همه کسانی که در پایه سوم متوسطه نمرات ضعیف گرفته‌اند، می‌توانند دوباره در امتحانات شرکت کنند

معدل دیپلم هم ترمیم می‌شود

عصر دوشنبه، شورای عالی آموزش و پرورش یک تصمیم مهم گرفت. جلسه عصرگاهی این شورا تا دیروقت ادامه یافت به همین علت تصمیم مهم آنها روز گذشته به اطلاع رسانه‌ها رسید.
کد خبر: ۸۲۷۲۷۸

تصمیم این است: دانش‌آموزان برای ارتقای معدل خود می‌توانند بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند.

اهمیت این تصمیم را کسانی که قصد شرکت در کنکور دارند و به واسطه نمره‌های ضعیف خود در برخی دروس سال سوم متوسطه شانس کمتری برای قبولی دارند، بخوبی درک می‌کنند. درواقع این تصمیم جدید شانس دوباره‌ای به گروهی از دانش‌آموزان می‌دهد تا با تلاشی مضاعف، ضعف در برخی دروس را جبران و بار دیگر در آزمون نهایی آن شرکت کنند.

طبق اعلام مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی که قصد استفاده از این امتیاز را دارند یک بار می‌توانند در امتحانات نهایی شرکت کنند و اگر موفق به کسب نمره بهتر در درس موردنظر شدند آن وقت این نمره ترمیم شده به سازمان سنجش فرستاده می‌شود تا جایگزین نمره قبلی شود. فایده این کار این است که به این ترتیب معدل دانش‌آموز موردنظر بالا می‌رود و او می‌تواند با معدل بهتری در کنکور با بقیه داوطلبان رقابت کند.

البته ما در تماس با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این را که از چه زمانی این تصمیم عملی می‌شود و دانش‌آموزان متقاضی از چه تاریخی و طی چه فرآیندی می‌توانند برای شرکت مجدد در امتحانات نهایی ثبت‌نام کنند، جویا شدیم که در پاسخ ما همه چیز به آینده موکول شد.

مهدی نویدادهم توضیح داد فعلا با این تصمیم شورا راه برای برقراری چنین امتیازی باز شده، اما معاونت متوسطه آموزش و پرورش مکلف به تهیه آیین‌نامه اجرایی است و این‌که مشخص کند کم و کیف کار، شرایط امتحان و شیوه انجام امور چگونه خواهد بود.

پس به این ترتیب متقاضیان ترمیم معدل باید اندکی صبر کنند که البته هنوز معلوم نیست این مدت کوتاه است یا بلند. البته از آنجا که ثبت‌نام برای کنکور سال 95 از پاییز امسال آغاز و امتحانات نهایی دانش‌آموزان خرداد سال بعد برگزار می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد امکان ترمیم معدل برای کنکور 96 میسر شود نه برای سال 95، مگر این‌که آموزش و پرورش سازوکاری را بیندیشد که نمرات ترمیم شده دانش‌آموزان در کنکور سال بعد اعمال شود و کار به تاخیر نیفتد.

ترمیم نمره مهم است

سوابق تحصیلی دانش‌آموزان از زمانی مهم شد که مجلس سال 1386 قانون حذف کنکور را تصویب کرد. طبق این قانون باید تا سال 1390 کنکور به طور کامل حذف می‌شد که البته این اتفاق هرگز رخ نداد تا آنجا که عده‌ای برگزاری کنکور سراسری در سال‌های 91 و 92 را غیرقانونی دانستند.

قانون حذف کنکور اجرا نشد چون از نگاه کارشناسان دو ایراد اساسی داشت؛ اول این‌که به حذف کنکور برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز تاکید داشت و دوم این‌که مبنای قبولی در دانشگاه را فقط امتحانات استاندارد دوره دبیرستان قرار داده بود.

بنابراین قانون سال 86 بر زمین ماند و انگیزه‌ای شد برای نمایندگان مجلس در سال 92 که قانون حذف کنکور را بازنگری و اصلاحیه‌ای بر آن تصویب کنند. طبق قانون جدید، حذف کنکور فقط دوره کارشناسی را شامل شد و سوابق تحصیلی به‌طور پررنگی در قبولی کنکور سهم گرفت، اما جایگزین صددرصدی کنکور نشد.

به عبارت دیگر قانون سال 92، خواستار حذف کنکور در برخی رشته‌ها و باقی‌ماندن کنکور در رشته‌های پرمتقاضی بود با تاکید بر این‌که سوابق تحصیلی به‌تدریج و در عرض پنج سال تا 85 درصد در قبولی داوطلبان نقش داشته باشد.

طبق این قانون تا سال 97 باید سهم سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان حضور در دانشگاه از 25 درصد فعلی به 85 درصد برسد که بدیهی است تا سال 97 سهم سوابق تحصیلی بتدریج رشد می‌کند و نمره دانش‌آموزان و در نتیجه معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان آنها بسیار مهم است. بنابراین تصمیم تازه شورای عالی آموزش و پرورش را باید به فال نیک گرفت و مصداق امتیازی ویژه برای همه دانش‌آموزانی دانست که به هر دلیل نتوانسته‌اند در امتحانات نهایی نمره خوب بگیرند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها