نوری‌مالکی نخست‌وزیر پیشین عراق گزارش کمیته سقوط موصل را سیاسی، غیرکارشناسی و نامعتبر اعلام کرد و حاکم الزاملی، رئیس این کمیته را به قتل و آدم‌ربایی متهم و ناگفته‌هایی در باره سقوط موصل بیان کرد.
کد خبر: ۸۲۷۵۵۵

‌مالکی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: سقوط شهر موصل توطئه‌ای کردی ـ منطقه‌ای بود که طرف‌های داخلی و بین‌المللی در آن دست داشتند و عامل مستقیم سقوط این شهر فرماندهان نظامی و امنیتی هستند که از میدان جنگ فرار کردند؛ در حالی که نیروها و تسلیحات کافی برای مقابله با داعش در اختیار داشتند.

وی افزود: اولا کمیته سقوط موصل، گزارشی برای متهم کردن هیچ فردی صادر نکرده است بلکه برخی اعضای این کمیته با انگیزه‌های سیاسی و به علت اختلافاتی که با دیگران دارند، خواستند پیش‌نویس گزارش یا مشابه آن را بنویسند. آنها هم نوشتند ولی کمیته و مجلس نمایندگان آن را رد کرد؛ لذا کمیته هیچ فردی را متهم نکرده است و سرانجام این مساله به دستگاه قضایی محول شد.

مالکی بیان کرد: ما در آن زمان کمیته‌ای تشکیل دادیم که این کمیته برخی از فرماندهان و افسران را عامل سقوط موصل معرفی کرد.

نخست‌وزیر پیشین عراق افزود: فرمانده لشکر چهارم که او هم یک کرد است، لشکر خود را ترک کرد و داعش وارد تکریت شد.

جنایت اسپایکر به علت عقب‌نشینی فرمانده لشکر چهارم و فروپاشی این لشکر اتفاق افتاد که این فرمانده هم باید مسئولیت این جنایت را بپذیرد.

رئیس پلیس نیز که 40 هزار نیرو در اختیار داشت، یک گلوله هم شلیک نکرد، بنابراین باید مسئولیت این قضیه را بپذیرد. مساله دیگر که باید بررسی شود، این است که چه کسی یا کسانی در طراحی توطئه سقوط موصل دست داشتند؟ زیرا موصل بدون جنگ و درگیری سقوط کرد، در حالی که تعداد نیروهای ارتش کافی بود و 40 هزار نیروی پلیس و دو لشکر ارتش را مستقر کرده بودیم. این نیروها می‌توانستند هر مهاجمی را شکست بدهند، چه برسد به گروه کوچکی از داعش.

وی افزود: سقوط موصل توطئه‌ای مشترک بود. این توطئه توسط بعثی‌ها و نقشبندیه و افراد موسوم به انقلابیون عشایر و شورای نظامی طراحی شده بود که داعش همدست آنها در این توطئه شد.

همه آنها در ترکیه گردهم آمدند و یک مقر عملیات نیز در اربیل داشتند. من هنگامی که این موضوع را گفتم، رئیس منطقه کردستان عراق گفت این افراد ستمدیده هستند و وی به آنها پناه داده است، در حالی که چنین افرادی در اربیل جمع شده بودند و داشتند توطئه می‌چیدند.

مالکی خاطرنشان کرد: توطئه سقوط موصل به این نحو بود که به نیروهای کرد لشکرها و پلیس (منظور کردهای منطقه کردستان عراق است نه همه کردها) دستور داده شد که عقب‌نشینی کنند و متن این دستور هم‌اکنون موجود است و کردها نیز عقب‌نشینی کردند و اصلا نجنگیدند؛ زیرا می‌گفتند داعش برای جنگیدن با مالکی آمده است نه برای جنگیدن با کردها.

نخست‌وزیر سابق عراق اعلام کرد: سُنی‌ها به علت نفوذ بعثی‌ها، مسئولان استانداری، شورای استان، استاندار و مسئولانی دیگر دستور عقب‌نشینی دریافت و عقب‌نشینی کردند و در یک زمان 80 تا 85 درصد نیروهای ارتش دست به عقب‌نشینی زدند. پلیس هم کاملا وارد عمل نشد زیرا طرفدار استاندار بود و استاندار هم با داعش هماهنگ بود و فرماندهان لشکر سوم و چهارم فرار کردند و افسرانی هم که باقی مانده بودند و قدرت فرماندهی لشکر را نداشتند، عقب‌نشینی کردند.

مسعود بارزانی گفته است مرا از احتمال حمله داعش به موصل مطلع کرده بود، ولی این برای سرپوش گذاشتن بر دستور عقب‌نشینی خود او از موصل و نجنگیدن با داعش و توجیه عقب‌نشینی و خیانت فرماندهان کرد است. زیرا بارزانی هیچ‌گاه با من تماس نگرفت، چون من هیچ ارتباط و تماسی با وی نداشتم و روابط ما با همدیگر قطع بود. وقتی من این ادعا را رد کردم، بارزانی گفت با سفیر آمریکا و سید عمار حکیم تماس گرفته و آنها با من تماس نگرفته‌اند.

مالکی در ادامه اظهاراتش گفت: من از مسعود بارزانی خواستم نیروهای پیشمرگه را به نیروهای ارتش عراق برای حمله به داعش ملحق کند و از معاون وزیر کشور خواستم با وزیر امور پیشمرگه تماس بگیرد و وزیر امور پیشمرگه گفت باید موافقت بارزانی را کسب کند و الان شب است و فردا صبح جواب می‌دهد ؛ ولی صبح گفت نمی‌تواند پیشمرگه را به ارتش ملحق کند، زیرا منطقه کردستان مشکلاتی با دولت مرکزی دارد که باید حل شود . بنابراین نه تنها بارزانی خبری به من درباره احتمال حمله داعش به موصل نداد بلکه حاضر به همکاری پیشمرگه با ارتش نیز نشد.

نوری‌مالکی درباره اصلاحات حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز اظهار کرد که اصلاحات بسیار لازم است ولی نباید با اغراض سیاسی آلوده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها