معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه:

برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

الزامی نیست که لایحه برجام به مجلس بیاید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که الزامی وجود ندارد که برجام به شکل لایحه به مجلس ارائه شود، گفت: شورای عالی امنیت ملی محل مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد برجام است.
کد خبر: ۸۲۶۶۵۰
الزامی نیست که لایحه برجام به مجلس بیاید

نوذر شفیعی درباره ارائه برجام به مجلس به شکل لایحه، گفت: من درباره این موضوع مطالعه کردم. خیلی موارد را می‌شود استدلال کرد که برجام نباید به شکل لایحه وارد مجلس شود و به همان میزان می‌شود استدلال کرد که باید به شکل لایحه وارد مجلس شود. شاید این یک پدیده خاص باشد که به لحاظ حقوقی هم می‌شود قابل طرح در مجلس باشد و هم نباشد.

وی افزود: بر اساس اصول 77 و 125 کلیه موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. اما این‌که آیا برجام موافقتنامه هست یا نه جای بحث دارد. عده‌ای می گویند بر اساس تعریف موافقتنامه، این یک موافقتنامه است و دیگری می‌گوید بر اساس همان تعریف این یک برنامه اجرایی است. این‌قدر تعریف معاهده موسع است که هر دو را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ممسنی در مجلس گفت: مخالفین طرح برجام در مجلس می‌گویند اگر این به مجلس رفت و تصویب شد برای ما الزام‌آور می‌شود در حالی که در اصل این یک برنامه غیرالزام آور و داوطلبانه است. کدام آدم عاقلی برای خودش ایجاد تعهد می‌کند؟ این یک برنامه عملی است که اگر توسط دیگران اجرا شده،‌ توسط ما هم اجرا می‌شود و اگر نشد توسط ما هم اجرا نمی‌شود. حالا اگر این را مصوب کنید و به قانون تبدیل کنید باید بحث و بررسی‌هایی شود تا بشود این قانون را نقض کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: هم مجلس و هم دولت باید به محصول برجام نگاه کنند. باید ببینیم ما از برجام چه هدفی داریم. اگر آن هدف تأمین کننده منافع و مصالح ملی کشور است زیاد برجسته نشود و در چارچوب مذاکراتی بین دولت و مجلس حل و فصل شود. مثلاً ممکن است به این نتیجه برسیم که گزارش مجلس درباره بررسی برجام کفایت می‌کند. کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان به شکل جداگانه برجام را بررسی می‌کنند و درباره برجام اظهارنظر می‌کنند، در کمیته هسته‌ای این موضوع در دست بررسی است و کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام هم در حال شکل‌گیری است و این موضوع در آنجا هم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در نهایت مجلس می‌تواند نتیجه بررسی خود را به شورای عالی امنیت ملی یا مرجع دیگری گزارش دهد.

شفیعی با تأکید بر این‌که هیچ الزامی وجود ندارد که برجام به شکل لایحه به مجلس ارائه شود، خاطرنشان کرد: نظر من این است که مصلحت کشور مهمترین موضوع است. شورای عالی امنیت ملی هم که در چارچوب قانون اساسی شرح وظایفی دارد، محل مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد برجام هست. حکم حکومتی رهبری هم می‌تواند باشد. لذا راه‌های مختلفی هست که برجام مسیر درستی را طی کند و تهدیداتی که درونش قرار دارد، به فرصت تبدیل شود.

وی گفت: اگر برجام به شکل لایحه به مجلس ارائه شود، علاوه بر این‌که تبدیل به قانون می‌شود و برای ما الزاماتی را ایجاد می‌کند در حالی که در شرایط عادی اجرای آن داوطلبانه است، باید به صورت جزیی مورد بحث قرار گیرد. این یعنی ورود به یک دوره طولانی مدت یک تا دو ماهه برای تصویب برجام ولی ما باید به شرایط کلی داخلی کشورمان به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی توجه کنیم. تحت این شرایط برجام یک فرصت برای ماست تا بتوانیم از تهدیداتی که مبتلا به کشور است جلوگیری کنیم و تجدید انرژی داشته باشیم برای مقابله با تهدیدات درونی مثل بیکاری، تعطیلی کارخانجات و گسترش دامنه فقر و تهدیدات خارجی. به هر حال در سطح منطقه تکلیف سوریه، عراق و یمن مشخص نیست و اتفاقاتی در این کشورها حادث می‌شود که نیاز است با فراغت بال بیشتری به آن توجه داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چرا زمانی که یک فرصت می‌تواند در اختیارمان قرار گیرد، از این فرصت استفاده نکنیم. درست است همان‌طور که آقای ظریف گفت برجام آن چیز نبود که می‌خواستیم، آن چیزی بود که می‌توانستیم و هیچ کس نگفته این بهترین چیزی است که به دست آوردیم و پیروزی کامل است بلکه در شرایط موجود فرصتی را برای ما ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها