مدیرکل بهزیستی البرز خبر داد:

آغاز بررسی گزارش شکنجه معلولان "ولدآباد"

حادثه در سایه نبود نظارت

دو روز قبل، خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرد مبنی بر این‌که در یک مرکز نگهداری از معلولان ذهنی در 50 کیلومتری تهران (ولدآباد، نزدیک محمدشهر) تعدادی از معلولان شکنجه شده و برای این کار از غل و زنجیر و سگ استفاده شده است.
کد خبر: ۸۳۳۸۶۱
حادثه در سایه نبود نظارت

آن‌طور که خبرنگار توضیح داده چند خانواده معلول نیز اسناد و مدارکی دال بر ضرب و جرح و اذیت و آزار فرزندانشان دارند. دقایقی بعد از انتشار این خبر نیز معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرد آزار معلولان برای بهزیستی ثابت نشده و چنانچه این ماجرا ثابت شود این مرکز که 14 سال از فعالیتش می‌گذرد، تعطیل خواهد شد.

این درحالی است که باید تاکید کرد چنانچه چنین بد رفتار بی‌سابقه‌ای با معلولانی که در این مرکز نگهدای می‌شوند، شده باشد این مرکز باید تعطیل شده و مسئولان آن نیز تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. در این بین سازمان بهزیستی به عنوان قیم افراد کم‌توان ذهنی باید این اتفاق را تا روشن شدن همه زوایای آن پیگیری کند. اگر اثبات شود چنین رفتارهای غیرانسانی در این مرکز صورت گرفته، دست‌کم باید این مرکز تعطیل شود.

در مرحله بعد نیز پس از بررسی این اتفاق مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا چنین اتفاقاتی دیگر تکرار نشود، زیرا سازمان بهزیستی با نظارت بیشتر بر این مراکز می‌تواند مانع تکرار چنین حوادثی شود.در سال‌های اخیر، یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی بحث واگذاری چنین خدماتی به بخش غیردولتی و خصوصی بوده که چنانچه بدرستی اجرایی شود می‌تواند سیاست مثبتی باشد، اما در این بین تنها امری که می‌تواند ارائه خدمات مناسب دراین مراکز را تضمین کند، نظارت دقیق توسط بهزیستی است.

افزون بر این دولت نیز باید سرمایه‌گذاری اجتماعی بیشتری کرده و برای رفع نیازهای معلولان بودجه مناسب‌تری اختصاص دهد، زیرا ارائه خدمات مطلوب به گروه‌های هدف مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجه توسط دولت است و در سایه بی توجهی به این مهم، شاهد حوادثی مانند نبود مراقبت کافی و مناسب از معلولان، آتش‌سوزی در مراکز نگهداری آنها و کاهش کیفیت تغذیه این افراد خواهیم بود.

سهیل معینی - مدیرعامل انجمن باور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها