به منظور حضور در جام ملت های آسیا

بسکتبالیست های ایران به صف شدند

کاپیتان، دوستان و حریفان

صمد نیکخواه بهرامی، ترکیب جدید و تغییرات رقبای تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های قهرمانی آسیا، مهم‌ترین دغدغه‌های درک بائرمن، سرمربی تیم ملی بسکتبال در فاصله کمتر از 20 روز تا شروع پیکارهای جام ملت‌هاست.
کد خبر: ۸۳۲۶۸۰
کاپیتان، دوستان و حریفان
بائرمن تیم ملی را بدون کاپیتان، صمد نیکخواه بهرامی ـ که گفته می‌شود مصدومیت جزئی در قسمت کتف دارد ـ به چین تایپه برد تا ترکیب کنونی تیم ملی را در رقابت‌های ویلیام جونز ارزیابی کند. بعد از بازگشت تیم ملی از چین تایپه، سرمربی آلمانی فقط پنج روز وقت دارد درباره صمد نیکخواه بهرامی تصمیم بگیرد؛ البته این شرایط بستگی به وضع کاپیتان هم دارد.

شاید او به‌خاطر غیبت طولانی‌مدت از اردوهای تیم ملی یا ادامه مصدومیتش نخواهد یا نتواند به اردو بازگردد. بائرمن در اردوی تیم در آلمان یا در سی و هفتمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام ویلیام جونز نشان داد در پی تغییراتی در ترکیب تیم ملی است. از این‌رو برخی اخبار داخل تیم ملی از تغییرات اساسی در این تیم حکایت دارد. با وجود این به نظر می‌رسد هنوز میان فدراسیون و بائرمن اتفاق نظر وجود ندارد و برخی تردیدها و اختلاف سلیقه‌ها مانع تصمیم نهایی مربی آلمانی بسکتبال شده است. برخی نزدیکان فدراسیون محتاطانه می‌گویند هر آنچه صلاح تیم ملی باشد انجام می‌شود؛ اما عده‌ای دیگر مانند مصطفی هاشمی می‌گویند مصدومیت صمد به پایان رسیده و او پرچمدار و مرکز اعتماد به‌نفس تیم ملی است.

ترکیب جدید تیم ملی در رقابت‌های ویلیام جونز بیشتر آشکار شد. بازیکنانی مانند محمد جمشیدی، بهنام یخچالی و سجاد مشایخی به‌عنوان جوانان این سال‌های تیم ملی، باتجربه‌تر از گذشته به میدان رفتند. اگرچه نگرانی‌های زیادی در جایگزینی بیشتر نقاط تیم ملی وجود دارد با این حال مهدی کامرانی، حامد آفاق، فرید اصلانی و سعید داورپناه به اتفاق نفرات جوان‌تر در موقعیت پیرامونی نیروهای سرمربی آلمانی به شمار می‌آیند. پس از مصدومیت زنگنه و ادامه تمرینات وی در تهران، محمد حسن‌زاده در بازی‌های ویلیام جونز درخشید. بائرمن در این موقعیت از اوشین ساهاکیان نیز استفاده می‌کند. در موقعیت بازی سنتر بهتر از حامد حدادی پیدا نمی‌شود؛ اما باید به فکر کم کردن فاصله کاردوست و ارغوان با سنتر اول آسیا شد. کادر فنی تیم ملی در آخرین سفر تدارکاتی پیش از رسیدن به چانگشای چین، محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا، یونس لاله‌زاده را نیز همراه خود به چین تایپه برده است تا این بازیکن برای قرارگرفتن در تیم ملی بخت خودش را آزمایش کند.

تیم ملی کره جنوبی، قهرمان بازی‌های آسیایی در فهرست نفرات خود برای بازی‌های ویلیام جونز فقط سه تغییر به نسبت بازی‌های آسیایی اینچئون دارد؛ اما تقریبا ۸۰ درصد بازیکنان این تیم ثابت باقی مانده‌اند. در فهرست تیم کره‌جنوبی می‌توان به حضور‌ها سونگ جین، سنتر سابق تیم پورتلند اشاره کرد که پس از بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ برای تیم ملی کره جنوبی به میدان نرفته است‌. اکنون این بازیکن دو متر و 21 سانتی‌متری توسط مربی تیم کره پیش از رقابت‌های جام ملت‌ها برای بازی‌های ویلیام جونز فراخوانده شده است. ‌هاسونگ جین سال ۲۰۰۴ در راند دوم مراسم درفت NBA به‌عنوان انتخاب ۴۶ توسط تیم پورتلند برگزیده شد؛ اما با وجود قامت مناسب نتوانست بیشتر از دو فصل در پورتلند و لیگ NBA دوام بیاورد. او سپس راهی لیگ‌D یا لیگ توسعه NBA شد و بعد از نزدیک به یک فصل و نیم بازی در لیگ D به کره برگشت. دیگر تغییری که در تیم کره جنوبی می‌توان مشاهده کرد اضافه شدن مون تائه یانگ است. این بازیکن، برادر بازیکن سابق تیم ملی کره است که علاقه‌مندان به بسکتبال کاملا این بازیکن دو رگه کره‌ای را با شماره چهار در ترکیب این تیم در بازی‌های آسیایی اینچئون به خاطر دارند. این تغییرات نشان می‌دهد کره جنوبی کاملا با برنامه وارد بازی‌های جام ملت‌های آسیا خواهد شد و در اندیشه استفاده از تمامی نفرات خود برای کسب تک سهمیه بسکتبال آسیا در راه المپیک ۲۰۱۶ است.

فیلیپین، نایب‌قهرمان دوره قبل بازی‌های جام ملت‌های آسیا نیز بیکار ننشسته و در تدارک قهرمانی در آسیاست. این تیم بتازگی از تورنمنتی در کشور استونی بازگشته، با تیم‌های استونی، هلند و ایسلند بازی کرده و اکنون با حضور آندره بلچ، سنتر آمریکایی خودش جام ویلیام جونز را دنبال می‌کند. در ماه‌های اخیر آندره بلچ به خاطر بیماری مادرش خیلی در اردوهای تیم فیلیپین حاضر نشده، اما این اواخر سعی کرده خود را به تمرینات گروهی برساند. حضور دوباره جیمی آلاپاک، ستاره کهنه‌کار فیلیپین بعد از خداحافظی از بازی‌های ملی در رقابت‌های جهانی سال گذشته نیز از تدارک فیلیپینی‌ها برای قهرمانی در آسیا خبر می‌دهد.

ایران و چین کشورهایی هستند که بازیکنان خارجی را در بسکتبال تبعه نمی‌کنند؛ اما کشورهای دیگر گزینه‌های مختلفی برای پر کردن خلأ موقعیت‌های تیم در نظر می‌گیرند. تیم ملی لبنان به دنبال تبعه کردن لورن وودز یا الیجا هولمن بازیکنان آمریکایی شاغل در لیگ این کشور است. ژاپنی‌ها در حال انتخاب یکی از سه گزینه تامی برنتون،‌ مایکل پارکر یا زک بارانسکی هستند و هاشیمورا بازیکن ۱۶ ساله آمریکایی ـ ژاپنی را هم همراه دارند. تیم ملی اردن که سال‌های قبل با حضور رشیم رایت آمریکایی در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کرد،‌ در حال حاضر الکس لژیون را در ترکیب دارد. تیم ملی قطر نیز سال‌هاست به تیم چند ملیتی مشهور بوده و باید دید امسال با چه ترکیبی به جام ملت‌های آسیا می‌رود.

تیم ملی چین که در رقابت‌های بین‌المللی کشورهای آسیایی به میدان نمی‌رود با برگزاری بازی‌های بااعتبار در کشورش آماده می‌شود. آنها با تیم دوم خود دو بار تیم ملی بسکتبال را در تورنمنت اطلس چین شکست دادند و با جیان لیان و ژوکی، سنترهای بلندقامت خود به فکر از کار انداختن حامد حدادی هستند.

مسیر آسیایی‌ها تا المپیک

بیست و هشتمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا از اول مهر در شهر چانگشای چین آغاز می‌شود. مرحله مقدماتی در چهار گروه چهار تیمی از اول تا سوم مهر برگزار می‌شود. سه تیم برتر هر گروه به دور دوم صعود می‌کنند و چهار تیم از رقابت‌ها حذف می‌شوند. تیم ملی ایران در گروه A با تیم‌های ژاپن،‌ مالزی و هند همگروه است. ۱۲ تیم دیگر در سه گروه تقسیم شده‌اند:

گروه B: فیلیپین، فلسطین،‌ کویت و هنگ‌کنگ

گروه C: کره جنوبی، اردن،‌ سنگاپور و چین

گروه D: چین تایپه، لبنان، قطر و قزاقستان

مرحله دوم مسابقات در دو گروه شش تیمی از پنجم تا نهم مهر برگزار می‌شود. تیم‌ها در این مرحله با سه تیم گروه مجاور خود مسابقه می‌دهند و نتایج مرحله اول نیز در این دور محسوب می‌شود. چهار تیم برتر مرحله دوم مقدماتی به مراحل نهایی صعود می‌کنند که شامل یک‌چهارم نهایی نیمه‌نهایی و فینال می‌شود. مسابقات مراحل نهایی از نهم تا یازدهم مهر انجام می‌شود و قهرمان جام ملت‌ها یازدهم مهر مشخص خواهد شد.

نحوه صعود با شانس دوباره

تیم قهرمان آسیا امسال به صورت مستقیم راهی المپیک می‌شود، اما این آخرین شانس تیم‌های قاره نیست؛ تیم‌های دوم وسوم نیز به تورنمنت انتخابی فدراسیون جهانی (فیبا) صعود می‌کنند که شانس دوباره صعود به المپیک ۲۰۱۶ برای همه قاره‌ها به‌شمار می‌رود.

فرصت 2 روزه برای صمد

درک بائرمن، سرمربی تیم ملی بسکتبال در جریان رقابت‌های چین تایپه و در پاسخ پرسش‌های بی‌شمار در ارتباط با وضعیت صمد نیکخواه‌بهرامی و آرمان زنگنه ـ که آسیب‌دیده و در ایران هستند ـ گفت: در تیم ملی روی بازیکنان باز است، بخصوص برای صمد و آرمان. به دنبال این هستیم که ۱۲ نفری را به چین ببریم که از همه بهتر باشند. در حال حاضر صمد روزانه دو جلسه تمرین دارد، تمرین بسکتبال انجام می‌دهد و باید پس از بازگشت به تهران وضعیت آنها را بررسی کنیم. آنها اگر نتوانند در دو سه روز اول اردو خودشان را به تیم برسانند، کارشان سخت می‌شود. به هر حال، آرمان تازه آسیب دیده و باید ببینیم وضعیتش چطور است و آیا سلامتش را به دست آورده یا به زمان نیاز دارد. همه چیز در اردوی تهران مشخص می‌شود.

محمد رضاپور‌

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها