گفت‌وگو با پروفسور علی یخکشی، پایه‌گذار رشته محیط‌زیست در دانشگاه

نگرانی های پدر‌ محیط‌ زیست ایران‌

افزایش دما و مرگ تدریجی مرجان‌های جزیره قشم

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان این که افزایش دما تهدید جدی برای مرجان‌های جزیره قشم به شمار می‌رود، گفت: ادامه روند گرمایش زمین در سال‌های اخیر موجب سفید شدن و مرگ تدریجی مرجان‌های این منطقه شده است.
کد خبر: ۸۳۳۰۴۷

سیدمحمدهاشم داخته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در چند سال اخیر روند سفید شدن برخی گونه‌های مرجانی خلیج فارس و آب‌های جزیره قشم در فصل تابستان افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد.

وی با بیان این که به طور معمول فرآیند سفید شدن مرجان‌ها پس از کاهش دمای منطقه برگشت‌پذیر بوده و شاهد بهبود مرجان‌ها هستیم، گفت: اما تابستان‌های گرم سال‌های اخیر و افزایش کم‌سابقه دما در این منطقه شرایط سختی برای مرجان‌ها ایجاد کرده است.

داخته، گرمایش زمین را موجب ضعیف شدن مرجان‌ها دانست و اضافه کرد: اینک شاهد سفیدشدگی درصد بیشتری از مرجان‌های منطقه هستیم و بتدریج این روند بر گونه‌های مقاوم‌تر مرجان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: بیم آن می‌رود بخشی از سفیدشدگی مرجان‌ها قابل بهبود نباشد و به مرگ مرجان‌های جزیره قشم منجر شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد آستانه تحمل مرجان‌های جزیره بر اثر ادامه روند گرم شدن زمین کاهش می‌یابد و به مرور سفید می‌شوند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این موجودات بشدت در معرض خطرات ناشی از گرم شدن زمین هستند و پیش‌بینی می‌شود ادامه این روند، انقراض مرجان‌ها را به همراه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها