چمران ـ لبنان روی صحنه تئاتر

شهید مصطفی چمران آن قدر شخصیت کاریزماتیکی هست که نه تنها در عالم نبرد و دانش فردی اسطوره‌ای بوده، بلکه طی سال‌های اخیر به خاطر وجوه متعدد شخصیتی‌اش سوژه هنرمندان قرار گرفته است. بعد از ساخت فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و در دست تولید بودن مجموعه تلویزیونی چمران از سوی رسانه ملی، این بار یکی از کارگردان‌های اسم و رسم دار عرصه تئاتر یعنی ایوب آقاخانی، سراغ این سوژه رفته و تئاتری براساس شخصیت شهید چمران را روی صحنه برده است. در این تئاتر، پیام دهکردی نقش شهید چمران را بازی‌می‌کند.
کد خبر: ۸۳۲۳۰۷

به گزارش جام‌جم، «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی پنجشنبه شب در تالار چهارسو نمایش خود را آغاز کرد؛ نمایشی که در مراسم افتتاحیه آن مهدی چمران برادر شهید چمران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر‌شهر حضور داشتند.

ارائه واقعی‌ترین تصویر

یک روز پیش از اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» چمران رئیس شورای شهر تهران در دیدار با عوامل این نمایش با ذکر خاطراتی از حضور برادر شهید خود در لبنان و هشت سال دفاع مقدس، گفت: پیرامون زندگی شهید چمران کتاب‌ها و مقالات متعددی نوشته شده که یا بشدت غلو شده هستند یا آن‌چنان که باید ایده‌آل ما نبودند. اما در این مدت تمام تلاش خود را انجام دادیم که نسبت به روایت زندگی شهید چمران بهترین و واقعی‌ترین مطالب را به مخاطبان و مردم ارائه دهیم. او ادامه داد: امیدوارم گروه اجرایی «تکه‌های سنگین سرب» نیز برای اجرای این نمایش نهایت تلاش خود را انجام دهند که فضای این نمایش در برگیرنده واقعی‌ترین و بهترین تصویر از زندگی شهید مصطفی چمران باشد؛ چرا که ما باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا هیچ‌گونه تحریف و زیاده‌روی در این زمینه‌های حساس صورت نپذیرد.

در این دیدار مقتدی رئیس مجموعه تئاترشهر با بیان این‌که حضور مهدی چمران در پشت صحنه نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نشانه ارزش و اهمیت یک اثر نمایشی مرتبط با یکی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب است، بیان کرد: بسیار خوشحالیم که در آستانه اجرای نمایشی که به زندگی شهید چمران می‌پردازد شاهد حضور یکی از نزدیک‌ترین افراد به این سردار والامقام انقلاب هستیم.

چمران به جای چه گوارا

پس از اجرای نخست این نمایش، شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با قدردانی از پیگیری‌ها و مشاوره‌های رئیس شورای شهر تهران قبل از به صحنه رفتن نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در تالار چهارسو بیان کرد: خوشبختانه از چندی پیش به پیشنهاد شخص ایوب آقاخانی تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن ظرفیت بسیار غنی و ارزشمند زندگی شهید دکتر مصطفی چمران نمایشی را روی صحنه ببریم که خوشبختانه این امر اتفاق افتاد و با همت گروه اجرایی نمایش، در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس ما میزبان این اثر نمایشی با کیفیت در تالار «چهارسو» هستیم.

او اظهار کرد: اگر با زبان تئاتر کاری کنیم که نسل جوان ما با این اسطوره‌های ارزشمند بیشتر آشنا شوند، آن وقت شاهد خواهیم بود که به جای عکس چه گوارا در لباس جوانان، عکس اسطوره‌ای به نام شهید چمران نقش خواهد بست. مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار امیدواری کرد روزی این شرایط فراهم شود که با حمایت مسئولان، نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در کشور لبنان اجرا شود.

چمرانی برای نسل جوان

اما ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان نمایش هم در نشست صمیمانه‌ای که بعد از پایان اجرا با رئیس شورای اسلامی شهر داشت، بیان کرد: الزامات تولید یک اثر هنری که روایت خلاقه دارد، نیازمند دگردیسی در ابعاد مختلف واقعیات دارد که ما نیز برای اجرای این نمایش به آن توجه داشتیم. یعنی شاید در جایی برخی از نکات زندگی شهید چمران درشت نبوده اما به جهت این‌که می‌خواستیم با زبان جوان‌هایی صحبت کنیم که چند سال بعد از جنگ به دنیا آمده‌اند، بنابراین با عدسی درشت‌تری به برخی از این روایت‌ها نگاه کردیم.

او بیان کرد: ما در نگارش و اجرای این اثر نمایشی نهایت تلاش خود را انجام دادیم که جوانان این نسل با زبان خودشان نمایش را تفسیر کنند. لازم است بر این نکته تاکید کنم در این نمایش به هیچ عنوان از مستندات و اسنادی که باید به آن رجوع می‌کردیم، خارج نشدیم. آنچه برای ما در اجرای این نمایش بسیار مهم بود مواجه شدن تماشاگر بویژه تماشاگر جوانی بود که شناخت چندانی از شهید چمران نداشت اما با خروج از سالن با چشمانی سنگین و سرخ تالار چهارسو را
ترک ‌می‌کرد.

مقدمه‌ نگارش رمان چمران

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در اولین اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» حضور یافته بود، هم عنوان کرد: آنچه می‌توانم درباره این نمایش اظهار نظرکنم این است که نمایش توانسته بخوبی مقطعی از زندگی شهید چمران در لبنان را به مخاطب نشان دهد، اما همه می‌دانیم که نقطه عطف زندگی این شهید بزرگوار زمان حضورش در ایران و دوران هشت ساله دفاع مقدس بود و بهتر بود گروه اجرایی نمایش به این نکته نیز توجه کند.

او ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت اگر تناسب حضور دکتر چمران در جنگ تحمیلی و واقعیت عاطفی زندگی این شهید برابر بود می‌توانستیم با جزئیات بیشتری از زندگی این شهید آشنا شویم. البته با توجه به این‌که نویسنده و کارگردان نمایش توانسته مقطع عاطفی زندگی شهید چمران در لبنان را با جزئیات قابل استناد روی صحنه تئاتر بیاورد همین موضوع می‌تواند مقدمه خوبی برای ورود به نگارش رمان شهید چمران شود که تا به امروز در ادبیات داستانی ما تجربه نشده‌ است.

نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی و بازی پیام دهکری و عارفه لک هر شب ساعت 20 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ‌می‌رود.

داستان یک عاشق تکامل یافته

پیام دهکردی: وقتی پیشنهاد حضور در این نمایش به من شد تلاش کردم مطالعه مجددی روی زندگی شهید چمران داشته باشم. در مواجهه با انبوه خاطرات و نوشته‌های این مرد بزرگ، حیرت‌زده شدم که چگونه یک انسان می‌تواند پنج دهه عمر کند و مخاطب را با یک چگالی بی‌مانند روبه‌رو کند. برای همین انگیزه دوچندان پیدا کردم که در این نمایش حضور داشته باشم. معتقدم که مصطفی چمران یک عاشق تکامل یافته بود که تاکنون کمتر دیده‌ام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها