با توجه به تشکیل کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، به‌نظر می‌رسد این کمیسیون از هفته آینده کار خود را به‌طور جدی و فشرده آغاز کند.
کد خبر: ۸۲۷۶۷۰
برجام، روی میز کمیسیون ویژه

کمیسیون ویژه برجام برای مطالعه برجام و ارائه گزارشی تخصصی درباره آن، دو راه پیش‌روی خود دارد که بسته به تصمیم‌گیری اعضای کمیسیون در اولین جلسه، نسبت به انتخاب یکی از این دو روش اقدام خواهیم کرد.

روش نخستی که نمایندگان عضو این کمیسیون ویژه می‌توانند برگزینند، این است که کمیسیون، متن برجام را متناسب با ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی از ابتدا تا انتها بدقت مطالعه کرده و با مشخص کردن بندها یا مواردی از آن که در راستای قانون اساسی یا منافع ملی کشورمان نیست، گزارش خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک را به مجلس ارائه کند.

روش دومی را که نمایندگان به‌منظور بررسی برجام می‌توانند در دستورکار خود قرار دهند این است که کمیسیون ویژه، موضوعات مهم برجام مانند تحریم، مسائل فنی، تحقیق و توسعه، خطوط قرمز و مواردی از این دست را مشخص کرده و برای هر یک، کمیته‌ای تخصصی تشکیل دهد. این کمیته‌ها با بررسی دقیق مفاهیم حقوقی و سیاسی در هر بخش، برجام را براساس اسناد بالادستی رصد کرده سپس گزارشی را به کمیسیون ویژه ارائه دهند و براساس آن، کمیسیون، گزارش نهایی خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام هر چه باشد، در نهایت به نمایندگان ارائه شده و نظر نهایی مجلس، حاصل‌جمع دیدگاه تک‌تک نمایندگان است. همچنین از آنجا که انتظار می‌رود دولت برای عدم وجود چالشی جدی میان قوای مجریه و مقننه، برجام را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، نمایندگان براساس گزارش تخصصی کمیسیون ویژه، درباره برجام قضاوت نهایی را خواهند داشت.

نظر به زمان اندکی که کمیسیون ویژه برجام خواهد داشت، پیش‌بینی‌ها این است که تا دو ماه آینده گزارش نهایی کمیسیون با کار فشرده‌ای که در پیش است، در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

دکتر منصور حقیقت‌پور - عضو کمیسیون ویژه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها