را خلق می‌کند، قدرت‌الله معماریان اصفهانی سردیس شهید موسی نامجو را می‌تراشد، نگار نادری‌پور سردیس شهید سردار داوود کریمی را می‌آفریند، جعفر نجیبی سردیس شهید احمد کاظمی را می‌سازد و علی وزیری کنگ زیتون هم شهید عباس دوران را در سردیس خلق می‌کند.

سمپوزیوم در ایستگاه سوم

سازمان زیباسازی شهر تهران، پیش از این دو دوره سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس شهدا را برگزار کرده بود. دوره نخست این رویداد سال 89 همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار شد. در آن دوره 9 هنرمند دعوت شده بودند و سردیس‌هایی که آن هنرمندان از شهدا ساختند پس از قالب‌گیری و تبدیل به برنز در بوستان جوانمردان تهران نصب شد. اما دوره دوم در سال 90 همزمان با افتتاح بوستان ولایت و در ایام سالگرد آزادسازی خرمشهر با حضور 40 هنرمند برگزار شد که در نهایت حدود 20 سردیس از شهدا در بوستان ولایت (گذر شهدا) نصب شد.

موسوی : سومین سمپوزیوم مجسمه سازی شهدا برای تجلیل از مقام رفیع شهدا و ادای دین هنرمندان مجسمه‌ساز به ایثارگری‌های شهدای گرانقدر برنامه‌ریزی شده است

سید‌مجتبی موسوی، معاون فرهنگی هنرهای شهری سازمان زیباسازی درباره سومین دوره سمپوزیوم به خبرنگار ما می‌گوید: در این رویداد شورای سیاستگذاری و انتخاب هنرمندان براساس سوابق هنرمندان و نگاهی به دو دوره قبلی تعداد 15 هنرمند برجسته را دعوت کرد تا طی روزهای بیست و یکم تا بیست و هشتم شهریور در باغ موزه دفاع مقدس سردیس 15 نفر از شهدای عزیزمان را بسازند.

به گفته او، در سومین سمپوزیوم مجسمه سازی شهدا برای نخستین بار آثار داوری می‌شود و در مراسم پایانی که بیست و هشتم شهریور برگزار می‌شود به خالقان سه اثر برتر جوایزی اهدا می‌شود.

او با بیان این که سمپوزیوم برای تجلیل از مقام رفیع شهدا و ادای دین هنرمندان مجسمه‌ساز به ایثارگری‌های شهدای گرانقدر برنامه‌ریزی شده است، می‌افزاید: با توجه به استقبال خوب هنرمندان مجسمه‌ساز از این رویداد و آثار خوبی که از این طریق به دست آمد، سومین دوره این سمپوزیوم همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود تا ضمن ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، فرصت مناسبی برای ارائه طرح‌های هنرمندان برجسته در مورد این افراد باشد.

آن‌طور که موسوی به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری این سمپوزیوم عنوان می‌کند، متریال اولیه برای ساخت این سردیس‌ها از جنس خمیر مجسمه‌سازی است. او می‌گوید: در مدلسازی، هنرمندان اغلب با خمیر مجسمه یا گل کار می‌کنند. به همین دلیل در سمپوزیوم هم قرار است در نهایت کارها با ارائه مجسمه‌های خمیری به پایان برسد؛ اما بعد کارها قالب‌گیری و به مواد مقاوم‌تری تبدیل می‌شود تا طی برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد در جای مناسبی نصب شود.

جا‌ نمایی سردیس شهدا

اما پرسش این است آیا سردیس این شهدا در میادین و خیابان‌های متبرک به نام این دلاورمردان نصب می‌شود یا خیر؟ موسوی در این باره می‌گوید: لزوما این‌طور نیست. آثار این قابلیت را دارد که حتی در یک مکان متناسب مثل باغ‌موزه دفاع مقدس قرار بگیرند. با این حال بعد از سمپوزیوم باید بررسی کرد و بهترین جای ممکن را برای جانمایی این سردیس‌ها در نظر گرفت.

سازمان زیباسازی شهر تهران چند سالی است سمپوزیوم‌های مختلفی برگزار می‌کند. در برخی از این سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی، حتی از هنرمندان صاحب‌نام بین‌المللی هم دعوت می‌شود. موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا هنرمندانی هم از دیگر کشورها برای شرکت در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا به تهران می‌آیند یا خیر، چنین توضیح می‌دهد: ما این سمپوزیوم را به شکل ملی برگزار خواهیم کرد. چون ساخت مجسمه‌ها به شکل پرتره و سردیس شهداست، ترجیح دادیم با هنرمندان شایسته ملی خودمان این رویداد را برگزار کنیم.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها